Rally di Roma Capitale 2019: Basso najlepszy w generalce, Poloński w ERC2!
Rally di Roma Capitale 2019 (OS 4-6)- Basso na prowadzeniu, Habaj poza trasą
Gryazin na prowadzeniu, Łukasz Habaj tuż za podium po odcinku kwalifikacyjnym Rally di Roma Capitale
Wypadek podczas Eifel Rallye Festival 2019
„Będzie długo, długo nic, a później ja” – Sebastian Luty zawodnik w szybkim wózku
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: Różne, Wywiady

Noworól odpowiada, czekają nas spore zmiany w polskich rajdach

Skrócone rundy mistrzostw Polski, likwidacja Pucharu, nowy stopień licencji, Arłamów zakończy sezon. Polski Związek Motorowy planuje sporo zmian w przyszłorocznych rajdach samochodowych, dzięki którym ten sport ma się stać bardziej przystępny dla zawodników. O szczegółach opowiedział nam Jarosław Noworól z Głównej Komisji Sportu Samochodowego. Przygotowaliśmy także dla Was ankietę, dzięki której każdy z Was będzie mógł wypowiedzieć się na temat zmian. Wyniki przekażemy do PZM.

Zacznijmy od pytania najważniejszego. Wszem i wobec wiadomo, że zmiany są potrzebne. Czy mógłbyś opisać jak to aktualnie wygląda, w jakim stopniu zaawansowane są próby zmian?
– Myślę, że nie jest tajemnicą, iż w sezonie 2015 najważniejszą zmianą będzie likwidacja Rajdowego Pucharu Polski. Ten ruch oczywiście pociąga szereg innych mniejszych zmian – klasy, licencje, wpisowe, format rajdu zarówno RSMP, jak i rajdów okręgowych.

Podczas Rajdu Nadwiślańskiego przeprowadzona została ankieta. Jakie były jej wyniki w RSMP, jakie w RPP?
– Ankieta przeprowadzona w czasie Rajdu Nadwiślańskiego tak naprawdę nie była kierowana osobno do grona zawodników RSMP czy RPP. Celem GKSS było uzyskanie ogólnej informacji dotyczącej przyszłości rajdów w Polsce. Ankietę wypełniło 43 zawodników biorących udział w tym rajdzie. Okazało się, że propozycje, które wysunęliśmy w pytaniach spotkały się w większości z akceptacją 3/4 środowiska zawodników.

Ankietę po wypełnieniu zwróciło 43 uczestniczących w zawodach (11 RSMP, 20 RPP, 12 anonimowo). Liczba zgłoszonych do zawodów – 33 RSMP, 42 RPP.

Czy jesteś za skróceniem rajdu do 120km OS, co spowoduje skrócenie czasu Rajdu o jeden dzień oraz zmniejszy wysokość wpisowego w każdej z klas? Proponowany format Rajdu:
czwartek, 18-22 – Odbiór Administracyjny piątek, 8-20 – zapoznanie z trasą Rajdu; 20-24 – Badanie Kontrolne 1
sobota, 8-12 – Odcinek Testowy; 14 – Ceremonia Startu; 14-20 – Rajd (ok. 40km OS)
niedziela, 8-16 – Rajd (ok. 80km OS); 16 – Ceremonia Mety; 16:30 BK2; 18:30 i 19:00 wyniki

TAK, 29 (67%)
1t

NIE, 14 (33%)
1n

 

Czy w związku z zaproponowanym skróconym formatem Rajdu RSMP jesteś za zlikwidowaniem Rajdowego Pucharu Polski. Zawodnicy RPP otrzymają propozycję zmiany licencji rajdowej na międzynarodową licencję R i możliwość rywalizacji o tytuł Mistrza Polski. W przypadku rywalizacji w klasach 2-10 obowiązywać będzie nowe, zmniejszone wpisowe RSMP, natomiast w przypadku rywalizacji w grupie OPEN wpisowe będzie zbliżone do aktualnego wpisowego w RPP.

TAK, 32 (74%)
2t

NIE, 11 (26%)
2n

 

Czy jesteś za wprowadzeniem następującego systemu punktowego:
– punktacja za cały Rajd 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1 zależna od frekwencji,
– punktacja za pierwszy dzień Rajdu 7,5-6-5-4-3-2,5-2-1,5-1-0,5 zależna od frekwencji,
– punktacja za drugi dzień Rajdu 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1 zależna od frekwencji,
– punktacja za ostatni OS w Rajdzie (Power Stage) 3-2-1 (dotyczy tylko rywalizacji w klasyfikacji generalnej, klasyfikacji generalnej 2WD i grupie OPEN) – niezależna od frekwencji

TAK, 28 (65%)
3t

NIE, 15 (35%)
3n

 

Czy jesteś za wprowadzeniem rywalizacji w klasyfikacji sponsorskiej 2WD?

