Ott Tänak zdominował Rajd Estonii!
Rajd Elektrenai 2019: Duet Mikołaj Marczyk / Szymon Gospodarczyk najszybszy z Polaków
Kacper Wróblewski chce wykorzystać doświadczenie z Rajdu Polski na Litwie
Najnowszy Ford Fiesta R5 czeka na oficjalny test w Rajdzie Estonii
Oliver Ciesla zachwycony zaangażowaniem organizatorów Rajdu Safari
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: RO, KJS

Od Frycza do Palidera, czyli o historii PPZM/RPP

Rajdowy Puchar Polski, a jeszcze wcześniej Puchar Polskiego Związku Motorowego w zamyśle miał stanowić drugą ligę polskich rajdów i kuźnię młodych talentów, dla których następnym krokiem miały być wymarzone Mistrzostwa Polski. W przyszłym roku czeka nas jednak rewolucja i warto zobaczyć gdzie swoje następne kroki po RPP/PPZM stawiali zdobywcy pucharów w minionych latach.

PPZM 2000
Pierwszym, historycznym zdobywcą Pucharu Polskiego Związku Motorowego został Sebastian Frycz, który wówczas jako 22-latek przebojem wdarł się do rajdowego świata w Polsce. W tym samym sezonie udało mu się zaliczyć cały sezon startów w RSMP, a w 2001 i w 2003 roku wywalczył tytuł Rajdowego Mistrza Polski w niezwykle silnie obsadzonej grupie N. Wielu wróżyło wspaniałą karierę młodemu kierowcy, jednak rajdowe realia okazały się brutalne i po niefortunnej przygodzie z Fiatem, która zakończyła się spektakularnym wodowaniem Punto S1600 i Subaru, którego dwa egzemplarze spłonęły, ograniczył on swoje starty do wybranych imprez. Wrócił do rywalizacji w 2014, w którym za najlepszy wynik należy uznać czwarte miejsce w Rallye Cesky Krumlov, stanowiącym rundę Mistrzostw Czech.

PPZM 2001
Najszybszy w drugiej edycji Pucharu Polskiego Związku Motorowego okazał się Leszek Korzanowski, któremu nie udało się z powodzeniem rywalizować na trasach Rajdowych Mistrzostw Polski. W czołowej dziesiątce znalazły się natomiast też takie nazwiska jak Kujawski, Duda czy Maciejewski.

PPZM 2002
W jednej z pierwszej edycji Pucharu PZM, gdy drugoligowy system dopiero raczkował, najszybszy okazał się Piotr Maciejewski. Najszybszy, choć puchary w niejasnych okolicznościach przyznano załodze Baran/Gliwiak. Nieoficjalną przyczyną były starty Maciejewskiego w RSMP, co wykluczyło go z możliwości cieszenia się ze zdobycia PPZM. System licencji nie zabraniał wtedy startów w obu cyklach, jednak sytuacja nie była jasno określona i stała się mocno kontrowersyjna. Maciejewskiemu mimo to nie udało mu się wypłynąć na szersze wody, a za jego najlepszy wynik należy uznać tytuł Mistrza Polski wywalczony w klasie A6 w sezonie 2007. Regularne starty zakończył on w sezonie 2008, po którym pojawiał się na trasach wybranych imprez. Piotr Baran natomiast ścigał się później w rundach Rajdowego Pucharu Polski, kończąc sezon 2012 na szóstym miejscu w klasie. Miniony sezon przyniósł mu wicemistrzostwo Śląska.

PPZM 2003
Sezon 2003 był pierwszym, w którym na trasach PPZM zabrakło samochodów napędzanych na cztery koła, co przeistoczyło się w jeszcze bardziej zaciętą rywalizację. Zdobywcą pucharu okazał się tym razem Bartłomiej Grzybek, który w dalszej części kariery z powodzeniem startował na trasach RSMP. Najlepszy wynik uzyskał w sezonie 2006, gdy wywalczył tytuł Mistrza Polski w klasie A7, co zaowocowało angażem do stworzonego przez Pawła Dytkę Teamu 07. Co więcej w czołówce klasyfikacji sezonu możemy ponadto znaleźć takie nazwiska jak: Sławomir Jarek (Virnik), Filip Nivette czy Marcin Gagacki.

