57. Rajd Barbórka 2019 – jaki będzie?
Sordo i Mikkelsen w Monza Rally Show 2019
Kajetan Kajetanowicz wystartuje w 57. Rajdzie Barbórka 2019
45. Rajd Cieszyńska Barbórka 2019: Sordyl i Korzeniowski wygrywają rajd i mistrzostwa!
45. Rajd Cieszyńska Barbórka 2019: Kto, co, gdzie i kiedy?
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: WRC

Rajd Niemiec: Hyundai czuje się tu jak w domu

Po zmiennym szczęściu w Rajdzie Finlandii na początku tego miesiąca, Hyundai Motorsport powraca do miejsca, gdzie odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC), czyli do Niemiec.
 
W swoim “domowym” rajdzie, ponieważ Hyundai ma siedzibę w Alzenau, do rywalizacji przystąpią cztery załogi. Thierry Neuville (#7, Hyundai i20 WRC) i Dani Sordo (#8, Hyundai i20 WRC), po raz kolejny będą reprezentować Hyundai Shell World Rally Team. Hyundai Mobis World Rally Team w składzie Hayden Paddon (#20, Hyundai i20 WRC) i Kevin Abbring (#10, Hyundai i20 WRC) będzie zdobywać doświadczenie na asfaltowych trasach. Paddon pojedzie samochodem w tej samej specyfikacji jak Neuville i Sordo, natomiast Abbring otrzyma z nowości jedynie dźwignię do zmiany biegów przy kierownicy.

Rajd Niemiec znowu będzie zaczynał się i kończył przed starożytną Porta Nigra w Trewirze. Niemiecka runda jest powszechnie uznawana za najtrudniejszą asfaltową imprezę w kalendarzu WRC. Kręte drogi z winnic w okolicy Moseli, a także słynna baza wojskowa Baumholder są wyjątkowym wyzwaniem dla kierowców.
 
Nieprzewidywalna pogoda sprawia, że wybór opon będzie ważnym czynnikiem. Dokładne notatki są niezbędne, zwłaszcza w miejscach mocnych hamowań, gdzie samochody mogą uderzyć w krawężniki, lub w znane kamienne bloki Hinkelstein, które są kolejnym utrudnieniem na poligonach.

Szef zespołu Hyundai Motorsport, Michel Nandan, tak skomentował sytuację przed Rajdem Niemiec: – Niemcy są naszym domowym rajdem, ponieważ nasza baza, Alzenau, nie jest tak daleko od Trewiru. Oczywiście mamy dobre wspomnienia, gdyż w zeszłym roku wywalczyliśmy tutaj dobry wynik – nasze pierwsze, podwójne zwycięstwo. Po raz drugi w tym roku będziemy mieli cztery samochody Hyundai i20 WRC, choć jest to pierwszy raz, na rajdzie asfaltowym. Wszyscy czterej kierowcy uczestniczyli w testach przygotowujących do imprezy, a my wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni z wypracowanych ustawień. Naszym czwartym kierowcą jest Kevin Abbring i wraz z Thierrym i Danim mamy trzech kierowców, którzy czują się jak w domu na asfalcie, więc możemy mieć nadzieję na dobry wynik.

Nowe elementy dla tegorocznej imprezy obejmuje sobotni sprint przez Panzerplatte i powrót do Bösenberg, po raz pierwszy od 2011 roku. W piątek kierowcy będą rywalizować w regionie Eifel. 136,30 km winnic i trudnych dróg wzdłuż granic Belgii i Luksemburgu. Sobota będzie mieszać trudne odcinki militarne Panzerplatte z bardziej krętymi wiejskimi drogami. Następnie kierowcy powrócą do Moseli i zakończą rajd w niedzielę. Odcinki specjalne Stein & Wein i Dhrontal będą przejeżdżane dwa razy. Drugi przejazd Dhrontal będzie traktowany jako Power Stage.

Belg Neuville wspólnie z pilotem Nicolasem Gilsoulem stanęli w ubiegłym roku po raz pierwszy na najwyższym stopniu podium, przełamując długą historie zwycięstw Citroëna w tej imprezie. Po trudnym początku Rajdu Finlandii, Thierry Neuville odzyskał zaufanie do siebie. Będzie chciał odzyskać tempo z poprzedniego sezonu, aby walczyć o dobry wynik w swoim „domowym” rajdzie.

– Mamy bardzo dobre wspomnienia z ostatniego Rajdu Niemiec – była to nasza pierwsza wygrana. Bardzo dobry wynik w tak krótkim czasie. Pierwsze zwycięstwo w debiutanckim sezonie w zespole było czymś niespodziewanym. W tym roku będziemy próbowali powtórzyć nasz najlepszy wynik. Mam nadzieję, że mamy taką samą prędkość jak w zeszłym roku. Ten rajd jest bardzo blisko mojego rodzinnego miasta Sankt-Vith. Dużo krewnych i przyjaciół będzie nas dopingować przez cały weekend. Będzie to ogromne wydarzenie dla naszej rodziny – opowiada Neuville.

Hiszpański kierowca Dani Sordo jest również fanem niemieckiej imprezy. Będzie korzystał ze swojego doświadczenia z Trewiru, po kilku słabszych występach w tym sezonie, jest gotowy do walki o dobry wynik. – Rajd Niemiec jest bardzo ładny, i dla mnie wyjątkowy. Wąskie drogi pośród winnic z wieloma serpentynami, a także wojskowe etapy. To jest ekscytujące dla kierowcy. Odczucia podczas jazdy przez winnice są naprawdę wyjątkowe – wąskie drogi i wiele, wiele zakrętów, a wszystko dzieje się bardzo szybko! Jest to piękny rajd, jeden z moich ulubionych.

Pomimo znacznie mniejszego doświadczenia na asfalcie, Paddon cieszy się z rajdu i poszukuje solidnego wyniku. Wspólnie z pilotem Johnem Kennardem ma nadzieję na zdobycie większego zrozumienia dla niuansów w tym trudnym technicznym wyzwaniu, a także liczy na wskazówki od kolegów z zespołu. – Asfalt będzie dużą zmianą dla nas – to nawierzchnia, na której nie mamy dużego doświadczenia, więc stajemy przed dużym wyzwaniem. Bardzo lubię ten charakter dróg. W zespole mamy trzech specjalistów od rajdów asfaltowych. Będziemy musieli wykonać mnóstwo pracy, ale jestem pozytywnie nastawiony. Możemy się wiele nauczyć od naszych kolegów z zespołu podczas całego rajdu. Najważniejsza rzeczą dla nas jest zdobycie doświadczenia i dotarcie do mety – mówi Paddon.

Kierowca testowy Hyundai Motorsport, Kevin Abbring, wraz z pilotem Sebastianem Marshallem, po występie w Szwecji powrócił do rywalizacji na trasach Rajdu Polski. Młody Holender będzie zdobywał kolejne doświadczenie w Hyundaiu i20 WRC na wymagającym niemieckim asfalcie. – Startowałem w tym rajdzie dwa razy, ale to było jakieś pięć czy sześć lat temu. To jest bardzo trudne wyzwanie, a także nasza pierwsza impreza asfaltowa w samochodzie Hyundai i20 WRC. Istnieje wiele zmian przyczepność na drodze, zawsze trzeba mieć na uwadze, że dokładne zapoznanie się z trasą pozwala uniknąć błędów.








Do Góry