Kategoria: WRC, Za lotną

Za lotną: Rajd Korsyki według Goerge’a Blacka

Czwarta runda Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), Rajd Korsyki jest pierwszym asfaltowym wydarzeniem w tegorocznym kalendarzu. Wielu kierowców podkreśla, że dobór właściwej mieszanki opon może mieć kluczowe znaczenie dla ostatecznego wyniku. Zapraszamy na spotkanie ze specjalistą od ogumienia w zespole M-Sport, Georgem Blackiem.

Od jak dawna pracujesz w M-Sporcie z Malcolmem?

Pracuje w M-Sporcie od chwili założenia w 1996 roku. Moja znajomość z Malcolmem jest starsza. W 1986 roku pracowałem z nim w Malcolm Wilson Motorsport.

Jakie są twoje zadania w zespole?

Mówiąc najprościej, moja praca polega na zarządzaniu wszystkim, co ma związek z kołami i oponami. Poza rajdami organizuje również drogi do jazd testowych ze wszystkimi planami. Wcześniej pełniłem funkcję menadżera testowego, ale teraz zajmuję się tylko tym, o czym wspomniałem. Chcę więcej czasu spędzać w domu.

Jak bardzo wymagający jest Rajd Korsyki, jeśli chodzi o dobór opon?

To bardzo wymagające zawody, a termin imprezy nie ułatwia nam zadania. Wiosna w Europie może być mocno nieprzewidywalna, więc pogoda może zmienić diametralnie swoje oblicze przez jedną noc. Dodajmy do tego unikatowość warunków i przewidywanie zmiennej aury staje się jeszcze większym wyzwaniem. Czasami musimy bazować na tym, co dzieje się tylko na jednym odcinku specjalnym.

Na Korsyce stosunkowo niewielka ilość odcinków specjalnych nie jest ułatwieniem, ponieważ kluczowa staje się ich długość, które mają swoją charakterystykę pod kątem wydajności i zużycia opon. Starszy asfalt na Korsyce jest twardy i chropowaty, przypomina papier ścierny. Wyremontowane drogi mają miększy asfalt i są zbliżone do tych z asfaltowej części Rajdu Hiszpanii. Wszystkie te czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze opon, dlatego Rajd Korsyki jest tak wymagający dla zespołu i załogi.

W jaki sposób dobierane są opony na każdym rajdzie?

Załogi o priorytecie P1 posiadają załogę bezpieczeństwa tzw. szpiegów, którzy przejeżdżają każdy odcinek specjalny tuż przed jego rozpoczęciem. W ten sposób dają zespołowi najświeższe informacje na temat warunków i ewentualnych zmian na oesie. Dodatkowo posiadamy osoby odpowiedzialne za warunki meteo. Na dłuższych odcinkach specjalnych możemy mieć trzy lub cztery takie ekipy. Ich zadaniem jest przekazywanie aktualnych informacji dotyczących drogi, temperatury i położenia frontów atmosferycznych w tym formacji chmur.

Gdy wszystkie dane zostaną zebrane, wspólnie z inżynierami i szefem zespołu siadamy i analizujemy sytuację. Opracowujemy najlepszą strategię. Później przekazujemy informacje z sugestiami każdej naszej załodze. Ostateczna decyzja należy jednak do niej.

Jakie są twoje oczekiwania co do Rajdu Korsyki?

Chciałbym, żeby zespół kontynuował to, co jest naszym celem od początku roku – walczymy przynajmniej o podium, jednak mam nadzieję na więcej! W tym sezonie mistrzostwa są niezwykle emocjonujące i nieprzewidywalne. Mieliśmy trzech różnych zwycięzców w trzech rundach. Trudno powiedzieć, kto wygra w najbliższy weekend. Mam jednak nadzieję, że będziemy to my!

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top