Kategoria: Garaż z pasją, Za lotną

Za lotną: Paweł Hoffman i pierwsza replika Poloneza Walter Wolfa

fot. facebook/PawełHoffman

Andrzej Jaroszewicz, poprzez znajomość z Walterem Wolfem, chciał sprowadzić do Polski wyścigi, może nawet Formułę 1. Nie udało się, ale został jeden produkt – Polonez.

Budowa zakończyła się cztery lata temu. Pierwszym startem samochodu był V Rajd Nocy Muzeów. Później pojawiał się także na wyścigach górskich i imprezach rajdowych. Ostatnio rywalizował w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Polonez 2000 Racing Walter Wolf. O swoim aucie opowiada Paweł Hoffman.

– To była pierwsza replika Walter Wolfa, nikt wcześniej takiej nie zbudował. Teraz granatowo-czerwone barwy tego auta są znane, ale kiedy zaczynałem nim jeździć, nikt nie wiedział co to jest… Ludzie dziwili się, że Polonez występował w takiej kolorystyce.

Na zachowanych czarno-białych zdjęciach trudno rozpoznać właściwą barwę nadwozia. Na pierwszy rzut oka wydaje się czarna. Oryginalny kolor był jednak inny. Z pomocą przyszedł Andrzej Jaroszewicz, kierowca rajdowy, który w latach 70. startował takim modelem. Dzięki niemu udało się odtworzyć granatowy kolor lakieru i rozmieszczenie naklejek.

– Są to charakterystyczne kolory grupy Walter Wolf. Był to zespół Formuły 1 z lat 70. Andrzej Jaroszewicz, poprzez znajomość z Walterem Wolfem właśnie, chciał sprowadzić do Polski wyścigi, może nawet Formułę 1. Nie udało się, ale został jeden produkt – Polonez. Pojawiał się nie tylko na naszych odcinkach specjalnych, ale występował też na całym świecie, na przykład w Monte Carlo. Potem został przemalowany na tzw. barwy polskie, czyli białe nadwozie z czerwonym pasem.

Paweł tłumaczy, że pełna nazwa samochodu to FSO Polonez 2000 Racing Walter Wolf albo Rally Walter Wolf. Zbudował go na bazie Fiata. – To może nie jest najdroższa marka, jeśli chodzi o historyczne części do rajdówek, ale ceny mimo wszystko są dość wysokie. Niektórych elementów praktycznie nie można dostać, na przykład układu hamulcowego. Tarcze są robione na zamówienie, a zaciski pochodzą z Porsche 911. Silnik jest 2.0 od Fiata. Takie jednostki były produkowane seryjnie. Wykorzystywała je Służba Bezpieczeństwa, ówczesna Milicja i inne państwowe organizacje. Skrzynia biegów pochodzi natomiast z Fiata 132. Na razie pozostaję przy niej.

Kierowca z Podkarpacia zapowiada udział we wszystkich lub w prawie wszystkich rundach Motul HRSMP. W ostatnim Rajdzie Rzeszowiak zasiadł za kierownicą Saaba 96 V4 Rally, którego również jest właścicielem.

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top