Kategoria: W skali

Rajd pod przykrywką parkowych liści

Podjazdy pod górkę, niebezpieczne skarpy, wystające korzenie i… konkurs skoków zdalnie sterowaną rajdówką. Tak wyglądał 2. Rajd Parkowy rozgrywany w minioną niedzielę na alejkach Parku Miejskiego na Bydgoskim Przedmieściu.

Rajdy szutrowe to jedne z najbardziej widowiskowych zawodów dla zdalnie sterowanych samochodów. Tryskający spod kół piasek i efektowne slajdy przypominają rywalizację najlepszych kierowców świata na mazurskich oesach. Wystające korzenie, ścięte pnie pokryte zielonym mchem, skarpy, dołki, liście wyznaczające trasy oraz zmienna nawierzchnia gwarantują sporo zabawy i obrazki rodem z WRC. Organizatorzy 2. Rajdu Parkowego zadbali też o małe, kolorowe reklamy, mostki nad rowami, konkurs skoków rajdówką i ekstremalne podjazdy pod górkę. Choć odzywały się kontuzje kolan, a na mecie nieraz pojawiał się pot – wszyscy dotrwali do końca. Bo rajdy szutrowe to zawody dla prawdziwych twardzieli.

Na starcie 2. Rajdu Parkowego pojawiło się 30-tu zawodników z różnych zakątków Polski. Do rywalizacji w toruńskich rajdach powrócił Tomasz Buller, pojawili się też debiutanci. Zmienne warunki nie raz sprawiały kłopot małym rajdówkom, które zakopywały się na piaszczystych zakrętach, wpadały w stosy liści czy nawijały na koła trawę. Blokowane były też układy kierownicze skutecznie utrudniając manewrowanie autem w zakrętach. Przy oesach ustawiały się spore grupy kibiców i spacerowiczów, obserwujących z zaciekawianiem zmagania kierowców elektrycznych maszyn. Takiej „otoczki” toruńskie rajdy chyba dawno nie miały.

Tradycyjnie ostre tempo od samego początku narzucił aktualny rajdowy mistrz Torunia, Bartek Blachowski (Skoda Fabia) zyskując na pierwszym oesie przewagę blisko 20 sekund nad Piotrem Żelisławskim (VW Polo WRC). Drugi odcinek specjalny to również pewna wygrana „Blaszaka”. Dopiero na trzeciej próbie toruńskiego mistrza wyprzedził kierowca Polo WRC, coraz lepiej radzący sobie na rajdowych trasach w małej skali. Doświadczenie zdobyte w dużych rajdach widać popłaca w sporcie zeskalowanym do wartości 1:10. Świetnie dysponowany w tym dniu był także Filip Ziembikiewicz (Mitsubishi Lancer Evo X) wygrywając OS6, a na kilku innych tracący do lidera zaledwie 2-3 sekundy. Warto dodać, że silnik w jego białym Lancerze kwalifikował go do najsłabszej klasy WRC3, co po raz kolejny dowodzi, że w małych rajdach moc nie jest gwarancją sukcesu. Tutaj kolejnym dowodem jest wysoka pozycja Marka Rauchfleisza i Oskara Nyca. Reprezentanci najmłodszej klasy JWRC pozostawili za swoimi zderzakami połowę stawki!

Z bardzo dobrej strony rywalom i publiczności pokazał się Dawid Krause, debiutujący w rajdach RC. Młody torunianin, który zaledwie na dwa dni przed rajdem otrzymał swoje auto, zajął ostatecznie 22. miejsce w klasyfikacji generalnej unikając awarii, wziyt poza drogą i ryzykownej jazdy. Po kłopotach na OS1, Łukasz Maćkowiak odrabiał straty i coraz lepiej radził sobie na wymagających trasach Rajdu Parkowego. Kolejne kilometry oesowe nawijali na koła elektrycznych maszyn bracia Kurtyka i… właściciele przednionapędowych aut. Jan Struszek i Jarek Żurek, mimo naprawdę trudnych warunków, dzielnie stawiali czoła przeszkodom, górkom i piaskom. Nawet trasy biegnące po sam szczyt pokonywali przy okrzyku braw i oklasków kibiców.

Rywalizację w 2. Rajdzie Parkowy ostatecznie wygrał Bartek Blachowski. Na drugim miejscu na podium stanął Piotr Żelisławski, a trzecie przypadło Filipowi Ziembikiewiczowi. Teraz kierowców elektrycznych modeli czeka pierwszy start w Rallycrossowych Mistrzostwach Torunia (10.04), a tydzień później kolejna walka na oesach – 13. Rajd Toruński.

Zobacz klasyfikację generalną

2. Rajd Parkowy, klasyfikacja generalna:
1. Bartek Blachowski – Skoda Fabia, WRC2
2. Piotr Żelisławski – VW Polo, WRC2
3. Filip Ziembikiewicz – Mitsubishi Lancer, WRC3
4. Waldek Balchowski – Skoda Felicia, WRC2
5. Michał Jasiński – Subaru Impreza, WRC
6. Tomasz Nyc – Audi Quattro, WRC2
7. Piotr Wróblewski – Ford Fiesta, WRC2
8. Kacper Dorobek – Honda Civic, WRC3
9. Bartek Janowski – Lancia, WRC
10. Kuba Janowski – Fiat, WRC3
11. Tomasz Buller – Honda Civic, WRC
12. Marek Rauchfleisz – Ford Fiesta, JWRC
13. Waldek Dubilas – Citroen DS3, WRC2
14. Oskar Nyc – Ford Fiesta, JWRC
15. Piotr Szadkowski – WRC2
16. Mateusz Kuligowski – Citroen Xsara, WRC
17. Adam Kotarak – Subaru Impreza, WRC3
18. Jarosław Żurek – Opel Kadett, WRC3
19. Adam Rzymyszkiewicz – Lancia Delta, WRC
20. Karol Bilinkiewicz – Subaru Impreza, WRC
21. Radosław Schenker – Subaru Impreza, WRC
22. Dawid Krause – VW Golf, WRC3
23. Paweł Grabowski – Ford Fiesta, WRC
24. Łukasz Bilinkiewicz – Subaru Impreza, WRC3
25. Łukasz Maćkowiak – Toyota GT86, WRC2
26. Dominik Zamerski – WRC3
27. Dawid Kurtyka – WRC
28. Michał Kurtyka – WRC2
29. Jan Struszek – Abarth 500, WRC3
30. Dawid Bilinkiewicz – Mitsubishi Lancer, JWRC

Fot. Bartosz Jędrzejewski

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top