Hyundai rozważa drugi zespół w WRC
Subaru Poland Rally Team odchodzi z RSMP
57. Rajd Barbórka 2019 – Robert Luty i Marcin Celiński najlepsi w historykach
57. Rajd Barbórka 2019 – Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak ponownie najlepsi
57. Rajd Barbórka 2019 – 28 samochodów historycznych na liście
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: Kartka z kalendarza

Lancia Stratos, czyli początek legendy

Obok Delty i 037 Rally, Lacia Stratos jest najbardziej rozpoznawalnym rajdowym modelem włoskiego koncernu i to on tak naprawdę zapoczątkował wielką historię włoskiej marki. Pierwszy model Stratosa został zaprezentowany na turyńskich targach już w 1970 roku, a pierwszy model Stratosa HF zaledwie rok później.

W 1973 roku model stworzony przez Marcello Gandiniego został zauważony przez Lancię, która kupiła projekt i wraz z firmą Bertone stworzyła 500 cywilnych egzemplarzy koniecznych do otrzymania rajdowej homologacji w grupie 4. Po spełnieniu wszystkich wymogów samochodów zadebiutował na trasach WRC, gdzie odniósł szereg sukcesów. Wystarczy wspomnieć, że kierowcy Lancii Stratos wygrali 18 rund Mistrzostw Świata, a w 1977 roku Puchar kierowców Mistrzostw Świata wywalczył Sandro Munari. Ponadto Lancia z modelem Stratos HF zdobywała mistrzowskie tytuły wśród producentów trzykrotnie w latach 1974, 1975 i 1976. Na swoim koncie kierowcy Stratosa mają wygrane w:
– Rajdzie Sanremo 1974 (Munari/Mannucci)
– Rajdzie Rideau Lakes 1974 (Munari/Mannucci)
– Rajdzie Korsyki 1974 (Andruet/Petit)
– Rajdzie Monte Carlo 1975 (Munari/Mannucci)
– Rajdzie Szwedzkim 1975 (Waldegard/Thorszelius)
– Rajdzie Sanremo 1975 (Waldegard/Thorszelius)
– Rajdzie Korsyki 1975 (Darniche/Mahe)
– Rajdzie Monte Carlo 1976 (Munari/Maiga)
– Rajdzie Portugalii 1976 (Munari/Maiga)
– Rajdzie Sanremo 1976 (Waldegard/Thorszelius)
– Rajdzie Korsyki 1976 (Munari/Maiga)
– Rajdzie Monte Carlo 1977 (Munari/Maiga)
– Rajdzie Sanremo 1978 (Alen/Kivimaki)
– Rajdzie Hiszpanii 1978 (Carello/?)
– Rajdzie Monte Carlo 1979 (Darniche/Mahe)
– Rajdzie Sanremo 1979 (Fassina/Mannini)
– Rajdzie Korsyki 1979 (Darniche/Mahe)
– Rajdzie Korsyki 1981 (Darniche/Mahe)

W Polsce Stratos pojawił się w 1976 roku za sprawą FSO, które zakupiło dwie rajdowe Lancie, które uległy wypadkom na Rajdzie Hiszpanii 1976 i Rajdzie Polski 1977 roku. Z rozbitego w Polsce egzemplarza postanowiono stworzyć Stratopoloneza.

Sukcesy Stratosa w dużej mierze związane były z konstrukcją klatkową z tylną ramą, na której osadzony był silnik. Specyfikację tego samochodu przed laty przedstawiano w następujący sposób:
lancia stratos








Do Góry