Rally di Roma Capitale 2019: Basso najlepszy w generalce, Poloński w ERC2!
Rally di Roma Capitale 2019 (OS 4-6)- Basso na prowadzeniu, Habaj poza trasą
Gryazin na prowadzeniu, Łukasz Habaj tuż za podium po odcinku kwalifikacyjnym Rally di Roma Capitale
Wypadek podczas Eifel Rallye Festival 2019
„Będzie długo, długo nic, a później ja” – Sebastian Luty zawodnik w szybkim wózku
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: RO, KJS, RSMP

Komunikat PZM: powstała klasa 2WD i 4F, poprawki do regulaminów

Polski Związek Motorowy opublikował pierwszy w tym roku komunikat Głównej Komisji Sportu Samochodowego. Dwiadujemy się w nim m.in. o utworzeniu klas 2WD i 4F, obowiązkowym wyposażeniu samochodu startującego Super KJS lub czy zmiany licencji P na RN. Zobaczcie poniżej.

Działając zgodnie z art. 4.4. regulaminu ramowego RSMP, Główna Komisja Sportu Samochodowego PZM (GKSS PZM) podjęła decyzję o powołaniu klasy 4F (samochody Ford Fiesta – nr homologacji A-5729) oraz klasy OPEN 2WD (załącznik nr 3a do regulaminu ramowego RSMP). Zawodnicy zgłoszeni w klasie HR2 samochodem napędzanym na jedną oś nie będą klasyfikowani w klasyfikacji generalnej 2WD.

Wpisowe dla klas 4F i OPEN 2WD wynosi:
– 2000 PLN – z reklamą dodatkową organizatora,
– 4000 PLN – bez reklamy dodatkowej organizatora.

Klasa OPEN 2WD przeznaczona jest dla samochodów z napędem na dwa koła, przednie lub tylne. W klasie OPEN 2WD dopuszczone są samochody posiadające homologację sportową FIA lub PZM, w których dokonano modyfikacji wykraczających poza ramy homologacji danego modelu, w tym także samochody Kit-car o pojemności silnika ponad 1600 cm3. W klasie OPEN 2WD dopuszczone są również samochody zbudowane na bazie nadwozia samochodów turystycznych lub samochodów wielkoseryjnej produkcji 6 / 12 (min. 2500 identycznych egzemplarzy wyprodukowanych w okresie kolejnych 12 miesięcy), nieposiadające homologacji sportowej FIA.

W samochodach klasy OPEN 2WD zastosowane modyfikacje muszą być zgodne z poniższymi kryteriami:

1. Ustalenia ogólne
1.1. Samochody nieposiadające homologacji muszą być porównywalne z Kategorią I (patrz Art.251-1.1) oraz muszą spełniać kryteria homologacji jednego z regulaminów homologacyjnych FIA lub PZM (A, N, R lub PZM)*.
1.2. Samochody nieposiadające homologacji muszą mieć zamknięte nadwozie ze sztywnym niezdejmowanym dachem. Nadwozie takie musi pochodzić z modelu samochodu posiadającego co najmniej 4 miejsca siedzące (włącznie z 2+2**).
1.3. Przed zgłoszeniem do pierwszych zawodów samochody klasy OPEN 2WD muszą przejść weryfikację zgodności z regulaminem technicznym samochodów klasy OPEN 2WD. Weryfikacja ta będzie przeprowadzona w innym terminie i miejscu niż BK 1 pierwszych zawodów samochodu. Zaleca się aby wszystkie etapy budowy samochodu klasy OPEN 2WD były dokumentowane fotograficznie oraz konsultowane z Delegatem Technicznym PZM (wojtek.nowak@pzm.pl).
1.4. Samochody typu sylwetkowego nie będą dopuszczone do startu w Grupie OPEN 2WD.
(*) nie muszą posiadać homologacji samochodu sportowego FIA
(**) 2+2 typ samochodu 4 miejscowego, który nie spełnia kryteriów homologacji odnośnie wymiarów kokpitu dla regulaminów homologacyjnych samochodów Grupy A

Niniejsze przepisy określają niezbędne minimum elementów wyposażenia bezpieczeństwa, w które musi być wyposażony pojazd oraz załoga biorąca udział w Super KJS. Każda Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego (OKSS PZM) w przypadku pojedynczej imprezy lub cyklu imprez może wprowadzić w oparciu o stosowny zapis w regulaminie imprezy lub cyklu, dodatkowe wymagania dotyczące wyposażenie bezpieczeństwa osobistego załogi oraz wyposażenia bezpieczeństwa pojazdów.

