“Jestem dumna i zadowolona z rezultatów” – wywiad z Magdaleną Misiarz
Znalezienie zastępstwa dla Rajdu Chile 2020 nadal możliwe
ADAC Opel e-Rally Cup z 20 elektrycznymi Oplami Corsa
Oczekujemy na najnowszą generację samochodów Rally 3
Toyota zaprezentuje rajdowego Yarisa z napędem na przednią oś podczas Tokyo Auto Salon 2020
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: RSMP

Krótsze rajdy, liczone sześć rund – znamy regulamin mistrzostw Polski

Tuż przed sylwestrową nocą Polski Związek Motorowy opublikował regulamin Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Zgodnie z zapowiedziami mamy niemałe rewolucje.

Zacznijmy od długości rajdu, która obecnie wynosi 135 kilometrów (z tolerancją +/- 10%). Runda składa się łącznie z Etapu 1 i Etapu 2. Jako ostatni odcinek Etapu 2 będzie rozgrywany dodatkowo punktowany OS rajdu, tzw. Power Stage (PS). Przy zachowaniu postanowień art. 2.1 i 2.7 Regulaminu Sportowego, ustala się, że trasa rajdu musi być podzielona na dwa Etapy (1 Etap = 1 dzień). Sumaryczna długość OS Etapu 1 musi wynosić 45km (+/-10%), natomiast sumaryczna długość OS Etapu 2 musi wynosić 90km (+/-10%).

Zobowiązuje się organizatorów do następującego harmonogramu zawodów:
– środa – w godz. 18:00 – 22:00 wydawanie dokumentów do zapoznania z trasą rajdu, odbiór administracyjny (OA) oraz montaż GPS (opcjonalnie),
– czwartek – w godz. 7:00 – 8:00 alternatywne wydawanie dokumentów do zapoznania z trasą rajdu, odbiór administracyjny (OA) oraz montaż GPS (opcjonalnie),
– czwartek – w godz. 08:00 – 20:00 zapoznanie z trasą rajdu,
– czwartek – w godz. 19:00 – 23:00 badanie kontrolne 1 (BK 1) oraz montaż GPS,
– piątek – w godz. 8:00 – 12:00 odcinek testowy (8:00-10:30 samochody 4WD, 9:30-12:00 samochody 2WD),
– piątek – w godzinach popołudniowych ceremonia startu,
– piątek – rajd Etap 1,
– sobota – rajd Etap 2, w tym ok. godz. 15:00 – Power Stage
W przypadku kiedy niedziela jest 2 Etapem rajdu, cały harmonogram ulega przesunięciu o jeden dzień. Według kalendarza opublikowanego na Gali Sportu Samochodowego w systemie środa/sobota rozegrane zostaną trzy rundy: Karkonoski, Rzeszowski i Arłamów.

Mocno zmieniona zostanie także punktacja za rajd. W frekwencji powyżej 10 załóg pierwsza na mecie otrzyma 25 punktów, kolejne 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1. W każdej klasyfikacji rocznej RSMP sklasyfikowani będą zawodnicy/kierowcy i piloci, którzy zostaną sklasyfikowani w minimum dwóch rajdach w sezonie.

Power Stage (ostatni OS rajdu) będzie dodatkowo punktowany wg następujących zasad:
– 3, 2, 1 pkt. odpowiednio za zajęcie pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej lub klasyfikacji generalnej 2WD rajdu,
– 1 pkt. za zajęcie pierwszego miejsca w klasie, w której co najmniej trzech zawodników ukończyło Power Stage.
– w klasyfikacjach klubowej, zespołów producentów i zespołów sponsorskich punkty za Power Stage nie będą przyznawane.

Zawodnicy zgłoszeni w klasie HR2 samochodem napędzanym na jedną oś nie będą klasyfikowani w klasyfikacji generalnej 2WD.

Sezon 2015 RSMP będzie się składał z 8 rund i będzie podzielony na dwie połowy (po 4 rajdy). We wszystkich klasyfikacjach rocznych, indywidualnych i zespołowych zawodnikom i/lub kierowcom punkty, w każdej połowie sezonu, będą zaliczone wg klucza:
– przy 4 rozegranych rundach minus 1 runda,
– przy 3 i mniej rozegranych rundach bez odliczenia.

