Gryazin na prowadzeniu, Łukasz Habaj tuż za podium po odcinku kwalifikacyjnym Rally di Roma Capitale
Wypadek podczas Eifel Rallye Festival 2019
„Będzie długo, długo nic, a później ja” – Sebastian Luty zawodnik w szybkim wózku
RaceForce 1 – nowy projekt w polskim motorsporcie
Ott Tänak zdominował Rajd Estonii!
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: WRC

OS 12: drugi czas Kubicy mimo awarii!

Próba Sisteron – Thoard (36,85km) zakończyła zmagania podczas sobotniego etapu Rajdu Monte Carlo, pierwszej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Droga była w większości sucha, jednak na trasie znajdował się około czterokilometrowy odcinek lodu i śniegu na Col de Fontbelle (około 1300 metrów nad poziomem morza). To właśnie ta spinaczka przez małe wioski do osiągnięcia szczytu jest jedną z większych atrakcji rajdu. Droga w najwyższych partiach podczas zimy jest zamknięta dla ruchu.

Dzisiejszy etap był bardzo udanym dla Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka (Ford Fiesta RS WRC). Pierwszy odcinek został odwołany przez problemy z kibicami, natomiast drugi reprezenanci RK World Rally Teamu zapisali na swoje konto, nokautując konkurencję. Kolejny na mecie Kris Meeke stracił ponad pół minuty. – Ja tylko jechałem – mówił skromnie na mecie Kubica. Trzecią próbę dnia ukończyli na drugiej pozycji, tylko 1,8s za Sebastienem Loebem. Na ostatnim odcinku Polacy mieli jednak problemy z hamulcem ręcznym, który przestał działać, mimo tego wykręcili świetny, drugi czas (+8,5s, Ford Fiesta RS WRC). – Było bardzo trudno ponieważ mamy awarię hamulca ręcznego. Ze slickami na lodzie i bez ręcznego – to nie było łatwe. Musiałem wrzucać samochód w nawroty. Było dużo więcej lodu niż się spodziewałem. Mieliśmy supermiękkie opony, ale to bez znaczenia na lodzie. Kubica i Szczepaniak wygrali w rajdzie już cztery odcinki specjalne, taki sam wynik mają tylko Loeb i Elena.

Kris Meeke obracał się w pierwszej części odcinka, mimo tego wygrał tę próbę (Citroen DS 3 WRC). – Jechaliśmy na dwóch kolcowanych i dwóch supermiękkich oponach założonych na krzyż. Obróciło mnie i straciłem 10, 12 sekund – mógłbym być szybszy!

Trzeci czas (po Robercie Kubicy) wykręcił Thierry Neuville (+11,1s, Hyundai i20 WRC). – Bardzo ładny odcinek, samochód jest naprawdę fajnie ustawiony. Jari-Matti Latvala uzyskał czwarty wynik na Sisteronie (+18,4s, Volkswagen Polo R WRC). – Nie mam zamiaru gonić Ogiera, ale bardzo podobał mi się ten odcinek. Miałem świetny rytm.

Piąty czas należał do Daniego Sordo (+30,0s, Hyundai i20 WRC). – Powinniśmy założyć tu kolce. Było bardzo dużo podsterowności. Szósty wynik to Ford Fiesta RS WRC Otta Tanaka (+36,3s). – Czułem się dobrze. Nie walczymy już więcej, więc możemy zrobić pracę dla zespołu. Straciliśmy tu trochę czasu w miejscu, gdzie wypadł Solberg.

Kolejną pozycję zajął Andreas Mikkelsen, jadący VW Polo R WRC (+37,1s). – Czapki z głów dla moich szpiegów pogodowych. Zrobili świetną robotę. Lider rajdu, Sebastien Ogier, był ósmy (+38,4s, Volkswagen Polo R WRC). – To piękny odcinek, ale w tych warunkach moje kolcowane opony były bezpiecznym rozwiązaniem.

Dziewiątą pozycję zajął dziewięciokrotny mistrz świata, Sebastien Loeb (+48,3s, Citroen DS 3 WRC). – Staraliśmy się użyć slicków, aby zobaczyć jak było. Musiałem być bardzo ostrożny w środku odcinka. To nie był najlepszy przejazd.

