Kategoria: WRC

Volkswagen pełen ambicji przed kolejną rundą WRC – Rajdem Szwecji

Niepokonany w Szwecji i głodny zwycięstw zespół Volkswagena jedzie na kolejną rundę WRC. Trzykrotni Mistrzowie Świata Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, którzy mają na swym koncie dwa zwycięstwa w Rajdzie Szwecji, po raz kolejny wystartują jako liderzy Mistrzostw. Ich najgroźniejszymi rywalami będą koledzy z zespołu: Andreas Mikkelsen i Anders Jæger oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Wszystkie trzy duety w zeszłym roku walczyły o zwycięstwo. Jednak to Ogier i Ingrassia ostatecznie wygrali zaciętą rywalizację. Rajd Szwecji jest rundą o szczególnym znaczeniu dla Volkswagena. To tu pierwsze zwycięstwo odniosło Polo R WRC w 2013 roku, co zwiastowało bezprecedensowy sukces, który trwa do dziś. Volkswagen wygrał aż 35 rajdów z 40.

– Będziemy prawdopodobnie zawsze jechać do Szwecji z poczuciem dumy i oczekiwaniu na sukces – powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport, Jost Capito. – Cały zespół nigdy nie zapomni pierwszego zwycięstwa w WRC. W ciągu ostatnich trzech lat w Szwecji zawsze byliśmy świetni. Wygrywali Sébastien Ogier i Jari-Matti Latvala, a swoją szansę miał także Andreas Mikkelsen. Był tu bliski swojego pierwszego zwycięstwa. Fani byli zachwyceni sytuacją sprzed roku, gdy trzy załogi miały równe szanse na wygranie rajdu aż do ostatniego oesu. Mam nadzieję, że nadchodzący Rajd Szwecji będzie jeszcze bardziej ekscytujący.

Dramat, Rajd Szwecji 2015: jeden z najciekawszych rajdów w historii

4,6 sekundy, o tyle były oddzielone pierwsze trzy załogi przed ostatnim odcinkiem rajdu. Końcowe 15,84 km zadecydowało, kto wygrał rajd. Sébastien Ogier początkowo miał najszybszy czas, zapewniając w ten sposób zwycięstwo Volkswagenowi. Ostatni kierowca na trasie Power Stage’a, Andreas Mikkelsen, był jednak wciąż pierwszy aż do momentu, gdy wpadł w poślizg, co zaprzepaściło wygraną. Andreas stracił ponad 40 sekund, lecz udało mu się zająć trzecie miejsce w generalce.

Nie jest rzadkością, że na wynik w Szwecji wpływają ułamki sekund. Andreas Mikkelsen z pewnością będzie walczył o pierwsze zwycięstwo w „prawie domowym” rajdzie ze swoim nowym pilotem Andersem Jægerem.

Co to jest Värmland?

331,21 km przez lód i śnieg w Szwecji przez krainy: Värmland i Dalarna, a także w Norwegii. Rajd Szwecji to jedyny rajd w tegorocznym kalendarzu WRC, który przebiega przez dwa kraje. To tam też trasa oesu „Röjden” przecina granicę dwóch państw. Druga runda Rajdowych Mistrzostw Świata jest prawie domową rundą dla załogi Mikkelsen / Jæger. W tym roku trasa wynosi 331,21 kilometrów, podzielonych na 21 odcinków specjalnych. Rajd startuje w czwartek wieczorem superoesem na torze w Karlstad, który jest identyczny jak w ubiegłym roku. Odcinki: Torsby, Röjden, Hamar, Fredriksberg, Rämmen, Hagfors Sprint, Lesjöfors i kończący rajd Power Stage Värmullsåsen również są niezmienione od 2015 roku. Oczywisty jest także kultowy OS Vargåsen, gdzie jest słynna „Hopa Colina”.

2013, 2014, 2015 – Volkswagen niepokonany w Szwecji

Jest kilka rajdów w kalendarzu, w których niepokonani są kierowcy Polo R WRC. Szwecja jest jednym z nich. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia wygrali właśnie w Szwecji w 2013 roku pierwszy rajd dla VW w drugim starcie, a kilka miesięcy później zwyciężyli w Finlandii – po raz pierwszy dokonał to duet spoza Skandynawii. W 2015 roku Ogier i Ingrassia ponownie wygrali Rajd Szwecji. Pomiędzy tymi zwycięstwami Ogiera w Rajdzie Szwecji wygrał Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, który triumfował dla Volkswagena w 2014 roku.

