Hyundai rozważa drugi zespół w WRC
Subaru Poland Rally Team odchodzi z RSMP
57. Rajd Barbórka 2019 – Robert Luty i Marcin Celiński najlepsi w historykach
57. Rajd Barbórka 2019 – Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak ponownie najlepsi
57. Rajd Barbórka 2019 – 28 samochodów historycznych na liście
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: WRC

Kubica i Szczepaniak odpadają z Rajdu Francji

Forma, którą Polacy prezentowali na trzecim etapie Rajdu Francji była wprost niesamowita. Dzięki świetnym czasom Robert Kubica i Maciej Szczepaniak awansowali na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, i gdy już prawie świętowaliśmy historyczny wynik, Polacy wypadli z trasy i uderzyli w drzewo na ostatniej próbie.

Załoga Forda Fiesty RS WRC wygrała pierwszy odcinek specjalny, zostawiając o 2,1s za sobą Elfyna Evansa i 3,4s Andreasa Mikkelsena. Na drugim odcinku wykręcili trzeci czas, lepszy okazał się tylko aktualny Mistrz Świata, Sebastien Ogier i kolega z M-Sportu, Evans. – Niczego nie dotknęliśmy. Niestety mamy całkowicie źle dobrane opony. Mieliśmy miękkie, bo spodziewaliśmy się dziesięciu kilometrów wilgotnego asfaltu, a był tylko jeden.

Druga pętla rozpoczęła się dla Kubicy i Szczepaniaka pomyślnie, jednak mogło się skończyć to o wiele inaczej. Polacy zaliczyli bardzo niebezpieczny moment. – Mieliśmy wielki moment na bardzo dużej prędkości. Było dużo syfu i straciłem linię… Wybraliśmy bezpieczniejszą opcję z miękkich opon, ale na szutrze to niewiele zmienia. Po prostu złapał mnie ten szuter na szóstym biegu na zaciskającym się zakręcie – mówił Robert.

Mimo tej przygody “nasi” notują piąty czas, i co najważniejsze, powiększają przewagę nad piątym Danim Sordo (do 11. sekund). Przed ostatnim odcinkiem prowadził Jari-Matti Latvala, 36,5s za nim Andreas Mikkelsen, 58,8s Kris Meeke. Kubica miał 1:35,6s straty przed ponad 19-kilometrowym, drugim przejazdem próby Forêt de Saverne, który tym razem będzie rozgrywany jako Power Stage. Dodatkowe punkty dostanie pierwsza trójka na jego mecie, odpowiednio trzy punkty dla zwycięzcy, dwa dla drugiego miejsca i jeden dla trzeciego.

Kibice oglądający relację z ostatniej próby zamarli po usłyszeniu informacji, że Robert stoi na odcinku. Niestety, ostatnia próba okazała się pechowa dla Polaków. Kubica i Szczepaniak wypadli z trasy na prawym, zacieśniającym się zakręcie. W tym momencie przepadły nadzieje na czwarte miejsce i dobre punkty w klasyfikacji WRC. Na szczęście załoga nie ucierpiała. – Auto uszkodzone jest w przodu i trochę z lewej strony, jednak leży w takim małym strumyczku i choć jest tu więcej kibiców, nie będzie podejmowana próba wyciągnięcia – mówi Jakub Burczyński z Grupy Rajdowej Brodacz, dzięki której uprzejmości publikujemy zdjęcia.

fot. GRB

fot. GRB

fot. GRB

fot. GRB

Fot. GRB

Fot. GRB

Rajd Francji to pewna wygrana drugiego w klasyfikacji duetu Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC), którzy tym samym zwiększyli swoje szanse na walkę o tytuł Mistrzów. – To jest świetne, naprawdę świetne! Mieliśmy nerwowy początek po tym, co stało w Niemczech, ale musiałem odrobić zadanie – bez niego nie byłbym w stanie zrobić tego tutaj. Jesteśmy nadal w walce o Mistrzostwo. To ekscytujące dla wszystkich, utrzymajmy taki stan do końca!

