Kategoria: WRC

Toyota chce podtrzymać dobrą passę

Po wielkim sukcesie, jaki zespół Toyoty odniósł w Finlandii, nadszedł czas na rywalizację w asfaltowym Rajdzie Niemiec. Drugi w pełni asfaltowy rajd ma być okazją do rozwoju Toyoty Yaris WRC na zróżnicowanych nawierzchniach.

Rajd Niemiec znany jest przede wszystkim ze zmieniającej się nawierzchni. Do tego kręte drogi pomiędzy winoroślami, a także szybkie partie i trasy prowadzące przez tereny militarne. Zmienna charakterystyka tras, a także różnorodność pogody może utrudnić dobór opon i ustawień samochodu.

W tym roku organizator postanowił przenieść bazę do Bostalsee, a rajd rozpocznie się nowym odcinkiem specjalnym w pobliskim Saarbrücken. Następnie zawodnicy  pokonają trzykrotnie próbę Wadern-Weiskirchen, która prowadzi między winoroślami Mittelmosel i Grafschaft. W sobotę rajd przeniesie się do Abumholder, gdzie zostanie rozegrane 9 odcinków specjalnych, w tym 41- kilometrowy Panzerplatte. W niedzielę do przejechania zostaną dwie próby pokonywane dwukrotnie. Meta Power Stage’a usytuowana została tuż przy strefie serwisowej.

Pomimo że kierowcy Toyoty znani są z dobrego tempa na szutrze, Rajd Niemiec nie jest im obcy. Latvala dwa razy ukończył ten rajd na drugiej pozycji, Hänninen jechał go już raz w 2011 roku, a Lappi zwyciężył tu w zeszłym sezonie w kategorii WRC 2.

To będzie nasz drugi rajd asfaltowy, więc ciekawie będzie zobaczyć czy modyfikacje, które wprowadziliśmy w samochodzie po rajdzie Korsyki, będą dawały efekty w zmiennych warunkach na niemieckich odcinkach specjalnych. Nasz rozwój na asfalcie jest dynamiczny. W czasie testów próbowaliśmy różnych ustawień, w szczególności amortyzatorów. Z moich doświadczeń pamiętam trudne i zdradliwe odcinki specjalne. Zazwyczaj im starszy jesteś, tym łatwiej jedzie się ten rajd. Wszyscy jesteśmy pewni swoich możliwości po Rajdzie Finlandii, a kierowcy dobrze czują się w samochodach, więc czekamy na start. Myślę, że samochód powinien dobrze wpasować się w nawierzchnię i warunki, jakie będą panowały w trakcie rajdu

– powiedział szef zespołu, Tommi Mäkinen.

Podczas testów szczęśliwie trafiliśmy również na deszczowe warunki, które rzecz jasna mogą nas zaskoczyć w trakcie rajdu. Yaris WRC jest podobny do tego, którym jeździłem na Korsyce, jednak Rajd Niemiec to zupełnie inna charakterystyka odcinków specjalnych. Podczas testów skupialiśmy się na hamowaniach, na których można dużo stracić lub sporo zyskać. Pracowaliśmy również nad amortyzatorami – w porównaniu do ich ustawienia na Korsyce, są teraz bardziej miękkie. Rajd Niemiec jest jednym z najbardziej zdradliwych w całym sezonie, a nasi rywale będą naprawdę mocni. Dla mnie miejsce w pierwszej piątce będzie satysfakcjonujące, a podium naprawdę dobrym rezultatem

– zapowiedział Jari-Matti Latvala.

Mój feeling po Rajdzie Finlandii jest niezły. Pomimo tego, że nie jeździłem dużo po niemieckich odcinkach specjalnych, na początku roku pokazałem dobre tempo w Monte Carlo i na Korsyce. Myślę, że możemy mieć dobre tempo, w szczególności po testach. Pogoda może zmieniać się wielokrotnie, a jeśli spadnie deszcz, to na drodze może być sporo błota, w szczególności pierwszego dnia, biorąc pod uwagę moją pozycję startową. Rajd daje dużo przyjemności z jazdy- odcinki w Baumholder są jedyne w swoim rodzaju

– dodał Juho Hänninen.

Zwycięstwo w Finlandii absolutnie nie zmienia mojego podejścia: ukończyłem rajd, który był moją mocną stroną i jadę na rajd, który wychodzi poza moją strefę komfortu jazdy. To będzie mój pierwszy rajd za kierownicą samochodu klasy WRC. Po testach doszedłem do wniosku, że Yaris prowadzi się o wiele łatwiej na asfalcie – jest trochę bardziej wyścigową konstrukcją. Aerodynamika i potencjał samochodu są tak duże, że wykraczają poza granice tego, co wytrzymują opony – jest więcej mocy niż przyczepności, więc musisz jechać czysto, żeby je oszczędzać. Jeśli unikniemy problemów, myślę, że możemy liczyć na miejsce w pierwszej piątce i punkty do klasyfikacji generalnej

– powiedział Esapekka Lappi.

Zobacz również:

komentarzy








Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

Do Góry