Kategoria: Za lotną

Za lotną: co przyniesie Meksyk?

Fot. Andrey Fomchenkov

Zbliżający się Rajd Meksyku stanowić będzie trzecią rundę tegorocznego sezonu. Będzie to rajd jak zwykle wyjątkowy, gdyż zainauguruje zmagania na szutrze i odpowie nam na wiele pytań. Jak na tak dużych wysokościach poradzą sobie nowe silniki? Które auto będzie najlepsze na szutrze? Jak nowe elementy aerodynamiczne poradzą sobie na wyboistych drogach Ameryki Północnej?

M-Sport:

Oczywistym faworytem do zwycięstwa będzie czterokrotny mistrz świata, Sébastien Ogier. Francuz wygrywał w Meksyku w 2013, 2014 i 2015 roku. Na jego korzyść przemawia  fakt, że ze względu na swoją pozycję w klasyfikacji generalnej nie będzie musiał otwierać trasy, co będzie przekładać się na jego tempo. Wciąż jest zagadką, na ile dobrze Ogier czuje się w nowym aucie na szutrze.

Niewiadomą pozostaje jak zwykle Ott Tänak, którego postawa w obecnym sezonie zwiastuje, że z nieokiełznanego zawodnika ma szansę stać się regularnie punktującym kierowcą. Estończyk w Meksyku został najwyżej sklasyfikowany w 2012 roku, kiedy to zajął piąte miejsce. Okazję do poprawy wyniku miał w roku 2015, jednak wtedy z dobrym wynikiem mógł się pożegnać, urywając koło i wpadając do wody. Titänak powrócił rok później na szóstym miejscu. Jak w tym roku poradzi sobie Ott? Czy stojąc na rampie mety, zamieni maskę do nurkowania na puchar za trzecie z rzędu miejsce na podium?

Toyota GAZOO Racing:

Dla Jariego-Mattiego Latvali będzie to już dziesiąty Rajd Meksyku za kierownicą auta WRC. Mimo tak dużego doświadczenia Latvala wygrał ten rajd tylko raz, a było to w ubiegłym roku, po kompletnie nieudanym dla niego Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Szwecji. Teraz Jari znajduje się jednak w zupełnie innej sytuacji. Lider klasyfikacji generalnej będzie otwierał trasę, co najprawdopodobniej uniemożliwi mu uzyskiwanie dobrych czasów na początku rywalizacji. Latvala ma za sobą również dachowanie na przedrajdowych testach. Jak poradzi sobie tym razem? Czy jego świetna passa utrzyma się również w Meksyku?

Na trasach Ameryki Północnej wiele do udowodnienia będzie miał Juho Hänninen. Fin już dwukrotnie w tym sezonie pogrzebał szansę na dobry wynik na drzewie, co stawia go w nie najlepszej sytuacji w kontekście miejsca w zespole na następny sezon. Na jego niekorzyść wpływa również fakt, że Juho startował w tym rajdzie tylko raz, i  było to 2011 roku, kiedy to za kierownicą Skody Fabii s2000 zajął drugie miejsce w klasie SWRC. Czy Fin wytrzyma presję i udowodni, że jest w stanie wykorzystywać potencjał Yarisa tak, jak jego zespołowy kolega?

Citroën Racing:

Francuski zespół uważany jest jak dotąd za największe rozczarowanie tego sezonu, a to w większości za sprawą swojego lidera, Krisa Meeke’a. Brytyjczyk dwukrotnie w tym sezonie uszkodził swoje C3 WRC, przez co zajmuje obecnie czternastą pozycję w klasyfikacji generalnej. Jego dotychczasowa przygoda z Rajdem Meksyku nie układała się po jego myśli. W 2014 roku rywalizacje w rajdzie zakończyło urwane koło, a rok później Kris uderzył prawą stroną auta w ścianę, przez co pożegnał się z kolejną szansą na dobry wynik. Czy tym razem uda się odczarować złą passę?

