Kategoria: WRC

Rajd Szwecji 2018: zawodnicy kontra skandynawskie lasy

Już w najbliższy weekend Rajdowe Mistrzostwa Świata gościć będą w Szwecji. Na zaśnieżonych, skandynawskich trasach zobaczymy rywalizację najlepszych kierowców rajdowych na świecie. Jedyną w pełni zimową rundę w kalendarzu WRC charakteryzują wąskie opony, w które powbijane są długie kolce. Oprócz „czarnego złota”, kierowca i pilot noszą specjalnie ocieplane buty, na kaskach mają odbijające światło wizjery, a samochody wyposażone są w łopaty do śniegu. Wyzwanie jest jedyne w swoim rodzaju, a spektakularne, śnieżnobiałe tło nadaje dodatkowego klimatu całej imprezie.

Zamarznięte trasy są otoczone śnieżnymi bandami, które pomagają kierowcom ustawić samochód do zakrętu, jednak przy dodatnich temperaturach potrafią one zatrzymać samochód, uniemożliwiając dalszą jazdę. Umiejętność oceny tych warunków i adaptacji do nich to niełatwe zadanie, dlatego właśnie pierwszym kierowcą spoza Skandynawii, który zwyciężył w śnieżnym klasyku był w 2004 roku Sébastien Loeb.

W Szwecji każdy z czterech fabrycznych zespołów wystawi trzy załogi. Zespół Ford M-Sport WRT oprócz duetów Ogier / Ingrassia i Evans / Barritt wspomoże duet Sunninen / Markkula powracający do Forda Fiesty WRC. Do Krisa Meeke’a i Craiga Breena w C3 WRC dołączy Mads Østberg. W Hyundaiu zobaczymy Mikkelsena z Jægerem i Neuville’a z Gilsoulem. Miejsce Daniego Sordo, który w Monte Carlo jechał trzecim i20, zajmie Hayden Paddon. Tylko w zespole Toyoty nie zdecydowano się na zmiany załóg. Za kierownicą Toyoty Yaris WRC ponownie zasiądą Tänak, Latvala i Lappi. Prywatnym Fordem Fiestą WRC nowej generacji wystartuje Henning Solberg. Pierwotnie zgłoszony do rywalizacji Lorenzo Bertelli w takim samym samochodzie, ostatecznie nie będzie mógł wystartować (więcej przeczytasz o tym tutaj).

W WRC2 zgłoszono piętnaście załóg, w tym jedną polską. Z numerem 33 swój sezon w Rajdowych Mistrzostwach Świata rozpoczną Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur Skodzie Fabii R5. Będą oni rywalizowali m.in. z fabrycznymi kierowcami Škody (Tidemandem i Veibym) i Hyundaia (Huttunenem).

Polskich akcentów nie zabrakło także wśród załóg, które wystartują samochodami napędzanymi na jedną oś. Numer 95 nakleją na swojego Peugeota 208 R2 Michał Wieromiejczyk  i Jakub Wróbel. Citroën DS3 R3 Juriya Protasova będzie obsługiwała podkrakowska stajnia Racerent.

Rajd Szwecji otworzy także rywalizację w cyklu Junior WRC. Kierowcy wystartują Fordami Fiesta R2, za których przygotowanie odpowiedzialny jest polski oddział M-Sportu.

W sumie do przejechania załogi będą miały 1400 km, z czego 314 to 19 odcinków specjalnych. Bazą rajdu będzie miejscowość Torsby. Rajd rozpocznie czwartkowy przejazd próby Karlstad (1,9 km). Następnego dnia załogi będą miały do pokonania siedem odcinków specjalnych o długości 140 km, które częściowo zostaną rozegrane na terytorium Norwegii. W sobotę na zawodników czeka osiem prób, w tym oes Vergåsen, gdzie znajduje się słynny Colin’s Crest. Niedziela to finałowe trzy odcinki specjalne, z których ostatni będzie punktowany dodatkowo jak Power Stage.

Zobacz również:

komentarzy








Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

Do Góry