Jan Kopecky i Pavel Dresler wygrywają Rajd Barum 2019!
Kajetanowicz pojedzie Volkswagenem Polo GTI R5 w Rajdzie Niemiec 2019
Aleksiej Łukaniuk nie zamierza wygrać Rajdu Barum za wszelką cenę
Hayden Paddon rozmawia z M-Sportem o przyszłości w WRC
Marcin Wrona debiutuje w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: Bez kategorii

TiTänak: walka o powrót minuta po minucie

Gdy Ott Tänak na lewym zakręcie wypadł z drogi i dosłownie utopił samochód nikt nie sądził, że będzie w stanie powrócić jeszcze na odcinki specjalne tego rajdu. M-Sport World Rally Team pokazał, że jest to możliwe.

TiTänak, bo tak nazywa się teraz Estońskiego kierowcę, wystartował podczas niedzielnego etapu i dotarł do mety rajdu. Niewiele też zabrakło, aby rywalizował już na sobotnich odcinkach specjalnych! Jak to wyglądało? Przeczytajcie relację.

Wypadek, piątek, 6. marca

ab339f06-cad6-4af1-8679-8f412b84514c9:24: Fiesta RS WRC z numerem szóstym wylatuje z drogi 2,6km po starcie trzeciego odcinka, wpadając do głębokiego na pięć metrów zbiornika wodnego.

9:30: Gdy kierowcy jadący za Tänakiem docierali do mety nie widząc nigdzie jego samochodu stało się jasne, że problem jest poważny. M-Sport rozpoczął działania, aby jak najszybciej dowiedzieć się co stało się na trasie.

9:38: Odcinek został zatrzymany i ratownicy wyruszyli na trasę. Na szczęście potwierdzili, że zarówno kierowca jak i pilot są w porządku i nie odnieśli żadnych obrażeń.

10:17: Załoga wróciła do parku serwisowego helikopterem. Zabrano ich do hotelu, gdzie dostali pełne wsparcie lekarza zespołowego. Raigo (pilot) rozpoczął także długi proces suszenia notatek z opisem trasy, strona po stronie.

12:09: Duet wrócił do serwisu aby udzielić wywiadów, a zespół wysłał mechaników do nadzorowania procesu wyciągania Fiesty z wody.

c8dae3c0-9258-44e7-a654-f75c1becf5d216:30: Odcinek został zakończony i samochody do wyciągania rajdówki mogły wjechać na trasę.

16:45: Organizatorzy wysłali pierwszych dwóch nurków na dno – samochód leżał już na dachu.

17:45: Fiesta została wyciągnięta i opadła na brzeg.

18:00: Samochód został załadowany na ciężarówkę – z jego środka wyciągnięto telefon komórkowy Raigo, który ciągle działał!

20:15: Fiesta wróciła do parku serwisowego, a zespół natychmiast rozpoczął ocenę szkód.

Wielki serwis, piątek, 6. marca

d9c23894-6e0a-418d-a269-16abfc7e35eb21:30: Rozpoczęły się trzygodzinne prace do powrotu załogi w systemie Rally2. Miały zakończyć się trzydzieści minut po północy.

21:55: Dwadzieścia pięć minut po rozpoczęciu pracy mechanicy rozebrali samochód praktycznie do zera – usunięto szyby, błotniki, zderzaki, drzwi, całe zawieszenie tylne i przednie, skrzynię biegów, turbo i cały pakiet chłodzenia.

22:00: Walka została na chwilę wstrzymana: przepisy pozwalają na pracę tylko jednego mechanika przy systemie paliwowym. Po sprawdzeniu zbiornika postanowiono go zmienić.

22:03: Reszta mechaników wróciła do pracy, zmieniono zbiornik, a przy okazji także fotele, elektronikę, radio i deskę rozdzielczą.

22:15: Rozpoczęto usuwanie wody stojącej we wnętrzu kabiny.

22:25: Zespół opracował poprawki uszkodzonego bloku silnika, wysuszono go także z resztek wody.

c69115de-63ce-4e4e-adbe-b4d80e3407a622:30: Na dwie godziny przez końcem prac zaczęto budować samochód od nowa. Każda zdjęta część została zastąpiona nową – wszystko z wyjątkiem siedzeń, pasów, maski i narzędzi pokładowych.

23:00: Godzinę przed końcem odpalono silnik aby sprawdzić ciśnienie oleju.

0:05: 25. minut samochód ryknął nowym życiem.

0:10: W ostatnich minutach zespół wyposażony w maski do nurkowania miał czas nawet wyczyścić samochód – Fiesta RS WRC numer sześć była gotowa do jazdy, i to wszystko w czasie! Tänak i Mõlder zawieźli samochód do parku zamkniętego.

Drugi serwis, sobota, 7. marca

8:30: Załoga poszła odebrać samochód z parku zamkniętego, wynik prac zeszłej nocy.

8:31: Gdy tylko okazało się, że zawodnicy pchają samochód ze strefy, jeden z mechaników czekał już w samochodzie do zapoznania, aby pomóc przeciągnąć auto do serwisu.

8:32: Samochód wjechał do serwisu oklaskiwany przez resztę zespołów uczestniczących w rajdzie.

8:33: Mechanicy ustawili geometrię Fiesty, zmienili świece zapłonowe, cewki (dwukrotnie) i rajdówka na nowo zaczęła palić.

8:49: Kierowca wyjechał spod namiotu i udał się w kierunku strefy tankowania. Niestety, samochód odmówił posłuszeństwa tuż po niej.

9:25: Rajdówka ponownie musiała wrócić do serwisu, ale czas na naprawę już minął.

Ponowne Rally2, sobota, 7. marca

10:28: W blasku meksykańskiego słońca samochód czekał na kolejny czas, w którym mógł być naprawiony.

15:10: Rozpoczęły się trzy godziny systemu Rally2. Mechanicy zmienili wszystkie czujniki ciśnienia paliwa oraz całą wiązkę silnika. Zmieniono również olej i geometrię.

16:25: Silnik został ponownie uruchomiony, a inżynier sprawdził dane. Po tym postawiono zmienić ECU, profilaktycznie.

3069de0d-bf93-40fa-8bcb-0ed3ad67473817:12: Po kilku uruchomieniach silnika problemy przestały mieć miejsce i Fiesta wjechała do parku zamkniętego – gotowa do walki w niedzielę.

Tym razem wszystko zadziałało już poprawnie. Ott Tänak i Raigo Mõlder zajęli odpowiednio 14, 10 i 11 miejsca na trzech rozegranych odcinkach, kończąc Rajd Meksyku. Pokazuje to tylko, że nawet z najtrudniejszej sytuacji można znaleźć wyjście!








Do Góry