TAK, 34 (79%)
4t

NIE, 9 (21%)
4n

 

Zawodnik rywalizujący w Rajdzie RSMP walczy w klasyfikacji generalnej, klasyfikacji generalnej 2WD, klasyfikacji Grupy OPEN oraz w poszczególnych klasach. W przypadku zlikwidowania Rajdowego Pucharu Polski należałoby rozbudować Grupę OPEN. Proponowany podział na klasy Grupy OPEN:
klasa 11 – samochody 4WD
klasa 12 – samochody 2WD do 2000cm3
klasa 13 – samochody 2WD do 1600cm3
klasa 14 – samochody 2WD do 1400cm3
klasa 15 – samochody HR
Czy uważasz, że wyniki zawodników Grupy OPEN powinny być zaliczane do klasyfikacji generalnej oraz klasyfikacji generalnej 2WD?

TAK, 34 (79%)
4t

NIE, 9 (21%)
4n

 

Wracamy do wywiadu. RSMP mają być skrócone do 120km i forma 1,5 dnia. Jak dokładnie będzie to wyglądać?
Czwartek
18-22 – Odbiór administracyjny

Piątek
8-20 – Zapoznanie z trasą rajdu
18-23 – Badanie kontrolne 1

Sobota
8-12 – Odcinek testowy
14 – Ceremonia startu
14-20 – Rajd 40km OSowych

Niedziela
8-16 – Rajd 80km OSowych
16 – Ceremonia mety
16:30 – Badanie końcowe (szczegółowe)
18:30 – Wyniki prowizoryczne
19 – Wyniki oficjalne

– W przypadku, gdy sobota będzie ostatnim dniem rajdu wszystko zacznie się o dzień wcześniej (odbiór administracyjny w środę wieczorem).

Czy kalendarz ulegnie zmianie? Mówi się, że Arłamów zakończy sezon.
– Prace nad kalendarzem trwają. Rozmawiamy z organizatorami poszczególnych rund. Oficjalnie kalendarz zostanie opublikowany na spotkaniu kończącym sezon w dniu 7.12.2014 w Warszawie. Mogę uchylić jednak rąbka tajemnicy i powiedzieć, że w 2015 roku będziemy mieli 8 rund RSMP, a Rajd Arłamów zakończy sezon w listopadzie.

Rajdowy Puchar Polski zostanie zlikwidowany. Jego miejsce zastąpią rajdy okręgowe?
– Rajdowy Puchar Polski zniknie z kalendarza, ale zawodnicy jak najbardziej będą mieli możliwość wystartowania w RSMP w klasach spotykanych dotychczas w RPP, a tym samym będą mieli możliwość zdobycia tytułów Mistrzów Polski. Rajdy okręgowe będą się odbywały w podobny sposób jak dotychczas. Oczywiście GKSS będzie przyklaskiwała cyklom podobnym do Mistrzostw Śląska tworzonym w innych miejscach Polski. Z pewnością nie jest planowany ogólnopolski cykl rajdów okręgowych. Jedynym cyklem ogólnopolskim będą Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski.

Czy forma rajdów okręgowych zostanie zmieniona?
– Nie zamierzamy jako GKSS znacząco zmieniać formuły rajdów okręgowych. Być może zwiększymy jedynie maksymalną długość pojedynczego OSu do 7 kilometrów, natomiast długość całego rajdu okręgowego do 45 kilometrów oesowych.

Planowany jest jeden cykl w Polsce, czy tylko okręgowe?
– Tak jak już wyżej wspomniałem rajdy okręgowe pozostaną rywalizacją na szczeblu okręgów. Wyobrażam sobie jednak również szerszą formułę np. Mistrzostwa Polski Wschodniej, Południowej, Centralnej itp. W skład takich cykli będą mogły wchodzić rajdy z kilku okręgów. Na pewno jednak nie będzie rywalizacji ogólnopolskiej w rajdach okręgowych. Ponieważ Rajd Cieszyńska Barbórka nie będzie w roku 2015 rundą RSMP istnieje możliwość zorganizowania na tym rajdzie zakończenia sezonu w rajdach okręgowych, na którym mogliby się spotkać mistrzowie z poszczególnych cykli. Być może ten kończący sezon rajd dostanie odstępstwo regulaminowe i zostanie on zorganizowany na dłuższych odcinkach specjalnych niż normalny rajd okręgowy.

Na koniec pytanie o licencje. Jak będą wyglądały ich stopnie?
– W związku z opisanymi zmianami konieczną są również zmiany w systemu licencji. Powstanie nowa licencja RN, która zastąpi licencje R1 i R2. W sezonie 2015 posiadacze licencji R1 i licencji R2, którzy nabyli uprawnienia do wyrobienia licencji R1, dostaną możliwość wyboru licencji pomiędzy R a RN.

Wypełnij ankietę!

1 Comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply








Do Góry