Wymogi:
1. Klatka bezpieczeństwa – zgodna z art. 253-8 Załącznika J.
2. Pasy bezpieczeństwa (stanowczo zalecane z listy tech. FIA nr 24) – szerokość min. 3 cale. Montaż pasów zgodny z art. 253-6.2 Załącznika J.
3. Fotele typu kubełkowego (zalecane z listy tech. FIA nr 12) – zalecany montaż foteli zgodny z art. 253-16 Załącznika J.
4. Gaśnice i systemy gaśnicze – zgodne z art. 253.7 Załącznika J. W sezonie 2015 jako minimum, dopuszcza sie wyposażenie samochodu tylko w dwie gaśnice ręczne o masie środka gaśniczego min. 2 kg każda.
5. Wyposażenie bezpieczeństwa osobistego:
– system FHR jest stanowczo zalecany,
– kombinezon – zgodne z listą tech. FIA nr 27. Dopuszczone jest używanie kombinezonów z utraconą homologacja FIA Standard 1986 oraz innych trudnopalnych jednoczęściowych kombinezonów (np. kombinezon mechanika),
– bielizna (długa), balaklawa, skarpety – są stanowczo zalecane. Dopuszczone jest używanie w/w wyposażenia osobistego, wykonanego z włókien naturalnych, z utraconą
normą ISO 6940 oraz nie posiadających homologacji,
– buty i rękawice – są stanowczo zalecane (norma 8856-2000). Stosowanie rękawic nie dotyczy pilotów. Dopuszczone jest używanie w/w wyposażenia osobistego z utraconą norma ISO 6940. W sezonie 2015 dopuszcza się używanie nieposiadających homologacji butów skórzanych.
– kaski ochronne dla załogi musza być typu stosowanego w sporcie motorowym. Stanowczo zalecane są kaski ochronne zgodne ze standardem z listy tech. FIA nr 25.
6. Podczas przebywania w samochodzie na trasie próby sportowej każdy członek załogi, pod rygorem wykluczenia z imprezy, musi mięć na głowie prawidłowo zapięty kask ochronny, prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa oraz musi być ubrany w kombinezon. W celu zapewnienia maksymalnej ochrony stanowczo zaleca sie każdemu uczestnikowi Super KJS stosowanie homologowanych przez FIA elementów wyposażenia bezpieczeństwa osobistego załogi oraz wyposażenia bezpieczeństwa pojazdu.

Uczestnik KJS sklasyfikowany jako kierowca w sezonach 2013/2014 przynajmniej w 6 imprezach KJS może po wypełnieniu art. 3.1, 3.3, 3.4 i 4 regulaminu uzyskiwania certyfikatu i licencji rajdowej stopnia „RN” wystąpić o licencję „RN”. W przypadku pilotów analogiczny przepis obowiązuje tylko w 2015 roku. Dodatkowo jeśli w sezonach 2012/2013/2014 kandydat na licencję stopnia „P” zdał egzamin przed OKSS, ale nie wyrobił tej licencji ma prawo ubiegać się o licencję stopnia „RN”. Przepis ten będzie obowiązywał wyłącznie w sezonie 2015.

Fotel kierowcy i pilota w samochodzie dopuszczonym do KJS musi być oryginalny/seryjny, zgodny z homologacją producenta samochodu (w tym przypadku można używać tylko oryginalne pasy bezpieczeństwa) lub typu kubełkowego (zalecane z listy tech. FIA nr 12) – montaż foteli zgodny z art. 253-16 Załącznika J.

W klasie 4N, w przypadku samochodu Renault Clio Sport 2.0 (hom. FIA N-5616, N-5637) i RS 2.0 Ragnotti (N-5659), Peugeot 206 RC (N-5667) oraz Honda Civic Type-R (N-5646), dopuszcza się odstępstwo techniczne dotyczące rozwiązania konstrukcji hydraulicznego hamulca ręcznego, polegającego na zastosowaniu pompy hamulca ręcznego (oryginał lub zamiennik dopuszczony do handlu) od samochodu Mitsubishi Lancer Evo 9 (nr hom. FIA N-5688). Każdy taki przypadek musi być konsultowany z Delegatem Technicznym PZM (wojtek.nowak@pzm.pl).

Pełny komunikat znajdziesz tutaj.








Do Góry