Kategoria: Kartka z kalendarza

SuperSeb – od 42 lat przyzwyczajony do zwyciężania

Dlaczego nazywany jest najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym świata? Tylko w samym WRC startował 164 razy. Wygrał 78 zawodów. Zapewniło mu to 9 tytułów Mistrza Świata z rzędu. Dla porównania, na drugim miejscu w tej klasyfikacji są ex aequo Juha Kankkunen i Tommi Mäkinenz 4 tytułami, a obecnie startujący Sébastien Ogier na swoim koncie ma dopiero 3. Choć w ubiegłym roku przeszedł na rajdową emeryturę, to nie pozostawił całkowicie motorsportu. Sébastien Loeb dziś obchodzi 42 urodziny.

Zaczynał od gimnastyki sportowej i już jako nastolatek kilkakrotnie zdobył mistrzostwo swojego rodzinnego regionu – Alzacji. Przygodę z samochodami zaczął w 1995 roku, a już 4 lata później wziął udział w JWRC. Startując w 6 rundach, wygrał 5. Trzy sezony później sięgnął po wicemistrzostwo świata, a od 2004 roku pozostał niepokonany przez kolejnych 9 lat.

Oprócz umiejętności rajdowych SuperSeba, choć nie zawsze, nie opuszcza szczęście. W 2006 roku, na 4 rajdy przed końcem sezonu uszkodził bark podczas jazdy na motocyklu. Miał przewagę 35 punktów nad drugim w generalce Grönholmem. Marcus zdołał odrobić 34, tym samym Loeb po raz trzeci został mistrzem.

Tych dwoje kierowców stoczyło zacięty bój o wygraną również w kolejnym sezonie. Na cztery rajdy przed końcem Grönholm prowadził z przewagą 6 punktów. W kolejnej rundzie Loeb zmniejszył stratę do 4. Z powodu błędu pilota Daniela Eleny, Francuz w następnym rajdzie uszkodził samochód. – Trudno winić Daniela – mówił kierowca – był to jego pierwszy błąd od 11 lat. W kolejnym dniu zmagań auto zniszczył także Grönholm. W przedostatniej rundzie Loeb tryumfował, zdobywając 6 punktów przewagi nad rywalem. W ostatnim starciu Grönholm stanął na drugim, Loeb na trzecim stopniu podium. Jednocześnie z przewagą 4 punktów francuski kierowca znów zdobył mistrzostwo świata.

Do zwycięstwa nie dąży jednak za wszelką cenę. Kiedy podczas Rajdu Wielkiej Brytanii, w wyniku wypadku, zginął pilot Michael Park, Loeb pewny zwycięstwa, świadomie spóźnił 2 minuty się z dotarciem na metę. Gdyby wygrał zapewniłby sobie mistrzostwo już 4 rajdy przed końcem. Nie chciał jednak zdobywać tytułu w takich okolicznościach. Ostatecznie zajął 3 miejsce w rajdzie, a tytuł mistrza i tak zdobył.

Kończąc starty w WRC przesiadł się do samochodu rallycrossowego. W pierwszym starcie na X-Games w Los Angeles wygrał. Wziął także udział w wyścigu Pikes Peak International Hill Climb, ustanawiając nowy rekord przejazdu. Wreszcie spróbował sił w tegorocznym Rajdzie Dakar. Zwyciężył pięć z początkowych siedmiu etapów i gdyby nie wypadek mógłby wygrać całe zmagania.

Pierwszy pilot, blady ze strachu, wysiadł z samochodu i wykrzyknął: Ten facet jest albo wariatem, albo geniuszem! – napisał Loeb w swojej autobiografii „Mój styl jazdy”. Lata kariery zweryfikowały te słowa ostatecznie stawiając na geniusza.

Sto lat SuperSeb!

Zobacz również:

komentarzy








Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

Do Góry