Kategoria: Za lotną

Za lotną: dramat ostatniej prostej

Fot. McKlein Image Database

Ostatni odcinek specjalny to jeden z najcięższych, jeśli nie najcięższy moment w całym rajdzie. To moment, w którym kierowca i pilot muszą wybrać między chłodną kalkulacją a walką o setne części sekundy na ostatnich metrach rajdu. Wczorajsza przygoda Krisa Meeke’a przypomniała nam, jak trudno jest, nawet jadąc z dużą przewagą przewagą, dowieźć bezpiecznie wynik do mety. Poniżej znajdziecie kilka przypadków, gdzie na końcowych kilometrach rajdu zwyczajnie zabrakło szczęścia.

Carlos Sainz, 54th Network Q Rally of Great Britain:

Nasze zestawienie rozpoczynamy oczywiście od najsłynniejszego dramatu ostatniego odcinka specjalnego, a więc awarii Carlosa Sainza. Co ciekawe, to właśnie podczas Rajdu Wielkiej Brytanii, który stanowił ostatnią rundę kalendarza, miało się rozstrzygnąć, kto założy mistrzowską koronę. Swoje szanse na sukces szybko stracił Tommi Mäkinen, który uszkodził swoje Mitsubishi i nie mógł kontynuować jazdy. Oznaczało to, że Carlos Sainz mógł do końca rajdu podróżować żółwim tempem i na końcu święcić triumf. Wszystko układało się po myśli Hiszpana, kiedy to na ostatnim odcinku specjalnym, pięćset metrów przed metą, awarii uległa Toyota Sainza, pozbawiając go tym samym szansy na tytuł.

Jari-Matti Latvala, 66. Orlen Platinum Rally Poland:

Wypadek Latvali w Polsce przeszedł do historii rajdów jako jeden z największych dramatów w dziejach WRC. Latvala po kilku dzwonach w poprzednich rundach jechał w Polsce na drugim miejscu – przed nim, na pierwszym miejscu, jechał jego zespołowy kolega, Mikko Hirvonen. Do końca zmagań pozostał tylko jeden odcinek specjalny na torze w Mikołajkach. Na mecie czekała już cała ekipa M-Sportu, z trzymającym w ręce szampana Malcolmem Wilsonem na czele. Niestety Latvala popełnił błąd i uszkodził prawe przednie zawieszenie na jednym z zakrętów, kończąc jazdę na barierce. Widok rozczarowanego Wilosna oraz zdruzgotanego Latvali jeszcze na długo pozostanie w pamięci kibiców. 

Elfyn Evans, 62. Rally Sweden 2014:

Rajd Szwecji w 2014 roku był drugim sprawdzianem dla Elfyna Evansa w aucie klasy WRC. Po przyzwoitym występie w Monte Carlo, gdzie zajął szóste miejsce, przyszedł czas na pokazanie swoich umiejętności na luźnej nawierzchni. Brytyjczyk przez cały czas trwania rajdu nie zachwycał swoim tempem, jednak miał szansę spokojnie dowieźć punkty za dziewiąte miejsce, gdyż jadący za nim Craig Breen, miał do niego ponad dwie minuty straty. Niestety wszystko przerwał wypadek na ostatnim odcinku specjalnym.

Robert Kubica, 5. Rallye de France – Alsace 2014:

Opisany tu wypadek w szczególności zabolał polskich kibiców. Jadący Fordem Fiestą WRC Robert Kubica miał szansę na uzyskanie najlepszego wyniku w historii startów Polaków w rajdach zaliczanych do WRC. Krakowianin zajmował czwartą pozycję w rajdzie, mając przed ostatnim odcinkiem specjalnym jedenaście sekund przewagi nad Danim Sordo. Niecałą minutę po starcie, na liczącym dwadzieścia kilometrów odcinku specjalnym załoga Kubica / Szczepaniak wypadła z drogi.

Andreas Mikkelsen, 63. Rally Sweden 2015:

W 2015 roku o zwycięstwo w Rajdzie Szwecji walczyło trzech kierowców. Na koniec przedostatniego dnia rywalizacji w rajdzie prowadził Thierry Neuville, który miał 1,5s przewagi nad Andreasem Mikkelsenem i 9,6s nad Ogierem. Ostatniego dnia rajdu najlepsze tempo wykazywał Ogier, który odrabiał straty do czołowej dwójki. Przed ostatnim odcinkiem specjalnym Mikkelsen prowadził w rajdzie z przewagą trzech sekund nad mistrzem świata. Niestety na ostatnim odcinku specjalnym nie wytrzymał presji i stracił bardzo dużo czasu w śnieżnej bandzie, co zepchnęło go na trzecie miejsce.

Jari-Matti Latvala, 72. Lotos Rally Poland 2015:

W naszym zestawieniu wracamy do Jariego-Mattiego Latvali oraz Rajdu Polski, który ponownie okazał się pechowy dla Fina. Po osiemnastu odcinkach specjalnych Latvala zajmował czwartą pozycję z szansą na wskoczenie na podium, gdyż przed ostatnim odcinkiem specjalnym tracił tylko 1,1s do trzeciego Tänaka. Wszystko miało się rozstrzygnąć na drugim przejeździe Baranowa, jednak tam Jari popełnił błąd i uderzył w drzewo. Na szczęście Latvala ukończył ten odcinek, lecz w klasyfikacji generalnej spadł na piątą pozycję. 

Sébastien Ogier, Rally de España 2015:

Tego wypadku nie spodziewał się absolutnie nikt, a już na pewno nie w takim momencie. Po siedmiu zwycięstwach w dobiegającym końca sezonie Ogier miał szansę przypieczętować kolejne. Mistrz świata prowadził w Hiszpanii o pięćdziesiąt sekund wyprzedzając Andreasa Mikkelsena. Na kończącym rajd Power Stage’u Ogier popełnił błąd i na prawym zakręcie uderzył w barierki, mocno uszkadzając przy tym auto. Dzięki temu Andreas Mikkelsen odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w rajdzie zaliczanym do mistrzostw świata.

Pontus Tidemand, 66. Neste Rally Finland 2016:

W ubiegłorocznym Rajdzie Finlandii szczególnie interesująco wyglądała rywalizacja o drugie miejsce w klasyfikacji WRC 2. Jadący na trzecim miejscu reprezentant fabrycznego zespołu Skody, Pontus Tidemand miał szansę wskoczyć o oczko wyżej, wyprzedzając jadącego takim samym samochodem Teemu Suninena. Szwed tracił do drugiego miejsca tylko 3,8s, dlatego na ostatnim odcinku specjalnym jeszcze wszystko było możliwe. Niestety atak nie zakończył się zwycięstwem, lecz spotkaniem z drzewem.

Czekamy na Twój komentarz!

A jakie rajdowe dramaty najbardziej zapadły w Twojej pamięci? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzu!

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top