Grzegorz Grzyb – „uwielbiam startować w rajdach, robię to przez całe dorosłe życie” – wywiad
Rajdy – zespoły, media, kibice, organizatorzy… Kilka myśli przed rajdowym sezonem
Arkadiusz Lechoszest gotowy do startu Rallysprint Kopna 2019
Mam bardzo duży niedosyt – Beata Borowicz po pierwszej rundzie MPRC 2019
Platinum 3. Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 2019 – siódme miejsce w klasie 1 duetu Wrona / Browiński
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: WRC

Robert Kubica: Hiszpania jest bardzo nietypowym rajdem

W najbliższy weekend czekają nas dwa, przedostatnie starcia największych, światowych lig: WRC i ERC. W Mistrzostwach Europy rozegrany zostanie szwajcarski Rallye du Valais, natomiast w Mistrzostwach Świata – hiszpański RallyRACC. Baza rajdu Rally de España znajduje się w ośrodku wczasowym Costa Daurada w Salou, na południe od Barcelony. Impreza charakteryzuje się podziałem na dwie nawierzchnie: zawodnicy ścigają się po odcinkach szutrowych i asfaltowych, a wszystko w okolicy wzgórza w Tarragonie. Jest to jedyny, mieszany rajd w tegorocznym kalendarzu World Rally Championship.

Zmagania rozpoczną się w czwartkowy wieczór od ulicznej próby w okolicy Montjuic w Barcelonie, na odcinku używanym czterokrotnie podczas Grand Prix Hiszpanii F1. W piątek załogi jeździć będą głównie po szutrze, ale pokonają także asfaltową próbę Terra Alta. Drugi i trzeci dzień to już wyłącznie asfalt. Na trasie 50-kilometrowego, sobotniego odcinka Escaladei, świętowana będzie 50. edycja imprezy. To najdłuższa próba w historii rajdu. Część trasy nie była używana od 2002 roku.

– Hiszpania jest bardzo nietypowym rajdem, ponieważ jeździmy po dwóch różnych nawierzchniach – wypowiada się Robert Kubica. – W tym roku zaczynamy na szutrze. Będzie to dość długi dzień, a potem musimy bardzo szybko zmienić styl jazdy i zaadaptować go do asfaltów. To samo dotyczy specyfikacji auta. Drogi asfaltowe w Hiszpanii są bardzo fajne, więc czekam niecierpliwie na ten start. Jeśli chodzi o szutry – z tego, co pamiętam z zeszłego roku są bardzo wymagające. Miejscami bardzo szybkie, ale wąskie z wieloma kamieniami, leżącymi obok drogi.

– Większość odcinków będzie taka sama, jak w zeszłym roku. Niektóre będą mieszane – po części nowe, a częściowo znane nam z poprzedniej edycji Rajdu Hiszpanii – sądzę jednak, że ich generalna charakterystyka będzie taka sama, jak rok temu. Tegoroczna edycja rajdu Hiszpanii będzie trochę trudniejsza, ponieważ zaczynamy na szutrze, a poprzedni rajd odbywał się na asfalcie, podobnie jak nasze testy przed tym weekendem. Odcinek testowy też nie do końca odpowiada temu, co spotkamy na trasie, a poza tym w większości przebiega po twardej nawierzchni. Dlatego pierwsze kilometry oesowe na szutrze z pewnością nie będą łatwe. Musimy bardzo szybko przestawić się na jazdę po miękkich nawierzchniach – dodaje Polak.

Z numerem 96 widnieją na liście zgłoszeń Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2), którzy powalczą w RC4. 106 dostali uczestnicy Drive DMACK Fiesta Trophy, Szymon Kornicki i Przemysław Mazur (również Fiesta R2).

fot. VW Motorsport

fot. VW Motorsport

Pierwsza edycja rjadu odbyła się w roku 1957, impreza dołączyła do kalendarza Mistrzostw Europy osiemnaście lat później. Jako runda WRC rozgrywana jest od roku 1991, najpierw z bazą w Lloret de Mar na Costa Brava. Od 2002 roku bazą typowo asfaltowego rajdu jest Salou. W 2010 roku pojawiły się także odcinki szutrowe. Zwycięzcą wszystkich edycji od 2005 do 2012 roku jest Sébastien Loeb.

Szutrowe odcinki tegorocznej edycji pokonane zostaną pierwszego dnia, a nie jak w 2013 roku, w niedzielę. Zmagania rozpocznie uliczny oes w centrum Barcelony, w czwartkowy wieczór. W piątek w centrum Salou odbędzie się wystawa historycznych aut rajdowych, które wyjadą następnie na trasę wszystkich sobotnich i niedzielnych odcinków przed przejazdem zawodników. Rajd Hiszpanii to przede wszystkim słynny, prawy nawrót El Molar na jubileuszowym odcinku Escaladei rozdziela dwie długie proste, gromadząc mnóstwo kibiców tworzących świetną atmosferę. Park serwisowy znajduje się na terenie parku rozrywki Port Aventura. W wolnej chwili można przejechać się najwyższą i najszybszą kolejką górską w Europie.

Zobacz listę zgłoszeń

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply








Do Góry