Jan Kopecky i Pavel Dresler wygrywają Rajd Barum 2019!
Kajetanowicz pojedzie Volkswagenem Polo GTI R5 w Rajdzie Niemiec 2019
Aleksiej Łukaniuk nie zamierza wygrać Rajdu Barum za wszelką cenę
Hayden Paddon rozmawia z M-Sportem o przyszłości w WRC
Marcin Wrona debiutuje w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: Bez kategorii

Takamoto Katsuta – japońska nadzieja rajdów?

Tidemand, Veiby, Huttnen i Abbring – to między tymi kierowcami miała się rozstrzygnąć walka o zwycięstwo Rajdzie Szwecji w klasie WRC2. Plany niespodziewanie pokrzyżował im Japończyk, Takamoto Katsuta, który rok po swoim debiucie w tej imprezie, zostawił za sobą największych faworytów i zwyciężył.

Życie Takamoto od początku było przesiąknięte motorsportem. Przyczynił się do tego jego ojciec, Norihiko, który w ubiegłym roku zdobył swój ósmy tytuł Mistrza Japonii w rajdach samochodowych. Takamoto poznał smak rywalizacji w wieku dwunastu lat, jeżdżąc w kartingu. Sześć lat później zdobył tytuł mistrzowski w Formula Challenge Japan. W 2012 roku przeniósł się do japońskiej Formuły 3, gdzie zajął trzecie miejsce. Rok później awansował o jedną pozycję. Łącznie w swojej wyścigowej karierze Katsuta wystartował w sześćdziesięciu ośmiu wyścigach z czego dziesięć wygrał.

W końcu Takamoto postanowił pójść w ślady swojego ojca i w 2014 roku, w wieku 21 lat, zadebiutował w rajdach za kierownicą Toyoty GT86. Przełomowy okazał się dla niego rok 2015, kiedy obok Toshihiro Araiego został włączony do programu młodych japoński talentów zespołu Toyota GAZOO Racing. Nad ich rozwojem czuwa sam Tommi Mäkinen.

Plan na 2016 rok zakładał dla Takamoto starty w mistrzostwach Finlandii za kierownicą Subaru Imprezy. Na prawym fotelu Japończyka zasiadł obecny pilot Elfyna Evansa, Daniel Barritt. Po trzech rajdach zespół postanowił zamienić Imprezy na Fiesty R5. – Miło mi poinformować, że Katsuta i Arai zrobili znaczne postępy w porównaniu z początkiem programu. Nadal potrzebują więcej doświadczenia jako rajdowi kierowcy, ale po szkoleniu ich przez ostatnie dziesięć miesięcy jestem przekonany, że mają potencjał aby się rozwijać. Zespół szkoleniowy zrobi wszystko, by zmaksymalizować ich możliwości i umiejętności – powiedział Mäkinen.

Pierwsze sukcesy zaczęły pojawiać się już w zeszłym sezonie. W Rajdzie Sardynii Katsuta i jego nowy pilot, Marko Salminen, zajęli trzecie miejsce w klasie WRC2. Przed sobą mieli tylko Jana Kopecký’ego oraz Ole Chrisitana Veiby’ego. W ramach przygotowań do tegorocznego Rajdu Szwecji japońsko-fińska załoga wystartowała w Rajdzie Arktycznym, gdzie również stanęła na trzecim stopniu podium. Dla Katsuty był to przełomowy start. Jak sam przyznał, poczynił duże postępy w robieniu notatek, co znacznie wpłynęło na jego pewność siebie w rajdówce.

Zwycięstwo w tegorocznym Rajdzie Szwecji rodzi pytanie: co dalej? Katsuta sezon 2018 spędzi pod skrzydłami Toyoty w Fieście R5. Po Rajdzie Arktycznym oraz Rajdzie Szwecji japoński kierowca zaliczy jeszcze osiem rajdów, w tym cztery w WRC2. Będą to: Rajd Francji, Rajd Portugalii, Rajd Włoch i Rajd Finlandii. Czy reprezentanci Škody i M-Sportu mogą się czuć zagrożeni?








Do Góry