Michèle Mouton – najszybsza kobieta świata

Rajd Niemiec jest najczęściej kojarzony z jednym kierowcą – z Sébastienen Loebem, który na tamtejszych asfaltach wygrał aż dziewięć razy. Nie był on jednak pierwszym francuskim triumfatorem niemieckiej imprezy. W 2001 roku Philipp Bugalski wygrał 20. Rallye Deutschland w ramach Mistrzostw Europy. Jeszcze wcześniej, w 1986,  Michèle Moutonpobiła rekordy prędkości i wygrała Rajd Niemiec dla Francji (Deutsche Rallye Meisterschaft).

Michele Mouton urodziła się 22 czerwca 1951 roku we francuskim mieście Grasse. Początkowo ścigała się jako pilot rajdowy, a następnie przesiadła się na lewy fotel. Jej pierwszym samochodem był Renault Alpine A110, którym startowała w Critérium Féminin. Kolejnym jej wyścigiem był Tour de France Automobile. Pierwsze znaczące osiągnięcie osiągnęła w 1973 roku w rajdzie Île de Beauté, gdzie zajęła ósme miejsce w klasyfikacji generalnej.

Zadebiutowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC w 1974 roku w Kostaryce, po serii sukcesów we Francji. Zajęła dwunaste miejsce w klasyfikacji generalnej. Ten rok obfitował w zwycięstwa; Mouton wygrała zarówno mistrzostwa Francji i Europy kobiet. 

Po pierwszym sukcesie nie trzeba było długo czekać na kolejne zwycięstwo. W 1975 roku Michèle wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans w klasyfikacji dwulitrowych prototypów u boku Christiane Dacremont i Marianne Hoepfner. Wtedy pierwszym sponsorem zespołu został producent olejów Elf. Dzięki temu w 1976 roku startowała w Monte Carlo, San Remo i Tour de Corse.

W 1978 roku po raz pierwszy nawiązała umowę z zespołem Fiata. Praca dla fabrycznego zespołu od razu zaowocowała wynikami – ósmym miejscem w Tour de Corse (1977). Od tego czasu w rajdzie odnosiła coraz większe sukcesy większe sukcesy, zajmując w ciagu pięciu lat piąte miejsce (1978-1980) i dwukrotnie plasując się na siódmym miejscu w Monte Carlo (1979 i 1980).

W 1980 roku francuzka odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdzie San Remo. Był to dla niej przełomowy rok. Przeszła do Audi i jeździła legendarnym Quattro. Jej partnerem był Fin Hannu Mikkola.

W swoim drugim sezonie z Audi wygrała już trzy wyścigi: w Portugalii, Grecji i Brazylii. Wcześniej zajęła drugie miejsce (Rajd RAC). Dzięki tym wynikom została wicemistrzem świata! Niestety, nigdy nie wygrała mistrzostw, ale drugie miejsce z 1982 roku pozostaje jej najlepszym osiągnięciem, a także najlepszym w historii wśród kobiet.

Sezony 1983 i 1984 nie były już tak udane – zajęła odpowiednio piąte i dwunaste miejsce. W 1985 roku wzięła udział w rajdzie zaliczanym do Mistrzostw Świata, ale go nie ukończyła (Rajd Wybrzeża Kości Słoniowej). Zamiast tego wzięła udział w „Pikes Peak” w Stanach Zjednoczonych, gdzie zajęła drugie miejsce.

Chociaż Michelle Mouton nie ukończyła swojego ostatniego startu w WRC w 1986 roku, to i tak miała udany rok. Została mistrzynią Niemiec za kierownicą Peugeota 205 Turbo 16 i wygrała sześć z siedmiu rajdów – jeden z nich to 5. Rallye Deutschland. Obecnie jest na emeryturze, ale zarządza Rajdowymi Mistrzostwami Świata FIA.

 

Liczba startów ogółem: 94

Liczba wygranych ogółem rajdów: 13

Liczba nieukończonych rajdów ogółem: 29

 

Liczba startów WRC: 50

Liczba wygranych rajdów WRC: 4

Liczba podium WRC: 9

Liczba nieukończonych rajdów WRC: 21

Liczba wygranych OSów WRC: 162

 

Liczba startów w Mistrzostwach Europy: 34

Liczba wygranych rajdów w ME: 4

Liczba podium ME: 16

Liczba wygranych OSów ME: 10

Liczba nieukończonych rajdów ME: 6