Miejsce w drugim Citroenie C3 WRC zajmie Stéphane Lefebvre, dla którego będzie to drugi start tym autem. Francuz jak dotąd zajmuje niezłą, siódmą pozycję w generalce, jednak na jego niekorzyść przemawia niewielkie doświadczenie w tym rajdzie, gdyż wcześniej pojawił się tu tylko raz, w 2015 roku. Jadąc wtedy Citroenem DS3 R5, uszkodził go na ósmym oesie, a potem miał wypadek na próbie numer szesnaście, co ostatecznie przekreśliło jego szansę na ukończenie rajdu. 25-letni kierowca z pewnością podejdzie do tego startu z rezerwą, a bezpieczna jazda z dala od kłopotów może w tak trudnym rajdzie być niezwykle opłacalna.

Hyundai Motorsport:

W przypadku Thierry’ego Neuville’a sytuacja wydaje się oczywista. Belg po dwóch zaprzepaszczonych szansach na zwycięstwo musi udowodnić, że oprócz świetnego tempa, jest w stanie dysponować także regularnością w dojeżdżaniu do mety bez przygód. W 2013 i 2014 roku Belg stawał tutaj na najniższym stopniu podium.

Powrotu na szutry na pewno oczekuje Hayden Paddon. Nowozelandczyk nigdy nie ukrywał, że jest to jego ulubiona nawierzchnia i ma na niej największe doświadczenie. Ten rajd będzie stanowił dla niego kolejny szczebel w odbudowaniu swojej pewności siebie po fatalnym wypadku w Monte Carlo, a także będzie okazją do pokazania w pełni swojej tegorocznej dyspozycji. W poprzednim sezonie Hayden zajął w Meksyku piąte miejsce.

Jak na razie najlepszym kierowcą koreańskiej ekipy jest Dani Sordo. Hiszpan dzięki swojej spokojnej jeździe i trzymaniu się z dala od kłopotów zdobył dwa czwarte miejsca z rzędu. Czy  tym razem Sordo wywalczy swoje pierwsze podium w tym sezonie i pierwsze w historii swoich startów w Meksyku?

Pozostali kierowcy:

Elfyn Evans ma jak na razie za sobą dwa dobre rajdy, w których dwukrotnie zajął szóste miejsce. Walijczyk udowodnił nawet, że po powrocie do klasy królewskiej jest w stanie wygrywać oesy. Na korzyść Evansa działa również fakt, że w 2014 i 2015 roku zajmował tutaj fantastyczne, czwarte miejsce.

Dla Lorenzo Bertellego Rajd Meksyku stanowić będzie jeden wielki poligon doświadczalny. Dla Włocha będzie to pierwszy start nową Fiestą, którą testował już z ekipą M-Sportu. Co ciekawe, to właśnie w Meksyku Bertelli osiągnął swój najlepszy rezultat w karierze – ósme miejsce w 2016 roku. Czy Lorenzo powtórzy w tym roku ten sukces?

Czekamy na Twój komentarz!

A jakie jest Twoje zdanie na temat nadchodzącego Rajdu Meksyku? Czy przyniesie niespodzianki, a może układ sił pozostanie taki sam jak w poprzednich rajdach? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzu oraz oddaj swój głos w TYPE-R LIGA! 

Z okazji otwarcia nowego działu mamy dla Was konkurs! Biorąc udział w dyskusji w komentarzach, możecie dołączyć odpowiedź konkursową. Pytanie konkursowe brzmi: jaki łączny czas osiągnie Juho Hänninen w Rajdzie Meksyku? Prosimy o odpowiadanie w formacie: „odpowiedź konkursowa: 1 godzina, 1 minuta i 10 sekund”.

Na odpowiedzi czekamy do startu rajdu. Odpowiedzi dodane po starcie lub edytowane nie będą brane pod uwagę. Zwycięzca (osoba, która będzie najbliżej czasu) wygrywa torbę na ramię MINI oraz naklejkę i smycz Rajdy24.pl. Powodzenia!

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top