57. Rajd Barbórka 2019 – jaki będzie?
Sordo i Mikkelsen w Monza Rally Show 2019
Kajetan Kajetanowicz wystartuje w 57. Rajdzie Barbórka 2019
45. Rajd Cieszyńska Barbórka 2019: Sordyl i Korzeniowski wygrywają rajd i mistrzostwa!
45. Rajd Cieszyńska Barbórka 2019: Kto, co, gdzie i kiedy?
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: Historyczne, HRSMP

Regulamin HRSMP 2017: nowsze auta, dłuższe odcinki

fot. Maciej Niechwiadowicz

Po pierwszym sezonie jako puchar Polski rajdy historyczne awansowały do rangi Mistrzostw Polski. Czyni to rajdy historyczne w Polsce jeszcze bardziej sportowo i prestiżowo atrakcyjne dla zawodników.

Struktura regulaminu nie uległa istotnym zmianom, zachowując strukturę znaną zawodnikom z RO i RSMP. Wszystkie procedury zgodne są z generalną praktyką rajdową w Polce, a rajdy rozgrywane są na ogólnie obowiązujących zasadach. W sezonie 2017, wraz z tytułami Mistrzów Polski wprowadzone jest po raz pierwszy klasyfikacja generalna, a jednocześnie, klasyfikacja w kategoriach wiekowych, klasach oraz klubowa i zespołowa. W istocie nazwa H-RSMP dobrze odzwierciedla charakter tych rajdów: Historyczne RSMP.

Ważne dla zawodników, którzy dopiero rozpoczynają swą przygodę z prawdziwymi rajdami, jest to, że utrzymano otwartość na „zaawansowanych amatorów”, którzy mają już doświadczenie w rajdach amatorskich, a jeszcze nie mają licencji rajdowych. Zawodnicy ci mogą „dorobić” punkty do licencji RN, jadąc już w Mistrzostwach Polski – bez pomiaru czasu.

Dla większości aut wymogi wyposażenie bezpieczeństwa są jak w RO (wygasła homologacją), choć dla aut nowszych i mocniejszych wymogi te są oczywiście podwyższone.

Samochody 1991-1995

Generalnie jak na całym świecie sportowe rajdy historyczne przeznaczone są dla samochodów uznawane za historyczne przez FIA (1931 – 1990). Dużą nowością i pewnym zaskoczeniem dla właścicieli trochę nowszych samochodów rajdowych, które dotychczas nie miały specjalnie gdzie jeździć w kraju, wybierając Czechy i Słowację jest dopuszczenie do HRSMP samochodów z okresu 1991-1995. PZM idąc dobrym wzorem innych federacji i odpowiadając na zainteresowanie zawodników chcących startować autami nieco młodszymi, przewidziało stworzenie dodatkowej kategorii wiekowej (HR+) dla samochodów grup A, N i B z okresu 1991 – 1995. Co więcej, załogi jadące samochodami jednej marki, np. Astra, czy BMW E 36 mogą być klasyfikowane we własnej klasie markowej. Na wniosek grupy zgłoszonych załóg jednej marki Organizatorzy będą taką klasę powoływać, a jej klasyfikacje może objąć nie tylko poszczególne rundy, ale też klasyfikację roczną.

Oznacza to możliwość startu w HRSMP takich kultowych aut jak Toyota Celica GR Four oraz Turbo 4WD/2000GT-4, Audi Coupé S2 i 80 Quattro 2.8E, całą gamę Fordów Escortów (1600 RS, RS 2000, RS Cosworth), Lancię HF Integrale, Renault Alpine A610, Porsche 912 Carrera RS i 911 Turbo 2, czy Mitsubishi Lancer Evolution. Już wiemy, że część z tych modeli pojawi się w HRSMP, wzbogacając rajdowe wrażenia kibiców w tym sezonie. Jednak równie ważne są najbardziej popularne w Polsce Ople Astra GSI i Calibra, BMW E-36, Peugeoty 106, 306 i 405, Fiaty Cinquecento Sporting 908 i 1108, Renault Clio i Hondy Civic, które w 2017 roku mogą startować w HRSMP.

Długość odcinków: do 15 km

W 2017 maksymalna długość OS-ów to 15 km. To poza RSMP najdłuższe dopuszczalne odcinki rajdowe w Polsce – prawie dwa razy więcej niż w RO. Ich łączna długość w rajdzie HRSMP to do 60 km.

Wpisowe

Wpisowe pozostaje na zeszłorocznym poziomie (800 zł za rundy do 45 km oesowych i 1000 zł w rajdach o długości oesów do 60 km).

Kalendarz

Otwieramy sezon Memoriałem Kuliga i Bublewicza w Wieliczce, potem kultowy Rajd Świdnicki, Rzeszowiak, Wisła, Dolnośląski i Grodzki. Trasy tych rajdów to najbardziej kulowe, najbardziej kręte, górskie trasy rajdowe w Polsce. Szykuje się więc ciekawy sezon, super ciekawa auta na najbardziej kulowych, technicznie wymagających odcinkach specjalnych w Polsce.

Tak to widać przez okulary koordynatora.

Mirosław Miernik
Koordynator HRSMP








Do Góry