Kategoria: Kartka z kalendarza

SuperSeb – od 42 lat przyzwyczajony do zwyciężania

Dlaczego nazywany jest najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym świata? Tylko w samym WRC startował 164 razy. Wygrał 78 zawodów. Zapewniło mu to 9 tytułów Mistrza Świata z rzędu. Dla porównania, na drugim miejscu w tej klasyfikacji są ex aequo Juha Kankkunen i Tommi Mäkinenz 4 tytułami, a obecnie startujący Sébastien Ogier na swoim koncie ma dopiero 3. Choć w ubiegłym roku przeszedł na rajdową emeryturę, to nie pozostawił całkowicie motorsportu. Sébastien Loeb dziś obchodzi 42 urodziny.

Zaczynał od gimnastyki sportowej i już jako nastolatek kilkakrotnie zdobył mistrzostwo swojego rodzinnego regionu – Alzacji. Przygodę z samochodami zaczął w 1995 roku, a już 4 lata później wziął udział w JWRC. Startując w 6 rundach, wygrał 5. Trzy sezony później sięgnął po wicemistrzostwo świata, a od 2004 roku pozostał niepokonany przez kolejnych 9 lat.

Oprócz umiejętności rajdowych SuperSeba, choć nie zawsze, nie opuszcza szczęście. W 2006 roku, na 4 rajdy przed końcem sezonu uszkodził bark podczas jazdy na motocyklu. Miał przewagę 35 punktów nad drugim w generalce Grönholmem. Marcus zdołał odrobić 34, tym samym Loeb po raz trzeci został mistrzem.

Tych dwoje kierowców stoczyło zacięty bój o wygraną również w kolejnym sezonie. Na cztery rajdy przed końcem Grönholm prowadził z przewagą 6 punktów. W kolejnej rundzie Loeb zmniejszył stratę do 4. Z powodu błędu pilota Daniela Eleny, Francuz w następnym rajdzie uszkodził samochód. – Trudno winić Daniela – mówił kierowca – był to jego pierwszy błąd od 11 lat. W kolejnym dniu zmagań auto zniszczył także Grönholm. W przedostatniej rundzie Loeb tryumfował, zdobywając 6 punktów przewagi nad rywalem. W ostatnim starciu Grönholm stanął na drugim, Loeb na trzecim stopniu podium. Jednocześnie z przewagą 4 punktów francuski kierowca znów zdobył mistrzostwo świata.

Do zwycięstwa nie dąży jednak za wszelką cenę. Kiedy podczas Rajdu Wielkiej Brytanii, w wyniku wypadku, zginął pilot Michael Park, Loeb pewny zwycięstwa, świadomie spóźnił 2 minuty się z dotarciem na metę. Gdyby wygrał zapewniłby sobie mistrzostwo już 4 rajdy przed końcem. Nie chciał jednak zdobywać tytułu w takich okolicznościach. Ostatecznie zajął 3 miejsce w rajdzie, a tytuł mistrza i tak zdobył.

Kończąc starty w WRC przesiadł się do samochodu rallycrossowego. W pierwszym starcie na X-Games w Los Angeles wygrał. Wziął także udział w wyścigu Pikes Peak International Hill Climb, ustanawiając nowy rekord przejazdu. Wreszcie spróbował sił w tegorocznym Rajdzie Dakar. Zwyciężył pięć z początkowych siedmiu etapów i gdyby nie wypadek mógłby wygrać całe zmagania.

Pierwszy pilot, blady ze strachu, wysiadł z samochodu i wykrzyknął: Ten facet jest albo wariatem, albo geniuszem! – napisał Loeb w swojej autobiografii „Mój styl jazdy”. Lata kariery zweryfikowały te słowa ostatecznie stawiając na geniusza.

Sto lat SuperSeb!

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top