Duże problemy z silnikiem ma Mads Ostberg (+52,9s, Citroen DS 3 WRC). – Mamy duży problem z silnikiem. Przejechaliśmy kilka kilometrów na trzech cylindrach i musieliśmy się zatrzymać, aby uruchomić go na nowo. Nie wiem dokładnie co się dzieje.

Prawie dwie i pół minuty stracił Elfyn Evans, który jedzie z uszkodzonym zawieszeniem (Ford Fiesta RS WRC). – Bardzo wolno, straciliśmy dużo czasu. Przed nami dużo pracy aby wrócić z powrotem do Monaku, ale liczę, że uda się to zrobić. Jeszcze więcej czasu stracił Henning Solberg, który wypadł z trasy – i jednocześnie z pierwszej dziesiątki klasyfikacji. – Pojechałem prosto – mój błąd. Nigdy nie jechałem tego odcinka na takich oponach.

Liderem nadal Ogier

fot. Grzegorz Rosłon

fot. Grzegorz Rosłon

Sebastien Ogier utrzymał się na pozycji lidera Rajdu Monte Carlo. Aktualny Mistrz Świata prowadzi z przewagą 42,8s nad kolegą z zespołu, Jari-Mattim Latvalą. Trójkę, podobnie jak wczoraj, uzupełnia Andreas Mikkelsen, czyli trzeci Volkswagen Polo R WRC (+1:49,8s). Czwarte miejsce zajmuje Mads Ostberg, skarżący się na problemy z silnikiem (+2:42,8s), piąty jest Dani Sordo (+3:16,1s), szósty Thierry Neuville (+3:20,8s). Dwójka reprezentująca Hyundai Motorsport awansowała o oczko wyżej dzięki problemom siódmego aktualnie Elfyna Evansa (+4:51,7s). Ósmy jest Martin Prokop, czyli pierwszy kierowca prywatnego samochodu (+8:17,5s). Na dziewiąte miejsce awansował Sebastien Loeb (+9:02,2s), a na dziesiąte Kris Meeke (+10:06,0s) – obaj korzystają z systemu Rally 2.

Rywalizacji w WRC 2 przewodzi nadal aktualny Mistrz Świata Juniorów, Stephane Lefebvre (Citroen DS 3 R5). Drugi dotychczas Martin Koči (Ford Fiesta R5) dojechał z uszkodzonym wałem napędowym i napędem tylko na tylną oś, spadając na trzecie miejsce w klasyfikacji (+3:19,5s). Dzięki tym problemom pozycję drugą zyskał Armin Kremer (+2:58,8s, Skoda Fabia S2000), drugi w generalce. Warto dodać, że zawodników na drugiej, trzeciej, czwartej i piątej pozycji dzielą tylko 22,1s. Za Kočim plasują się Eric Camilli (+3:20,5, Ford Fiesta R5) i kierowca Peugeot Rally Academy, Craig Breen (+3:20,9s, Peugeot 208 T16 R5).

Quentin Gilbert wygrał dziś dwie próby i lideruje WRC 3 oraz JWRC. 3:45,7s traci do niego Ole Christian Veiby, trzeci jest Christian Riedemann (+3:56,4s). Czwartą pozycję zajmuje Simone Tempestini (+6:09,8s), a piąty jest Stephane Consani (+11:08,0s). Wszyscy kierowcy ścigają się Citroenami DS 3 R3T.

Relacja dziś wieczorem

Skrót dzisiejszego etapu znajdziecie w Polsat Sport Extra (o godzinie 22:00). Polecamy także zajrzeć do naszego działu filmowego, gdzie na bieżąco dodawane są nowe materiały. Jutrzejszy etap rozpocznie odcinek Col St Jean – St Laurent 1 (10,16km), o godzinie 9:30. Następnie zawodnicy pojadą na La Bollene Vesubie – Sospel (31,66km, 10:45) i ponownie wrócą na pierwszą próbę, która osobno punktowana (tzw. „power stage”, na którym pierwsze trzy załogi dostają odpowiednio 3, 2 i 1 punkt do klasyfikacji sezonowej) ruszy o 12:08. Pierwszy i trzeci odcinek będzie transmitowany na żywo w Polsat Sport Extra (początek relacji o 9:30 i 12:00).








Do Góry