Zmieniono nazewnictwo klas. Pozostaje klasa 2 (S2000-Rally 1.6T, S2000-Rally 2.0 i grupa R5), grupa N w przyszłym roku to klasa 2N. Następnie klasa RGT, klasa 3 (grupa A od 1.6 do 2.0, S1600, R2C, R3C, R3D i R3T), klasa 4 to grupa A od 1.4 do 1.6, R2B i Kit Cary. 4N to grupa N od 1.6 do 2.0. Klasa 5 to grupa A do 1400 cm3, grupa N do 1600 cm3 i R1A/B wolnossące do 1600 cm3 oraz turbo do 1067 cm3.

Grupę historyczną podzielono na sześć klas. HR2 to auta grupy A i N powyżej 2 litrów (bez WRC), HR3 to grupa A od 1.6 do 2.0 oraz klasa BMW E30. W HR4 konkurować będzie grupa A od 1.4 do 1.6 oraz Kit Cary do 1.6. HR4N to samochody grupy N od 1.6 do 2.0, HR5 to grupa A do 1.4 i grupa N do 1.6. W HR+30 pojaądą samochody, które uzyskały homologację przed 1985 rokiem.

Kolejną klasą będzie OPEN N. W klasie tej dopuszczone są wszystkie homologowane modele samochodów Mitsubishi Lancer i Subaru Impreza, w których dokonano modyfikacji wykraczających poza ramy homologacji danego modelu lub art. 254 Zał. J. W klasie OPEN N dopuszczone są również samochody zbudowane na bazie nadwozia samochodów turystycznych lub samochodów wielkoseryjnej produkcji (min. 2500 identycznych egzemplarzy wyprodukowanych w okresie kolejnych 12 miesięcy) nie posiadające homologacji sportowej FIA. Warunkiem dopuszczenia takich samochodów do klasy OPEN N jest wykorzystanie do ich budowy podzespołów pochodzących z Mitsubishi Lancera lub Subaru Imprezy. Klasa OPEN N przeznaczona jest dla samochodów z silnikiem doładowanym i napędem na cztery koła, zarówno tych, które taki rodzaj napędu posiadają seryjnie, jak i tych w których napęd na drugą oś został dodany w wyniku modyfikacji modelu bazowego. W samochodach klasy OPEN N zastosowane modyfikacje muszą być zgodne z poniższymi kryteriami.

W każdym rajdzie obowiązuje przydział numerów startowych według następującej kolejności klas: 2, 2N, RGT, OPEN N, HR2, 3, HR3, 4, HR4, 4N, HR4N, 5, HR5, HR+30. Wszystkie samochody klasyfikowane są w generalce, jednak nie wszystkie w klasyfikacji 2WD (zawodnicy zgłoszeni w klasie HR2 samochodem napędzanym na jedną oś nie będą klasyfikowani w klasyfikacji generalnej 2WD).

Wpisowe w klasie 2, 2N i RGT wyniesie 3000 złotych (bez obowiązkowej reklamy organizatora 6000 złotych). OPEN N i HR2 to 2500 (5000), 3, 4, 4N i 5 to 2000 (4000), HR3, HR4, HR4N, HR5 oraz zawodnicy sklasyfikowani w RPP w sezonie 2014 (nie dotyczy zgłoszeń samochodami klas: 2, 2N, RGT, OPEN N, HR2) to 1500 (3000 złotych). Wysokość wpisoweego w HR+30 wyniesie 1000 (2000).

Dla zawodników osób prawnych (samochód zgłoszony przez osobę inną, niż kierowca lub pilot tego samochodu) wpisowe jest wyższe o 500,- PLN w stosunku do każdej kwoty zawartej w tabeli w art. W przypadku zgłoszenia do klasyfikacji zespołów sponsorskich obowiązuje dodatkowe wpisowe w wysokości 500,- PLN za jedną załogę, a w przypadku zgłoszenia do klasyfikacji zespołów producentów obowiązuje dodatkowe wpisowe w wysokości 500,- PLN za jedną załogę.

Organizatorzy na odcinkach specjalnych mogą ustawić tzw. „ograniczenia cięć”, których zadaniem będzie uniemożliwienie skrócenia lub zjechania z wyznaczonej drogi podczas zapoznania z trasą i/lub w czasie trwania odcinka specjalnego. Każde opuszczenie drogi czterema kołami poza krawędź jezdni mające na celu skrócenie trasy zostanie zasygnalizowane ZSS. Organizator, decydując się na ustawienie „ograniczenia cięcia”, zobowiązany jest do zapewnienia w tym miejscu sędziego zabezpieczenia, odpowiedzialnego za ewentualną odbudowę naruszonego elementu w celu przywrócenia stanu początkowego przed przejazdem następnej załogi.