PPZM 2004
Co się odwlecze, to nie uciecze, chciałoby się rzec. Po drugim miejscu w sezonie 2003, zdobywcą Pucharu PZM został Sławomir Jarek (Virnik). O efektownych przejazdach tylnonapędowym BMW nie będziemy się rozpisywać i z dziennikarskiego obowiązku dodamy, że Virnik ma na swoim koncie tytuł Mistrza Polski w klasie HR13.

PPZM 2005
Tak jak szybko pojawił się na rajdowej scenie tak samo równie szybko zniknął. Mowa o Grzegorzu Bonderze, który w 2005 roku ukazał się najszybszy na drugoligowych trasach. Naturalnym krokiem było pojawienie się w RSMP, gdzie zaliczył on sezon 2006, jeden start w sezonie 2007 oraz ograniczony program startów w sezonie 2008, które zakończyły się bez spektakularnych wyników.

PPZM 2006
Jedno z „najlepszych dzieci” jakie PPZM/RPP wypuścił na rajdowy świat. Mowa o Janie Chmielewkim, który okazał się najszybszy w sezonie 2006, gdzie o dwa punkty okazał się lepszy od Tomasza Kramarczyka. Wyników Chmielewskiego w klasyfikacjach sezonu RSMP wśród samochodów napędzanych na jedną oś nie ma, co wymieniać. Za najlepszy jednorazowy wynik z pewnością należy uznać szóste miejsce wywalczone na trasach Rajdu Karkonoskiego w sezonie 2012. Czy polski mistrz ośki zawojuje w przyszłym sezonie świat w samochodzie napędzanym na cztery koła?

PPZM 2007
Mariusz Małyszczycki znany nie tylko z szybkiej jazdy samochodem, również znajduje się na liście triumfatorów PPZM. Za kierownicą Citroena C2 R2 i Renault Clio w pokonanym polu zostawił on m.in. znanego z tras RSMP Mariusza Nowocienia. W tabeli z wynikami można znaleźć także Jarosława Szeję, dla którego szóste miejsce w zwycięskim dla Małyszczyckiego sezonie było początkiem dobrych rezultatów. Wracając do triumfatora zmagań, rywalizacji w RSMP nie udało mu się opanować, ale w zeszłym roku napsuł nieco krwi czeskim kierowcom, zdobywając tytuł drugiego Wicemistrza w klasie 3 w Mistrzostwach Czech w Rallysprintach. Najlepszym wynikiem na krajowym podwórku było czwarte miejsce na trasach Rajdu Lotos Baltic Cup w 2012 roku.

PPZM 2008
Ostatnim zdobywcą Pucharu Polskiego Związku Motorowego okazał się Piotr Sopoliński, który po tym sukcesie nie osiągnął już większych osiągnięć i zniknął z rajdowych tras. Sam sezon stał pod znakiem organizacyjnego blamażu podczas Rajdu Subaru, który przyczynił się do zmiany nazwy na Rajdowy Puchar Polski. Również w sezonie 2008 wysoko w końcowej klasyfikacji można ujrzeć Jarosława Szeję czy Pawła Hankiewicza.

RPP 2009
Po dobrych wynikach w latach ubiegłych przyszedł czas na triumf i to od razu historyczny. Jarosław Szeja został pierwszym zdobywcą Rajdowego Pucharu Polski. Jakby tego było mało końcowy triumf zapewnił on sobie na dwie rundy przed końcem rozgrywek. Równie dobrze kierowca ze Śląska radził sobie na trasach RSMP, gdzie swoje rajdowe CV uzupełnił m.in. o tytuły Mistrza Polski w klsie 6F (2014), Wicemistrza Polski w Pucharze ClioCup oraz drugiego Wicemistrza Polski w 2WD (2014). Szeja jest również jedynym kierowcą, który dwukrotnie sięgał po Rajdowy Puchar Polski.

