Plan zrealizowany w 100% – Arkadiusz Lechoszest po 1. Rajdzie Ziemi Głubczyckiej 2019
Paweł Sławik z JCB Interhandler kontynuuje starty w sezonie 2019
Damian Drapikowski wygrywa o włos drugą rundę Tarmac Masters!
1. Rajd Ziemi Głubczyckiej 2019 – wypowiedzi zawodników
Duet Adam Sroka i Krystian Woźniak bezkonkurencyjni w 1. Rajdzie Ziemi Głubczyckiej
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: RO, KJS, RSMP

Komunikat PZM: powstała klasa 2WD i 4F, poprawki do regulaminów

Polski Związek Motorowy opublikował pierwszy w tym roku komunikat Głównej Komisji Sportu Samochodowego. Dwiadujemy się w nim m.in. o utworzeniu klas 2WD i 4F, obowiązkowym wyposażeniu samochodu startującego Super KJS lub czy zmiany licencji P na RN. Zobaczcie poniżej.

Działając zgodnie z art. 4.4. regulaminu ramowego RSMP, Główna Komisja Sportu Samochodowego PZM (GKSS PZM) podjęła decyzję o powołaniu klasy 4F (samochody Ford Fiesta – nr homologacji A-5729) oraz klasy OPEN 2WD (załącznik nr 3a do regulaminu ramowego RSMP). Zawodnicy zgłoszeni w klasie HR2 samochodem napędzanym na jedną oś nie będą klasyfikowani w klasyfikacji generalnej 2WD.

Wpisowe dla klas 4F i OPEN 2WD wynosi:
– 2000 PLN – z reklamą dodatkową organizatora,
– 4000 PLN – bez reklamy dodatkowej organizatora.

Klasa OPEN 2WD przeznaczona jest dla samochodów z napędem na dwa koła, przednie lub tylne. W klasie OPEN 2WD dopuszczone są samochody posiadające homologację sportową FIA lub PZM, w których dokonano modyfikacji wykraczających poza ramy homologacji danego modelu, w tym także samochody Kit-car o pojemności silnika ponad 1600 cm3. W klasie OPEN 2WD dopuszczone są również samochody zbudowane na bazie nadwozia samochodów turystycznych lub samochodów wielkoseryjnej produkcji 6 / 12 (min. 2500 identycznych egzemplarzy wyprodukowanych w okresie kolejnych 12 miesięcy), nieposiadające homologacji sportowej FIA.

W samochodach klasy OPEN 2WD zastosowane modyfikacje muszą być zgodne z poniższymi kryteriami:

1. Ustalenia ogólne
1.1. Samochody nieposiadające homologacji muszą być porównywalne z Kategorią I (patrz Art.251-1.1) oraz muszą spełniać kryteria homologacji jednego z regulaminów homologacyjnych FIA lub PZM (A, N, R lub PZM)*.
1.2. Samochody nieposiadające homologacji muszą mieć zamknięte nadwozie ze sztywnym niezdejmowanym dachem. Nadwozie takie musi pochodzić z modelu samochodu posiadającego co najmniej 4 miejsca siedzące (włącznie z 2+2**).
1.3. Przed zgłoszeniem do pierwszych zawodów samochody klasy OPEN 2WD muszą przejść weryfikację zgodności z regulaminem technicznym samochodów klasy OPEN 2WD. Weryfikacja ta będzie przeprowadzona w innym terminie i miejscu niż BK 1 pierwszych zawodów samochodu. Zaleca się aby wszystkie etapy budowy samochodu klasy OPEN 2WD były dokumentowane fotograficznie oraz konsultowane z Delegatem Technicznym PZM (wojtek.nowak@pzm.pl).
1.4. Samochody typu sylwetkowego nie będą dopuszczone do startu w Grupie OPEN 2WD.
(*) nie muszą posiadać homologacji samochodu sportowego FIA
(**) 2+2 typ samochodu 4 miejscowego, który nie spełnia kryteriów homologacji odnośnie wymiarów kokpitu dla regulaminów homologacyjnych samochodów Grupy A

Niniejsze przepisy określają niezbędne minimum elementów wyposażenia bezpieczeństwa, w które musi być wyposażony pojazd oraz załoga biorąca udział w Super KJS. Każda Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego (OKSS PZM) w przypadku pojedynczej imprezy lub cyklu imprez może wprowadzić w oparciu o stosowny zapis w regulaminie imprezy lub cyklu, dodatkowe wymagania dotyczące wyposażenie bezpieczeństwa osobistego załogi oraz wyposażenia bezpieczeństwa pojazdów.