Wszystkie załogi otrzymają książkę drogową zawierającą szczegółowy opis trasy, która musi być obowiązkowo przestrzegana. W przypadku nieprzestrzegania zapisów zawartych w książce drogowej ZSS podejmie decyzję o wykluczeniu załogi z rajdu.

Jeżeli na odcinku drogowym załoga opuści trasę rajdu opisaną w książce drogowej, ale po stwierdzeniu pomyłki wróci na trasę w miejscu jej opuszczenia, ZSS po przeprowadzonym dochodzeniu podejmie decyzję o nadaniu odpowiedniej kary.

Jeżeli odcinek specjalny jest przerwany lub wstrzymany z jakiejkolwiek przyczyny, każdej załodze, której to dotyczy, Dyrektor rajdu przyzna czas, który uzna za najbardziej sprawiedliwy. Jednakże żadna załoga, która jest odpowiedzialna lub współodpowiedzialna za zatrzymanie odcinka, nie może z tego powodu odnieść korzyści.

Za każdy nieukończony OS Etapu 1 zawodnik otrzyma karę 3 minut. Kara ta będzie doliczona do czasu osiągniętego przez najlepszego zawodnika w jego klasie na danym OS. W przypadku gdy w danej klasie występuje tylko jedna załoga kara będzie naliczona do najlepszego czasu osiągniętego w niższej klasie wg kolejności klas opisanej w pkt. 5.5 niniejszego regulaminu. W przypadku gdy zawodnik nie ukończy ostatniego OS Etapu 1 lub pomimo ukończenia ostatniego OS nie ukończy Etapu 1 (co będzie traktowane jak nieukończenie ostatniego OS Etapu 1) zostanie naliczona kara 5 minut w sposób opisany powyżej. Po nałożeniu kar czasowych uznaje się, że zawodnik ukończył Etap 1 i będzie klasyfikowany w całym rajdzie, co wiąże się z możliwością zdobywania punktów w Mistrzostwach, jak i punktów bonusowych za Power Stage.

GKSS przewiduje możliwość przeprowadzenia przedsezonowego BK 1. Szczegóły tej procedury opublikowane będą komunikatem w późniejszym terminie.

Na liście priorytetowej PZM 2015 znalazło się dziesięciu zawodników: Wojciech Chuchała, Grzegorz Grzyb, Łukasz Habaj, Kajetan Kajetanowicz, Tomasz Kasperczyk, Robert Kubica, Tomasz Kuchar, Maciej Oleksowicz, Maciej Rzeźnik i Michał Sołowow (ostatniego z nich priorytet obowiązuje wyłącznie w startach poza granicami Polski).

Zobacz regulamin Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2015

3 komentarze

3 Comments

  1. Gabriel Borowy

    31 grudnia 2014, 20:20 at 20:20

    Apropo, przy okazji kalendarz RSMP 2015: https://rajdy24.pl/kalendarz-rsmp-2015-zostal-opublikowany/

  2. Na trasach będzie wiał wiatr, będzie pusto

    1 stycznia 2015, 09:49 at 09:49

    Czy też Wam się wydaje, że OPEN N będą mało konkurencyjne względem R5?
    Wie ktoś co ma na celu zakaz kit carów do 2 litrów pojemności? Boją się, że 306 Maxi naklepie R5?
    Czekałem na OPEN, w której można zastosować inny silnik oraz pozostałe graty niż Lancer/Impreza, w którym będą dowolne kolektory dolotowe oraz wydechowe. Dlaczego tylko Lancer/Impreza, wie ktoś?
    Dlaczego nie ma OPEN 2WD?
    Czekam na regulamin RSMSL, RSMP nie jest dla mnie. Jak dorobię się R5 to będę wolał pojechać ERC w obecnych realiach.

  3. JaRy

    1 stycznia 2015, 10:43 at 10:43

    Może kurwa zaczniemy jeżdzić po torze barany z PZM, Rsmp to nie rajdy a KjS, wole wybrać Czeskie rundy!

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply








Do Góry