Jan Kopecky i Pavel Dresler wygrywają Rajd Barum 2019!
Kajetanowicz pojedzie Volkswagenem Polo GTI R5 w Rajdzie Niemiec 2019
Aleksiej Łukaniuk nie zamierza wygrać Rajdu Barum za wszelką cenę
Hayden Paddon rozmawia z M-Sportem o przyszłości w WRC
Marcin Wrona debiutuje w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: ERC

Irlandzka runda Rajdowych Mistrzostw Europy – Circuit of Ireland Rally

Po polskiej Gran Canarii czas na polską Irlandię. Druga runda tegorocznych Mistrzostw Europy zagości na Wyspach w dniach 7-9 kwietnia. Na irlandzkich asfaltach zobaczymy cztery załogi z naszego kraju, które będą walczyć we wszystkich klasyfikacjach ze światową czołówką!

Rajdowe Mistrzostwa Europy w tym sezonie przyciągają zawodników z Mistrzostw Świata. W pierwszym rajdzie pojawił się Mads Østberg, teraz w Irlandii pojadą Elfyn Evans oraz Craig Breen. Dla Evansa, jadącego Fiestą R5, będzie to debiut w ERC, natomiast dla Breena (Citroen DS3 R5) jest to powrót. Irlandczyk w ubiegłbym roku po walce w Mistrzostwach Europy z Kajetanem Kajetanowiczem zajął ostatecznie 2. miejsce. – Mój program startów w tym roku to głównie mistrzostwa świata, ale Irlandia jest bliska memu sercu, więc chciałem tu wrócić i spróbować wygrać ponownie. Moi przyjaciele z Waterford i spoza miasta byli bardzo zaangażowani w ten start i nie pojechałbym gdyby nie ich pomoc. Kocham ten rajd, kocham jego bogatą historię i kocham ten wspaniały puchar, który jest za zwycięstwo. Chcę go zatrzymać na kolejny rok – tak przed startem w Irlandii wypowiada się Breen.

fot. Peugeot Sport

fot. Peugeot Sport

W klasie ERC prócz tej dwójki zobaczymy oczywiście obecnego mistrza – Kajetana Kajetanowicza w Fieście R5, pilotowanego przez Jarka Barana. – Przed nami wyjazd i rywalizacja w jaskini lwa, a w zasadzie wielu głodnych lwów. W Irlandii, oprócz spragnionych zwycięstwa nad obecnym mistrzem regularnych uczestników FIA ERC, czekają na nas także zawodnicy na co dzień walczący o tytuł najlepszego kierowcy Wielkiej Brytanii. Zmierzymy się z nimi nie tylko na niesamowitym, pełnym niespodzianek i hop oesie Hamilton’s Folly, lecz także na nowych dla nas odcinkach –  wśród krajobrazów i miejscowości na północ od Belfastu. Jednak niezależnie od tego, jak piękne i malownicze są doliny hrabstwa Antrim, jak urokliwe są tutejsze miasteczka i jak spektakularne są nadmorskie oesy, chcę przez cały rajd utrzymać najwyższą koncentrację i do ostatniego metra trzymać gaz w podłodze. Przed rajdem mocno pracowaliśmy, by zdobyć tu jak najwięcej punktów. – tak przed startem wypowiedział się obecny Mistrz Europy, Kajetan Kajetanowicz. 

W tym samym samochodzie co Kajto pojedzie warty uwagi Tom Cave. Brytyjczyka można było oglądać w ubiegłym sezonie w Drive Dmack Cup. W ERC pojedzie drugi Polak, Jarosław Kołtun, także Fiestą R5. W sumie w klasie ERC zgłoszone są 22 załogi, w tym 3 z priorytetem FIA. Oprócz wcześniej wspomnianych kierowców pojadą m.in.: Robert Consani, Dávid Botka (obaj Citroen DS3 R5), Jaromir Tarabus (Škoda Fabia R5) i Alastair Fisher (Ford Fiesta R5). Poza klasyfikacją ERC-1 w autach w specyfikacji R5 i S2000 zobaczymy m.in.: Maxa Vatanena (Fiesta R5), braci Moffett – Sama i Josha (obaj w Fiestach R5) oraz Johna Mulhollanda (Fabia S2000).

W ERC-2 pojadą tylko dwie załogi – Wojciech Chuchała (Subaru Impreza STI NR4) oraz Giacomo Scattolon (Mitsubishi Lancer Evo X NR4 ). W ERC-3 zgłoszonych jest 13. kierowców, z czego ośmiu będzie również rywalizować w klasie Junior. W obydwu klasach pojedzie Łukasz Pieniążek (Opel Adam R2), którego głównym rywalem będzie Brytyjczyk Chris Ingram. Poza tą dwójką pojadą chociażby: Nikolay Gryazin, Steve Røkland i Dominik Broz.

Wiemy już, że w rajdzie zabraknie Aleksieja Łukjaniuka, który rozbił swoją Fiestę R5 podczas testów. Również w Irlandii nie pojedzie Nivette, który sezon zacznie od rajdu Świdnickiego-KRAUSE.

Zobacz pełną listę zgłoszeń.

Zachęcamy do typowania zwycięzców pojedynków kierowców w Rajdzie Irlandii w TYPE-R Lidze Rajdy24. Pozostały ostatnie godziny!

Rajd Irlandii to 14. odcinków specjalnych o łącznej długości prawie 210 kilometrów. W czwartek, 7. kwietnia, rozegrany zostanie odcinek kwalifikacyjny. Pierwszego dnia rajdu w piątek, 8. kwietnia, zawodnicy pokonają dwie pętle po 3. oesy. Trzeci odcinek tego dnia to próba The Glens o długości nieco ponad 31km. Dzień zakończy krótki superoes. Drugi dzień rajdu (sobota, 9. kwietnia) to także dwie pętle po 4. oesy, ale tym razem wszystkie odcinki kierowcy pokonają dwukrotnie.

Zobacz harmonogram rajdu.

Trochę historii…

Pierwsza edycja Circuit of Ireland Rally odbyła się w 1931 roku. Rajd wówczas był rozgrywany pod nazwą The Ulster Motor Rally. Rajd Irlandii jest jedną z najstarszym imprez po Rajdzie Monte Carlo. Na przestrzeni ponad 80 lat Irlandia była świadkiem znakomitych pojedynków rajdowych.

Początkowo był to rajd z tych, które polegały na przejechaniu punktów kontrolnych w jak najszybszym czasie, podobnie jak w dawnym Monte Carlo. Z biegiem lat przeistoczył się w rajdowy maraton, którego oesy biegły przez całą wyspę. Był to najdłuższy rajd asfaltowy na świecie, liczący ponad 1000 mil.

Circuit of Ireland Rally swoimi oesami przyciągnął takich kierowców jak: Malcolm Wilson, Colin McRae, Hannu Mikkola, czy Henri Toivonen. Oprócz światowych nazwisk w historii rajdu znajdą się również brytyjskie sławy, chociażby takie jak Russell Brookes i Jimmy McRae. Pierwszy z nich na podium w Irlandii stawał 9 razy, a drugi wygrywał ten rajd aż siedmiokrotnie. Rajd Irlandii powraca w tym sezonie do Mistrzostw Wielkiej Brytanii po 25-letniej przerwie.

Polski akcent to oczywiście drugi wyniki Kajetana Kajetanowicza ze stratą niecałych 7. sekund do Craiga Breena w ubiegłym sezonie. Liczymy, że w tym roku Kajetan będzie równie szybki, podobnie jak reszta Polaków.

Harmonogram relacji w Eurosport:
[table id=123 /]








Do Góry