Jan Kopecky i Pavel Dresler wygrywają Rajd Barum 2019!
Kajetanowicz pojedzie Volkswagenem Polo GTI R5 w Rajdzie Niemiec 2019
Aleksiej Łukaniuk nie zamierza wygrać Rajdu Barum za wszelką cenę
Hayden Paddon rozmawia z M-Sportem o przyszłości w WRC
Marcin Wrona debiutuje w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: Bez kategorii

Przed sezonem WRC – rzeczy pewne i domysły

Wczoraj (18. grudnia) minął termin zgłoszeń do pierwszej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata, Rajdu Monte Carlo. Zawody rozegrane zostaną w dniach 21-24. stycznia. Z dnia na dzień odkrywane są kolejne karty dotyczące zawodników, którzy startować będą w cyklu – co więc wiemy na pewno? Zobaczcie krótkie podsumowanie.

fot. Volkswagen Motorsport

fot. Volkswagen Motorsport

Niezmienna sytuacja w zespole dominatorów. Volkswagen Motorsport w dalszym ciągu reprezentować będą Sébastien Ogier i Julien Ingrassia oraz Jari-Matti Latvala z Miika Anttilą. W drugim zespole niemieckiej marki kierowcą będzie ponownie Andreas Mikkelsen, którego dotychczasowego pilota zastąpi Anders Jæger. Mistrzowie klasyfikacji zespołowej w dalszym ciągu będą korzystać ze swojego Polo R WRC.

fot. Citroen Racing

fot. Citroen Racing

Duża zmiana nastąpi w zespole Citroen Total Abu Dhabi WRT. Marka wycofuje się na rok z udziału w WRC, by całe swoje siły skierować na przygotowanie nowego samochodu, który będzie dostosowany do wymogów regulaminowych roku 2017. Kierowcami testowymi pozostają Kris Meeke, pilotowany przez Paula Nagle, a także Stéphane Lefebvre, którego dotychczasowego pilota (Stéphane Prévota) zastąpi młody Gabinem Moreau, znany ze startów w Junior ERC z Chrisem Ingramem. I choć oficjalnie Citroena nie będzie w mistrzostwach, to DS’y zobaczymy w prywatnym zespole, który obsługiwać będzie francuski PH Sport. Abu Dhabi World Rally Team wystawiać będzie łącznie aż cztery załogi – pojadą wspomnieni Meeke i Lefebvre, kierowcami będą także Craig Breen (główny rywal Kajetana Kajetanowicza w tegorocznych mistrzostwach Europy) i Khalid Al Qassimi, który obejmie funkcję prezesa zespołu. W pierwszej rundzie nowy team reprezentować będą Meeke i Lefebvre, w drugiej – Meeke, Breen i Al Qassimi.

fot. Hyundai Motorsport

fot. Hyundai Motorsport

Bez większych zmian w składach zespołu Hyundai Motorsport, za to duże zmiany w broni, jaką dysponować będą załogi. Na początku grudnia południowokoreański koncern zaprezentował nową wersję i20 WRC, informując o planach na sezon. Nowa rajdówka będzie jedynym pięciodrzwiowym WRC startującym w nadchodzącym sezonie. Hyundai jako pierwszy zdecydował się na krok, który pozwoli im na testowanie nadwozia przed nadchodzącymi zmianami regulaminowymi w sezonie 2017. Czy nie za szybko? Zobaczymy już wkrótce. Załogami pierwszego zespołu w dalszym ciągu będą Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul oraz Dani Sordo/Marc Marti, a drugiego Hayden Paddon/John Kennard i Kevin Abbring/Sebastian Marshall. Pierwsze trzy z nich jeździć będą we wszystkich rundach sezonu, natomiast Kevin Abbring, podobnie do minionego sezonu, dołączy do nich w wybranych rundach. W trakcie sezonu skupi się na budowie i20 w wersji R5.

fot. M-Sport

fot. M-Sport

Duże roszady za to w wyspiarskim zespole M-Sport, „półfabrycznym” zespole rywalizującym rajdówkami Forda. Malcolm Wilson zmienił całą swoją pierwszą dwójkę, zatrudniając byłego kierowcę Citroena, Madsa Østberga i rywalizującego do tej pory w WRC-2 Erica Camilli. U pierwszego z nich zmieni się także pilot – dotychczasowy „umysłowy” Østberga, Jonas Andersson, przenosi się do zespołu Skody i pilotować będzie Pontusa Tidemanda, a zastąpi go znany ze startów z Andreasem Mikkelsenem Ola Fløene. W M-Sport pojedzie także Lorenzo Bertelli, który kolejny sezon spędzi w Fieście RS WRC.

W czubie WRC pojawi się także kolejny, nowy zespół – Drive DMACK World Rally Team. Jego reprezentantami będą jeżdżący dotychczas w M-Sport Ott Tänak i Raigo Mölder, a samochodem Ford Fiesta RS WRC.

Sytuacje nadal nieoficjalne…

O ile wyżej mamy już piętnaście pewnych załóg (nie wszyscy będą startować w każdej z rund, jednak obecność piętnastu załóg w samochodach klasy WRC jest już potwierdzona), pozostaje nadal sporo niewiadomych. Największą niewiadomą są dla nas oczywiście starty Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. W chwili obecnej mamy już pewność, że Polaków nie zobaczymy w zespole fabrycznym. O ile nasi zawodnicy wybiorą starty w WRC, pozostają tak naprawdę dwie opcje – bardziej i mniej realna. Bardziej realną jest kontynuacja zespołu RK World Rally Team na dotychczasowych warunkach, czyli z Fordem Fiestą RS WRC. Cały czas mamy jednak nadzieję, że jest szansa na Citroena DS 3 WRC z PH Sport. Francuska stajnia może mieć nawet cztery egzemplarze rajdówki, a w przypadku startów dwóch (Monte Carlo) i trzech (Szwecja) samochodów zespołu Abu Dhabi, czwarty z nich mógłby użyty przez Polaków. Pamiętajmy jednak, że to nadal tylko domysły i sytuację wyjaśni pewnie dopiero publikacja listy zgłoszeń do pierwszej rundy, planowana na 29. grudnia. Niestety zespół Polaka jak zwykle pozostaje mocno tajemniczy i nie informuje o przygotowaniach do sezonu.

fot. Kajto.pl

fot. Kajto.pl

Opcję startów w WRC-2 mają nasi Mistrzowie Europy, Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. Z pewnością byłoby to dla nich bardzo rozwojowe i trzymamy kciuki, aby doszło to do skutku. – W tej chwili wiem, co chcę robić i nie jest to tajemnicą. Możemy powiedzieć, że mamy dwie opcje: ERC lub WRC2 […] nie mogę potwierdzić, co zrobimy. Wiem, gdzie chcę być, ale nie wiem, czy to jest możliwe. Wciąż rozmawiam z moimi sponsorami, więc to pracowity okres – wypowiedział się Kajetanowicz. O kontynuacji startów w WRC-2 mówią także Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń, którzy swoją Skodę Fabię R5 testowali już przed Monte Carlo.

Co poza tym? W dalszym ciągu swoich planów nie zdradził Elfyn Evans, który stracił posadę w pierwszym zespole M-Sport. Być może będzie nadal rywalizować w Fieście RS WRC, w wybranych rundach.

A jakie są Wasze „przecieki”, marzenia, przypuszczenia na rok 2016? Podzielcie się z nami w komentarzach! 🙂








Do Góry