Jedyne opony w swoim rodzaju: Michelin X-Ice North

Oferują one całkowitą przyczepność i maksimum zabawy dla kierowców. Są one węższe niż opony na szuter, czy asfalt i posiadają 384 kolców. Te opony Michelin używane są wyłącznie w Rajdzie Szwecji. Maksymalnie podczas tej rundy można użyć 24. opon dla auta WRC. Taka ilość opon nie jest problemem, jeśli trasy są pokryte dużą ilością lodu i śniegu – jak w zeszłym roku. Jednak już cienka warstwa żwiru bardzo niszczy opony.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

– To jest fantastyczne uczucie jechać do Szwecji z kompletem punktów z Monte Carlo. Warunki są tu jedyne w całym sezonie, nigdzie indziej nie ma takich. Dzięki specjalnym opon z kolcami, mamy doskonałą przyczepność na lodzie i śniegu. Można ustawić samochód bardzo dokładnie z dużą prędkością. Oczekuję sporej rywalizacji. Ja nie mogę się doczekać. W ubiegłym roku Skandynawowie byli bardzo mocni.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

– Rajd Szwecji jest dla mnie jak dom. Uwielbiam jazdę po śniegu. Nie ma wątpliwości, że jest trudno jechać do Szwecji bez punktów w Monte Carlo. Jednak nie mogę nic z tym teraz zrobić. Ale przez to będę miał lepszą pozycję wyjściową. Dobra pozycja wyjściowa oznacza, że będą znacznie lepsze warunki i nie trzeba będzie podejmować zbędnego ryzyka. Muszę to wykorzystać, aby wrócić do walki o tytuł. Jest jednak jasne, że mam dwóch rywali Sébastiena Ogiera i Andreasa Mikkelsena, którzy są w stanie wygrać w Szwecji i są również szczególnie zmotywowani. Nie wspominając już zawodników z innych zespołów.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

– Nie jadę do Szwecji, aby być drugi. To jest mój domowy rajd, a część trasy jest w mojej rodzimej Norwegii. Wielu moich przyjaciół i mojej całej rodziny będzie tam, dlatego od zawsze moim marzeniem było to, aby tam wygrać. Byłem bardzo blisko rok temu. Miałem zwycięstwo w swoich rękach, ale popełniłem błąd w końcówce. Warunki w Rajdzie Szwecji są ekstremalne. Jedziemy na 6,5 milimetrowych kolcach, które dają ogromną przyczepność. Ponadto, można opierać się o bandy ze śniegu po lewej i prawej stronie drogi, w celu utrzymania prędkości. Oznacza to naprawdę, że można tu cisnąć, bez podejmowania zbyt dużego ryzyka. Mieliśmy dobry początek sezonu, a ja zrobię wszystko co w mojej mocy, aby wygrać w Szwecji po raz pierwszy.

Czy wiedziałeśm, że…

…”Szweckie kolce” dają lepszą przyczepność na lodzie i śniegu niż opony szutrowe na szutrze? W Argentynie potrzeba 124,87 metrów, aby przyśpieszyć od 0 do 100 kilometrów na godzinę. W Szwecji potrzeba „tylko” 107,32 metrów.

…Anders Jaeger jest obecnie jedynym pilotem, który wygrał OS, w swoim pierwszym rajdzie w kategorii WRC – w tym przypadku w Rajdzie Monte Carlo? A to nie wszystko: żaden z obecnych pilotów w WRC, za wyjątkiem Jaegerem, może poszczycić się wynikiem na podium podczas debiutu w WRC. 26-letni pilot Andreasa Mikkelsena może teraz pójść jeszcze dalej w Szwecji: zwycięstwo w swoim drugim rajdzie. To kolejny wyczyn, który żaden z obecnych pilotów nie osiągnął.

…tylko trzy razy od 1950 roku Rajd Szwecji nie stanowił części Rajdowych Mistrzostw Świata? W 1974 roku został odwołany z powodu kryzysu energetycznego. W 1990 roku było zbyt ciepło. W 2009 roku system rotacji rajdów spowodował, że Szwecja nie zmieściła się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata.

…najdłuższy skok na legendarnej „Hopie Colina” został osiągnięty w 2015 roku przez Thierrego Neuville’a (Hyundai), na odległość 44 metrów? Drugi najdłuższy lot w ubiegłorocznej edycji zanotował Andreas Mikkelsen – 41 metrów. Organizatorzy Rajdu Szwecji przewidują nagrodę za najdalszy skok.

Zobacz również:

komentarzy








Do Góry