Wymogi:
1. Klatka bezpieczeństwa – zgodna z art. 253-8 Załącznika J.
2. Pasy bezpieczeństwa (stanowczo zalecane z listy tech. FIA nr 24) – szerokość min. 3 cale. Montaż pasów zgodny z art. 253-6.2 Załącznika J.
3. Fotele typu kubełkowego (zalecane z listy tech. FIA nr 12) – zalecany montaż foteli zgodny z art. 253-16 Załącznika J.
4. Gaśnice i systemy gaśnicze – zgodne z art. 253.7 Załącznika J. W sezonie 2015 jako minimum, dopuszcza sie wyposażenie samochodu tylko w dwie gaśnice ręczne o masie środka gaśniczego min. 2 kg każda.
5. Wyposażenie bezpieczeństwa osobistego:
– system FHR jest stanowczo zalecany,
– kombinezon – zgodne z listą tech. FIA nr 27. Dopuszczone jest używanie kombinezonów z utraconą homologacja FIA Standard 1986 oraz innych trudnopalnych jednoczęściowych kombinezonów (np. kombinezon mechanika),
– bielizna (długa), balaklawa, skarpety – są stanowczo zalecane. Dopuszczone jest używanie w/w wyposażenia osobistego, wykonanego z włókien naturalnych, z utraconą
normą ISO 6940 oraz nie posiadających homologacji,
– buty i rękawice – są stanowczo zalecane (norma 8856-2000). Stosowanie rękawic nie dotyczy pilotów. Dopuszczone jest używanie w/w wyposażenia osobistego z utraconą norma ISO 6940. W sezonie 2015 dopuszcza się używanie nieposiadających homologacji butów skórzanych.
– kaski ochronne dla załogi musza być typu stosowanego w sporcie motorowym. Stanowczo zalecane są kaski ochronne zgodne ze standardem z listy tech. FIA nr 25.
6. Podczas przebywania w samochodzie na trasie próby sportowej każdy członek załogi, pod rygorem wykluczenia z imprezy, musi mięć na głowie prawidłowo zapięty kask ochronny, prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa oraz musi być ubrany w kombinezon. W celu zapewnienia maksymalnej ochrony stanowczo zaleca sie każdemu uczestnikowi Super KJS stosowanie homologowanych przez FIA elementów wyposażenia bezpieczeństwa osobistego załogi oraz wyposażenia bezpieczeństwa pojazdu.

Uczestnik KJS sklasyfikowany jako kierowca w sezonach 2013/2014 przynajmniej w 6 imprezach KJS może po wypełnieniu art. 3.1, 3.3, 3.4 i 4 regulaminu uzyskiwania certyfikatu i licencji rajdowej stopnia „RN” wystąpić o licencję „RN”. W przypadku pilotów analogiczny przepis obowiązuje tylko w 2015 roku. Dodatkowo jeśli w sezonach 2012/2013/2014 kandydat na licencję stopnia „P” zdał egzamin przed OKSS, ale nie wyrobił tej licencji ma prawo ubiegać się o licencję stopnia „RN”. Przepis ten będzie obowiązywał wyłącznie w sezonie 2015.

Fotel kierowcy i pilota w samochodzie dopuszczonym do KJS musi być oryginalny/seryjny, zgodny z homologacją producenta samochodu (w tym przypadku można używać tylko oryginalne pasy bezpieczeństwa) lub typu kubełkowego (zalecane z listy tech. FIA nr 12) – montaż foteli zgodny z art. 253-16 Załącznika J.

W klasie 4N, w przypadku samochodu Renault Clio Sport 2.0 (hom. FIA N-5616, N-5637) i RS 2.0 Ragnotti (N-5659), Peugeot 206 RC (N-5667) oraz Honda Civic Type-R (N-5646), dopuszcza się odstępstwo techniczne dotyczące rozwiązania konstrukcji hydraulicznego hamulca ręcznego, polegającego na zastosowaniu pompy hamulca ręcznego (oryginał lub zamiennik dopuszczony do handlu) od samochodu Mitsubishi Lancer Evo 9 (nr hom. FIA N-5688). Każdy taki przypadek musi być konsultowany z Delegatem Technicznym PZM (wojtek.nowak@pzm.pl).

Pełny komunikat znajdziesz tutaj.








Do Góry