Pierre Budar wyjaśnia przyczyny odejścia Sebastiena Ogiera z Citroen Racing
Citroen Racing opuszcza WRC po odejściu Sebastiena Ogiera
57. Rajd Barbórka 2019 – jaki będzie?
Sordo i Mikkelsen w Monza Rally Show 2019
Kajetan Kajetanowicz wystartuje w 57. Rajdzie Barbórka 2019
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: WRC

Monte Carlo: sukces Volkswagena, wygrywa Ogier

Zwycięzcy są na mecie. Choć ich tempo może nie było najwyższe i nie “miażdżyli” nim konkurencji, konsekwentna oraz praktycznie bezbłędna jazda pozwoliła Sébastienowi Ogierowi i Julienowi Ingrassi (Volkswagen Polo R WRC) drugi raz z rzędu stanąć na najwyższym stopniu podium Rajd Monte Carlo. Francuzi zostają tym samym pierwszymi liderami Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), co nie jest wielkim zaskoczeniem. Objęli prowadzenie w zawodach na siódmym odcinku specjalnym i nie oddali go już do mety, kontrolując wyniki na dwóch ostatnich etapach. Najstarszy rajd na świecie to wymarzony początek zespołu Volkswagen Motorsport, który swoimi załogami zapełni całe podium w Monako. Na drugim miejscu ukończyli Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (+58,0s), a na trzecim Andreas Mikkelsen i Ola Fløene (+2:12,3s).

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) nie dojechali do mety rajdu, odpadając po awarii hamulców, tuż za metą przedostatniej próby. Polski zespół wygrał jednak prawie największą ilość, bo aż cztery z piętnastu odcinków specjalnych (lepszy był tylko Sébastien Loeb, który wygrał ich pięć), pokazując niesamowite tempo. Debiut nowego zespołu RK World Rally Team to zatem mieszanka pozytywnych i niezbyt dobrych uczuć, jednak dyspozycja i prędkość naszej załogi dają nadzieje na dobre kolejne występy, w co bardzo mocno wierzymy.

– Zwycięstwo w Monte Carlo znaczy dla mnie bardzo wiele. Kocham tę atmosferę. To ogromne wyzwanie wygrać tutaj, ale uczucie jest wtedy świetne. Było bardzo trudno. Kiedy pokonywalem ten odcinek, tak bisko mojego domu rodzinnego, atmosfera była wprost magiczna – powiedział na mecie ostatniej próby Sebastien Ogier (Volkswagen Polo R WRC).

Jari-Matti Latvala zajął drugie miejsce w rajdzie, dopisując do konta również jeden punkt za trzecią pozycję na power stage (+58,0s, Volkswagen Polo R WRC). Trzeci sklasyfikowany został wspomniany Andreas Mikkelsen (+2:12,3s, Volkswagen Polo R WRC). – Świetny rajd dla nas. Mam nadzieję, że Jari-Matti i Sebastien dojadą do mety i zrobimy tu całe podium.

Mads Østberg i Jonas Andersson to najlepsi reprezenanci Citroen Racing (+2:43,6s, Citroen DS 3 WRC). – Znów bardzo szczęśliwie udało się dotrzeć do mety bo mam ponownie problemy z silnikiem, znów musiałem się zatrzymać. Będę miał nowy samochód w Szwecji więc mam nadzieję, że to już się nie powtórzy. Cieszę się, że mogę być na mecie bez żadnych błędów z mojej strony.

Na ostatnim odcinku specjalnym do pierwszej piątki awansowali Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (+3:12,1s, Hyundai i20 WRC). – To wspaniale uczucie. Cieszyłem się z dzisiejszych warunków i walki z Danim. Ten rajd jest naprawdę trudny ale to zaszczyt w nim jechać. Szóstym miejscem muszą się zadowolić Dani Sordo i Marc Martí, którzy przegrali zespołowy pojedynek (+3:12,9s, Hyundai i20 WRC). – Neuville był torchę szbszy, więc lepiej dla niego. Rajd był bardzo trudny, straciliśmy trochę czasu pod koniec.

Elfyn Evans i Daniel Barritt to najwyższej sklasyfikowana załoga M-Sportu (+5:23,7s, Ford Fiesta RS WRC). – Cieszę się, że dotarłem do mety, ale jest trochę myśli o tym co mogłoby być. W niektorych miejscach zrobiłem duży krok do przodu w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale w niektórych nie wykonywałem dobrych wyborów.

Sébastien Loeb i Daniel Elena, czyli powracający po przerwie dziewięciokrotni mistrzowie świata dotarli do mety na ósmym miejscu, mimo dziesięciu minut kary za Rally 2 po piątkowym etapie (+8:34,7s, Citroen DS 3 WRC). Francuzi zgarnęli również dwa punkty za drugie miejsce w power stage. – Było świetnie. Dobra, rozczarowujący był mój błąd, ale miałem trochę przyjemności. Cieszę się z rajdu, ze świetnej atmosfery. To świetne być tutaj. Na chwilę obecną nie mam planów na kolejny start w WRC.

Dziewiąte miejsce zajęli Czesi, Martin Prokop i Jan Tománek, pierwsza niefabryczna załoga rajdu (+9:54,8s, Ford Fiesta RS WRC). – Przyzwoity wynik, ale ostatnie dwa dni były straszne. Nie możemy poradzić sobie w takich warunkach. Cisnąłem mocno a czas jest straszny.

Kris Meeke i Paul Nagle którzy również jechali w Rally 2, zamknęli pierwszą dziesiątkę, jednocześnie wygrywając power stage (+10:55,6s, Citroen DS 3 WRC). – Jest trochę bardziej sucho, nadal trudno ale miałem dobry przejazd. Pokazaliśmy dobre czasy na tle Sebastiena, ale chcę osiągać wyniki w tym roku.


Autorem zdjęć jest Brieuc Mercière

Ogier liderem punktacji

Aktualny Mistrz Świata, Sébastien Ogier ma na swoim koncie 25 punktów. Drugi jest Jari-Matti Latvala (19 punktów), trzeci Andreas Mikkelsen (15). Kolejne pozycje to Mads Østberg (12), Thierry Neuville (10), Dani Sordo (8), Elfyn Evans i Sébastien Loeb (po 6), Kris Meeke (4). Dziesiąty Prokop na dwa punkty.

Rywalizacja w klasach

Stéphane Lefebvre pilotowany przez Stéphane Prévota (Citroen DS 3 R5) odniósł pierwsze w karierze zwycięstwo w WRC 2. Francuz, triumfator juniorskich cyklów ERC i WRC roku 2014, pokonał o 2:14,0 Craiga Breena i Scotta Martina (Peugeot 208 T16 R5), którzy na dzisiejszym etapie awansowali aż z piątej pozycji. Trójkę uzupełnili Armin Kremer i Klaus Wicha (+2:27,0s, Skoda Fabia S2000), czwarte miejsce zajęli Eric Camilli i Benjamin Veillas (+4:59,7s), piątkę uzupełnili Jonathan Hirschi i Vincent Landais (+9:52,8s, Peugeot 208 T16 R5).

Quentin Gilbert i Renaud Jamoul wygrali rywalizację w WRC 3 oraz JWRC. 2:23,7s za nimi sklasyfikowano Niemców, Christiana Riedemanna oraz Michaela Wenzela, trójkę uzupełnili Norwegowie, Ole Christian Veiby i Anders Jaeger (+3:31,4s). Na czwartej pozycji uplasowali się Simone Tempestini i Matteo Chiarcossi (+5:28,4s), na piątej Stéphane Consani i Maxime Vilmot (+9:24,9s).








Do Góry