Kategoria: WRC

Lappi o Rajdzie Hiszpanii: najlepsze asfaltowe trasy na świecie

fot. Toyota Gazoo Racing

75 minut – tyle czasu będą mieli mechanicy zespołów na zmianę specyfikacji samochodów z szutrowej na asfaltową. Zbliżający się Rajd Hiszpanii to jedyna impreza w kalendarzu WRC, która łączy rywalizację na obu nawierzchniach. Team Toyoty, stawiający w tym roku głównie na naukę, podkreśla, iż będzie to świetny test dla rajdowego Yarisa. Do tej pory samochód dobrze radził sobie na śniegu (Szwecja, zwycięstwo Latvali), na szutrze (Finlandia, zwycięstwo Lappiego). Potencjał pokazał też na asfalcie (Niemcy, czwarta pozycja Hänninena). Jak będzie tym razem?

Tommi Mäkinen, szef zespołu:

Hiszpania będzie czymś zupełnie nieznanym dla mnie, ponieważ nigdy nie uczestniczyłem w  rajdzie, który jest mieszanką żwiru i asfaltu. Nie wiem, czego się spodziewać osobiście, ale Jari-Matti zna te wyzwania bardzo dobrze. Zmagania na dwóch różnych nawierzchniach wymagają pracy od inżynierów i mechaników, a także sporo dodatkowych narzędzi. Jestem pewien, że każdy jest przygotowany i wie co zrobić, gdy samochody dotrą na serwis, aby zmienić wszystkie niezbędne części. Poprawiliśmy w aucie pewne rzeczy i mam nadzieję, że z nowymi elementami i nowymi pomysłami możemy ponownie wprowadzić drobne poprawki w Hiszpanii.

Jari-Matti Latvala:

Lubię tę kombinację w Hiszpanii. Pierwszy dzień na szutrze, a potem dwa dni na asfalcie. Hiszpańskie trasy są najlepszymi drogami asfaltowymi w mistrzostwach – bardzo blisko im do toru wyścigowego. Odcinki szutrowe również są dobre. Miałem dwa dni testów: na asfalcie koncentrowaliśmy się na zawieszeniu, a na szutrze na dyferencjale. Zmiana nawierzchni powoduje, że dodatkową pracę mają mechanicy i inżynierowie. Kierowcy natomiast muszą zmienić styl jazdy. Nasz samochód wykazywał dużą prędkość na szutrze w Finlandii. Dobry był także występ na asfalcie w Niemczech. Wierzę więc, że powinniśmy być bardzo konkurencyjni.

Juho Hänninen:

Samochód pracował dobrze podczas testów, podobnie jak w Niemczech. Chcemy to kontynuować też w Hiszpanii. Piątek będzie dla mnie wyzwaniem, ponieważ etapy są dokładnie takie same jak w ostatnich latach, a ja nie brałem udziału w tym rajdzie, więc muszę w piątek naciskać, aby utrzymać się w walce. Ale jeśli nie popada deszcz jak w zeszłym roku, nie sądzę, że różnice czasowe będą za duże. W sobota i niedziela to nowe odcinki, które powinny pomóc.

Esapekka Lappi:

Hiszpania jest naprawdę trudnym rajdem będącym mieszaniną żwiru i asfaltu. To zupełnie odmienny typ. Część szutrów jest podobna do Portugalii moim zdaniem, a asfaltowe odcinki są zupełnie wyjątkowe. Myślę, że to najlepsze asfaltowe trasy na świecie. Są całkiem czyste i gładkie i nie są tak zakręcone, jak na Korsyce, a nie tak wąskie, jak w Niemczech. Naprawdę nie mogę się tego doczekać. W Niemczech były pewne wzloty i upadki, ale w końcu udało się dopasować prędkość do innych, a nasza dyspozycja powinna być dobra na obu nawierzchniach.

Toyota w klasyfikacji producentów zajmuje obecnie trzecią pozycję, tracąc do drugiego Hyundaia 48 punktów.

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top