Power Stage padł łupem liderów klasyfikacji sezonowej, Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi: – Zobaczymy, czy to wystarczy (mówili na mecie – red.). Najważniejszy odcinek za nami. Mieliśmy trzy twarde i jedną miękką oponę na samochodzie. Niezbyt optymalnie, ale staraliśmy się cisnąć wszystko co potrafimy.

Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, czyli kolejne Polo R WRC, utrzymali drugą pozycję w rajdzie (+44,8s). – To był świetny rajd dla nas, naprawdę świetnie czuję samochód. To wspaniałe uczucie być drugim na asfalcie. Nieźle jak na Norwega.

Podium francuskiej rundy uzupełnił pierwszy samochód koncernu PSA, za którego kierownicą siedział Kris Meeke, a po prawej Paul Nagle (Citroen DS3 WRC, +1:05,3s). – Jestem bardzo zadowolony z mojego weekendu, nie mogłem zrobić wiele więcej. Jeśli się postarasz możesz walczyć na dziesiąte z chłopakami z Volkswagena. Jeśli mam zabezpieczyć swoje miejsce w fotelu, mogę się poprawić, dać więcej z siebie i pracować nad samochodem.

Czwarte miejsce padło łupem Daniego Sordo i Marca Martí (Hyundai i20 WRC, +1:48,7s), którzy próbowali je odzyskać po pokonaniu przez Polaków. – Bardzo mi przykro z powodu Kubicy… Jestem bardzo zadowolony z samochodu i teamu, wszyscy ludzie prasują bardzo mocno, aby setup był dobry. Musimy pracować nieco bardziej nad silnikiem. Zawsze coś można poprawić, codziennie, muszę też pracować nad sobą.

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC, +2:00,7s) to pierwszy duet zespołu M-Sport. – Niektóre z odcinków poszły całkiem dobrze, więc możemy być całkiem zadowoleni. Trzeba nauczyć się kilku małych rzeczy związanych z oponami, trochę straciłem na setupie ze startu. Myślę, że Elfyn był w dobrym miejscu przez cały weekend. To naprawdę fajne, że możemy walczyć o drugie miejsce w mistrzostwach producentów.

Na ostatnim odcinku specjalnym szóste miejsce wywalczyli Elfyn Evans i Daniel Barritt (również Fiesta RS, +3:00,8s). Do swojego konta dopisują dwa punkty za Power Stage. – Myślę, że możemy być bardzo zadowoleni. Mieliśmy trochę problemów mechanicznych, ale przed tym miałem 100% niezawodność samochodu, to był po prostu przypadek. Szczerze mówiąc jestem jeszcze w roku nauki, nie chcę się cofać. Myślę, że możemy być szczęśliwi.

Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroen DS3 WRC, +3:02,5s) obracali się na Power Stage: – Nadal dość dobrze. OK, na ostatniej próbie nie było doskonale, miałem hałas w samochodzie, problemy z notatkami i wypadliśmy z drogi. Jestem bardzo zadowolony z rajdu, trochę rozczarowany, że mamy tyle problemów, ale jest jak jest. To wiele drobnych rzeczy więc jestem zadowolony z mety.

Miejsce ósme i dziewiąte to kolejne dwa Hyundaie i20 WRC. Pierwsi w kolejności są Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (+4:08,4s), drudzy trzykrotni Mistrzowie Polski, Bryan Bouffier i Xavier Panseri (+4:12,9s): Miło być na mecie. W tak nowym samochodzie to dobry wynik. Na pewno chciałbym jechać nim ponownie, mam nadzieję, że będę miał szansę. Dziesiątkę zamknęli Czesi, Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta RS WRC, +6:07,5s).

Klasyfikacja sezonu 2014 przedstawia się następująco: prowadzi Sebastien Ogier (217 punktów), drugi jest Jari-Matti Latvala (190), trzeci Andreas Mikkelsen (143). Czwarte miejsce to Mikko Hirvonen (93), piąte Thierry Neuville (83), szóste Kris Meeke (82). Siódma pozycja należy do Madsa Østberga (80), a ósma do Elfyna Evansa (71).

Czytaj także o etapie sobotnim i piątkowym.


fot. Volkswagen Motorsport

fot. Volkswagen Motorsport

1 Comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply








Do Góry