Kategoria: Kartka z kalendarza, WRC

Petter Solberg – norweski mistrz kierownicy

18 listopada Petter Solberg obchodził swoje czterdzieste pierwsze urodziny. Z tej okazji chcieliśmy przybliżyć Wam dokonania tego wybitnego kierowcy na przestrzeni ostatnich kilku dekad.

Przygoda z motoryzacją zaczęła się wcześnie. W wieku 13 lat młody Petter uczestniczył w zawodach samochodów zdalnie sterowanych, w których zdobył tytuł mistrzowski. Następnie po zdaniu egzaminu na prawo jazdy w 1992 roku, rozpoczął swoją karierę w rallycrossie. Został dwukrotnym mistrzem swojego kraju w tej dyscyplinie, w latach 1995 i 1996. Równolegle sięgnął również po „koronę” w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Norwegii.

1997 rok był przełomowy. Kolejny triumf w rallycrossie i pierwsze starty w rajdach za kierownicą Toyoty Celica ST 185. Następny sezon to regularniejsze występy na rajdowych trasach, które zapewniły tytuł Mistrza Norwegii i pozwoliły zadebiutować w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC), podczas Rajdu Szwecji, gdzie zajął 16. miejsce, prowadząc Toyotę Celikę GT-Four.

fot. Subaru

fot. Subaru

1999 rok był okresem bliższej współpracy z zespołem Forda. Na początku występ w Fordzie Escorcie WRC w znanym dla siebie Rajdzie Szwecji, 11. lokata. Później na skutek kontuzji Thomasa Rådströma, Petter Solberg stanął przed szansą wystartowania w Rajdzie Safari za kierownicą Forda Focusa WRC. Debiut w nowej dla siebie rajdówce był bardzo udany, Norweg zajął 5. miejsce, zdobywając swoje pierwsze punkty w WRC. Dzięki temu szef zespołu Forda, Malcolm Wilson pozwolił na kolejne starty, między innymi w San Remo, Finlandii, czy Wielkiej Brytanii, jednak nie przyniosły one punktów.

Przełom wieków był dla Norwega czasem zmian. Zakończyła się współpraca z Fordem na rzecz Subaru World Rally Team. Od 2001 roku startował jako drugi kierowca zespołu z Japonii. Nie ukończył sześciu z czternastu rund w kalendarzu, stając na podium w Rajdzie Grecji.

2002 rok to wicemistrzostwo świata. Trzecie miejsca w Finlandii, Włoszech i Australii, a także pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Wielkiej Brytanii były zapowiedzią pierwszego tytułu Mistrza Świata. 2003 rok był prawdopodobnie jednym z najlepszych sezonów w rajdowej karierze Pettera Solberga. Pierwsze miejsca w: Rajdzie Cypru, Australii i Korsyki pozwoliły zachować szansę na mistrzowską koronę. Odpadnięcie z rywalizacji Richarda Burnsa i Carlosa Sainza w Wielkiej Brytanii w połączeniu z najwyższym miejscem na podium, zapewniły pierwszy tytuł Mistrza Świata.

Do sięgnięcia po tytuł najlepszego rajdowego kierowcy świata w kolejnym sezonie zabrakło czterech rajdów: Argentyny, Finlandii, Niemiec i Australii. Pierwsze miejsca w nowym modelu Subaru Imprezy w Nowej Zelandii, Grecji, Japonii, Sardynii i Wielkiej Brytanii nie pozwoliły uzyskać wystarczającej liczby punktów do pokonania Sebastiana Loeba.

2005 rok był jednym z ostatnich w czołowej trójce WRC. Tytuł wicemistrza świata, to wszystko co udało się wywalczyć wspólnie z Subaru. Kolejne lata to problemy techniczne z samochodem, które w ostatecznym rozrachunku wypychały Mr. Hollywood z pierwszej piątki klasyfikacji generalnej sezonu.

Spore zmiany przyniósł rok 2008. Subaru wspólnie z Suzuki postanowiło wycofać się ze startów w WRC. Petter Solberg został bez pracy. Stworzył własny zespół na kolejny sezon. Startował Citroenem Xsarą w specyfikacji z 2006 roku w zespole Petter Solberg World Rally Team.

Pomiędzy 2009, a 2011 rokiem Mr. Holywood uczestniczył ze zmiennym szczęściem w WRC. Kilka dobrych wyników w sezonie nie przekładało się na dobrą pozycję w klasyfikacji generalnej na koniec sezonu. Wyjątkiem był sezon 2010, kiedy drugie miejsca w Meksyku, Turcji, Japonii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii w połączeniu z miejscami w pierwszej dziesiątce w pozostałych zawodach, poza Rajdem Nowej Zelandii, którego nie ukończył pozwoliły sympatycznemu Norwegowi zająć trzecią lokatę na końcu rywalizacji.

2012 rok miał być wielką szansą dla Pettera Solberga – starty w fabrycznym zespole Forda. Początek sezonu był udany. Pozycje na podium, Monte Carlo, Meksyk, Portugalia. Niestety dalej nie układało się najlepiej. Pojawiły się trzecie miejsca w Nowej Zelandii, i Wielkiej Brytanii, jednak słabsza postawa w pozostałych rundach, nawet poza pierwszą dziesiątką, dała Norwegowi piątą lokatę w klasyfikacji generalnej sezonu. Na domiar złego, Ford zawiesił program startów w WRC, pozbawiając wsparcia zespół M-Sport.

Od 2013 roku Petter Solberg „powrócił do korzeni”. Zaczął regularnie startować w rallycrossie. Pechowy pierwszy rok po powrocie przyniósł efekty w 2014 roku. Wtedy po zaciętej rywalizacji z zawodnikami z całego świata, Mr. Hollywood stanął na najwyższym stopniu podium w klasyfikacji generalnej.

Z okazji urodzin, życzymy Petterowi Solbergowi zdrowia, sukcesów i kolejnych tytułów mistrzowskich.

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top