RPP 2010
Po piątym miejscu w sezonie 2009, w 2010 roku narodziła się obecnie najjaśniej świecąca gwiazda wychowana na Rajdowym Pucharze. Mowa oczywiście o Wojciechu Chuchale, który po przejściu z drugoligowych oesów na wyższy szczebel rywalizacji pokazywał, że jego rajdowy talent jest nie do opisania, o czym świadczy tytuł Mistrza Polski w wieku 25 lat. Ponadto po przejściu do RSMP pierwotnie, godnie reprezentował barwy Subaru Poland Rally Team, z którym wywalczył tytuł Mistrza Polski w grupie N (2011, 2012) i drugiego Wicemistrza w klasyfikacji generalnej (2013). Ponadto był jedną z jaśniejszych postaci eliminacji Pirelli Star Driver, które zostały rozegrane na trasach Rajdu Barum 2010, gdzie wygrał zmagania w klasie A6 i był trzecim kierowcą samochodu napędzanego na jeną oś ustępując jedynie Kevinowi Abbringowi (obecnie kierowca Peugeot Sport) oraz Janowi Cernemu, który wygrał wówczas eliminacyjne zmagania w Pirelli Star Driver. Niezrozumiałą decyzją sędziów jako drugiego kierowce wybrano jednak Hermanna Neubauera.

RPP 2011
Podobnie jak Sławomir Jarek (Virnik) nieco dłużej musiał poczekać na swój pierwszy triumf w drugoligowych rozgrywkach Mariusz Nowocień, który powtórzył wyczyny dolnośląskiego kierowcy. Po sezonie 2007, gdy wywalczył on drugie miejsce w Pucharze PZM i przymusowej przerwie spowodowanej kłopotami budżetowymi, pojawił się w pełnym sezonie 2009 i zdeklasował rywali wygrywając cztery z sześciu startów i zapewniając sobie puchar jeszcze przed zakończeniem rywalizacji. W RSMP pojawił się on za kierownicą Mitsubishi Lancera Evo X, którym wywalczył czwarte miejsce w grupie N w sezonie 2012 oraz tytuł Drugiego Wicemistrza Polski w roku 2013. W tym roku niestety mogliśmy oglądać go jedynie na trasach Rajdu Barbórka Warszawska.

RPP 2012
Sezon 2012 stał pod znakiem rywalizacji Sylwestra Płachytki z całą grupą pościgową składającą się ze Sławomira Ogryzka, Tomasza Hupało, Mateusza Kubata, Marcin Schefflera i Jacka Jureckiego. Ostatecznie kierowca z Kotliny Kłodzkiej Rajdowy Puchar Polski zapewnił sobie podczas domowego Rajdu Dolnośląskiego, który stanowił początek sukcesów. Sezon 2013 zakończył z tytułem Mistrza Polski w klasie 6, a 2014 jako czwarty kierowca ośki i Wicemistrz Polski w klasie 6.

RPP 2013
Powracający do drugoligowej rywalizacji Jarosław Szeja okazuje się kierowcą nie do pokonania. Wygrane pięć rund i jedno drugie miejsce pozwala mu z przewagą 27 punktów zakończyć sezon z drugim w karierze Pucharem Polski, po którym przyszedł bardzo dobry sezon 2014 opisany już powyżej.

RPP 2014
Ostatnim zdobywcą (a nie jak fetowano na mecie Rajdu Cieszyńska Barbórka – mistrzem) Rajdowego Pucharu Polski okazał się Hubert Palider. Którą ścieżkę wybierze kierowca Hondy i czy swoimi sukcesami pobije tych najbardziej utytułowanych? O tym przekonamy się w najbliższych latach.

Szczegółowe statystyki dotyczące Rajdowego Pucharu Polski znajdziecie tutaj.

1 Comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply








Do Góry