Kategoria: WRC

Volkswagen liczy na zwycięstwo Latvalii na fińskich szutrach

Zespół Volkswagena jest gotowy do kolejnego rajdu, którym będzie Rajd Finlandii – najszybszy rajd sezonu. Po rundzie w Polsce Finlandia będzie kolejną bardzo szybką imprezą. Każdy z duetów – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila oraz Andreas Mikkelsen z Andersem Jaegerem – miał na swoim koncie dobre punkty w tego typu rajdach w ciągu ostatnich trzech lat. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila przyczynili się do tego osiągnięcia dzięki wygranym w Finlandii w 2014 i 2015 roku. Celem jest zwycięstwo w 2016 roku.

Ponad 70 skoków i ponad 30 sekund w powietrzu – to są dane z tylko pojedynczego oesu w Rajdzie Finlandii, Ouninpohja. – mówi Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. – Kierowcy i piloci muszą być dokładni i mądrzy, aby podołać temu wyzwaniu. Rola kierowcy jest ważniejsza w Finlandii niż w pozostałych rajdach. Przechodzimy do drugiej części sezonu zadowoleni i pewni, bo cała trójka naszych duetów wygrała przynajmniej jeden rajd już w tym roku – a zatem są w szczytowej formie. Ważne jest także to, że nasze Polo R WRC jest nadal niepokonane w szybkich rajdach, takich jak niedawno w Polsce, a teraz tu, w Finlandii – zakończył.

W 2015 roku Rajd Finlandii był najszybszym rajdem WRC wszech czasów. Przeciętna prędkość wyniosła 125,44 km/h – żaden inny duet nie był tak szybki, jak Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Niezwykłą średnią prędkość na Power Stage’u osiągnął inny duet z VW, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia – 135,25 km/h. Wysokie tempo, jakie jest podczas Rajdu Finlandii, wymaga ogromnej dokładności w jeździe. Trzeba uważnie ustawiać auto przed każdym skokiem. Tutaj kierowca i pilot muszą podejmować decyzje w ułamku sekundy. W 2013 na oesie Ouninpohja naliczono ponad 70 hop. Czas w powietrzu łącznie wynosił ponad pół minuty. Z tego powodu, precyzja jest konieczna, a wszystko to przy prędkości około 200 km/h.

Obecnie na równi z Juhą Kankkunenem w liczbie zwycięstw Rajdu Finlandii jest Jari-Matti Latvala. Jeśli Fin doda czwarte zwycięstwo w Finlandii do swojej kolekcji zbliży się liczbą zwycięstw do Hannu Mikkoli i Tommiego Mäkinena. Inny Fin, Markku Alén ma na swoim koncie sześć zwycięstw, a Marcus Gronholm aż siedmiokrotnie wygrywał w Finlandii. – Rajd Finlandii jest oczywiście punktem kulminacyjnym sezonu dla mnie. Naprawdę nie mogę się go doczekać, chociaż ciśnienie jest oczywiście większe niż w jakimkolwiek innym rajdzie. To może również być motywujące, bo chcemy dobrze wypaść przed swoimi kibicami. Oczekiwania fińskich fanów są ogromne, szczególnie że wygraliśmy tylko raz w tym roku. Charakterystyka rajdu mi odpowiada. Szybkie drogi szutrowe i duże skoki, to jest mój rodzaj rajdu. Kluczem do zwycięstwa są dobre notatki i wybór linii podczas skoków i szybkich sekcji. Będę odpoczywać przed moim domowym rajdem w bardzo fiński sposób, w saunie. – tak wypowiada się Jari-Matti Latvala przed domową rundą.

Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger osiągnęli coś wyjątkowego w Rajdzie Polski – są jedynym duetem, który wygrał rajd w 2016 roku na nawierzchni szutrowej, będąc w pierwszej trójce pozycji startowych. Andreas Mikkelsen odniósł swoje drugie zwycięstwo w WRC. Ta wygrana dała dodatkowy zastrzyk pewności siebie i motywacji przed ich kolejnym startem w Finlandii. Ich celem jest ukończenie na podium w Finlandii po raz pierwszy w swojej karierze. Do tej pory najlepszym wynikiem Mikkelsena w Finlandii jest czwarte miejsce z 2014 roku. – Wiem, że nie będzie łatwo powtórzyć nasze zwycięstwo z Polski w Rajdzie Finlandii. Rajd ma zupełnie inny charakter. Nawierzchnia jest o wiele trudniejsza, jest o wiele więcej szczytów i skoków. Na ogół więc jest znacznie bardziej wymagająco niż w Polsce. Szczególnie ważne jest, aby zrobić dobre notatki. Skupimy się podczas opisu, aby zrobić notatki tak dokładne, jak to tylko możliwe, ponieważ jest tutaj wiele ślepych szczytów, gdzie trzeba dokładnie wiedzieć, czego należy się spodziewać po drugiej stronie. To wtedy daje pewność. Trzeba być szybkim. Jedną z nowości w tym roku będzie oes Ouninpohja, który będziemy jechać w kierunku przeciwnym niż w ostatnich latach. To doda trochę więcej pikantności w rywalizacji – opowiedział zwycięzca Rajdu Polski, Andreas Mikkelsen.

Od marca 2014 roku i przez 30 rajdów WRC z rzędu jako lider mistrzostw – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia prowadzą w Mistrzostwach Świata, które wkraczają w drugą połowę sezonu. Mają 51 punktów przewagi nad najbliższymi rywalami – Andreasem Mikkelsenem i Andersem Jaegerem. Bardziej rygorystyczne przepisy wprowadzone w 2016 roku sprawiły, że praktycznie niemożliwe jest, aby wygrać rajd startując jako pierwszy samochód na trasie w rundach szutrowych. Jeśli wygrają w niedzielę, będzie to drugie zwycięstwo Mistrzów Świata w Finlandii. Wcześniej triumfowali tam w 2013 roku. – Rajd Finlandii jest niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń w roku. Uwielbiam tam jechać, bo rajdy w Finlandii są wszystkim. Bardzo czekam na Finlandię, ponieważ są tam zawsze wspaniałe warunki. Drogi są nie tylko piękne, ale są dostosowane do rajdów. Kolejność startu nie daje mi żadnych realnych szans na wygraną któregokolwiek z rajdów na szutrze w tym roku. Sytuacja pogodowa będzie również odgrywać ważną rolę. Poczekajmy, zobaczymy i trzymamy kciuki, aby było ładnie i wilgotno. Trzeba przyznać, że najważniejsze jest to, że bronimy naszego tytułu. Szukamy pozytywów w tej chwili, ale byłoby miło mieć uczciwą szansę na wygranie rajdu w podobnych warunkach. Szczególnie, gdy stawka jest bardzo wyrównana – powiedział Mistrz Świata.

Widać, że Volkswagen celuje w całe podium w Rajdzie Finlandii, aby powiększyć przewagę nie tylko w klasyfikacji kierowców, ale przede wszystkim w klasyfikacji producentów. Niemiecki zespól prowadzi i ma 61 punktów przewagi nad groźnym Hyundaiem.

Zobacz również:

komentarzy








Do Góry