Kategoria: Kartka z kalendarza, WRC

Historia jednego teamu (cz.4): Citroën Total Abu Dhabi WRT

Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team można porównać do maratończyka, człowieka zaprawionego w bojach na długich dystansach. Nastawionego przede wszystkim na efektywność i zwycięstwo w ostatecznym rozrachunku. Dla regeneracji, co jakiś czas, robi sobie przerwy. Odpuszcza starty by powrócić w wielkim stylu. Citroën wygrywał maraton konstruktorów 3 razy. Przyszedł czas na przerwę, po której powrócił zgarniając kolejne pięć tytułów. Aktualnie znów jest na rocznym urlopie. Czy powrót znów przyniesie szereg zwycięstw?

Choć we francuskim zespole gościło wielu znanych kierowców, z Citroënem najczęściej kojarzy się Sébastien Loeb. Team odnosił jednak sukcesy także przed przystąpieniem SuperSeba do rywalizacji. Zespół zaczynał w rajdach cross-country, zostając kilkukrotnie Mistrzem Świata konstruktorów. W latach 90. wygrywał także Rajd Dakar. W 1998 roku przerzucił się na klasyczne rajdy drogowe. Pierwszym samochodem przygotowanym do rywalizacji była Xsara Kit Car, dysponująca 2-litrowym silnikiem o mocy 280 KM. Za jej kierownicą Philippe Bugalski wywalczył dwa tytuły Mistrza Francji. W 2001 roku jego sukces powtórzyła wschodząca gwiazda – Sébastien Loeb.

Sezon 1998 był także rokiem debiutu zespołu w WRC. Nie przyniósł jednak spektakularnych sukcesów, poza kilkoma miejscami Bugalskiego w pierwszej dziesiątce. W kolejnym sezonie Citroën wystawił Xsarę tylko w 3 rundach mistrzostw. Bugalski wygrał dwie z nich. Od 2001 roku do Xsary wsiadł ostatecznie Loeb. W Rajdzie Sanremo, będącym jego debiutem w Mistrzostwach Świata, zajął 2 miejsce. Citroën wystartował jednak powtórnie tylko w wybranych rundach. W kolejnym roku Loeb zanotował swoją pierwszą wygraną w Rajdzie Niemiec. Team znów zakończył sezon bez większych sukcesów.

RALLYE DE NOUVELLE ZELANDE  PHOTO: MANRICO MARTELLAPrzełomowym był rok 2003 – pierwszy pełny sezon startów zespołu w WRC. Kierowcami zostali Loeb, McRae i Sainz. Dobrze rozpoczęli zmagania, zajmując trzy pierwsze miejsca w Rajdzie Monte Carlo. W tym też roku Citroën rozpoczął swój pierwszy maraton zdobywania tytułów Mistrza Świata konstruktorów. Przez kolejne dwa sezony nie oddał zwycięstwa w tej klasyfikacji. Liderem zespołu w dalszym ciągu był SuperSeb. Towarzyszyli mu na zmianę Carlos Sainz i François Duval.

W 2006 roku fabryczny team wycofał się z rywalizacji, aby opracować nowy samochód. Równocześnie utworzono prywatny zespół Kronos Citroën, którego podstawowymi zawodnikami zostali Loeb i Dani Sordo. Pierwszy z nich ponownie sięgnął po tytuł mistrzowski. W kolejnym roku do rywalizacji powrócił właściwy zespół ze swoją nową bronią – C4 WRC. Samochód dysponował mocą 315 KM z 2-litrowego silnika i momentem obrotowym rzędu 580 Nm. Za kierownicami zasiedli Loeb i Sordo. Pierwszy wygrał klasyfikację generalną, drugi zajął 4 miejsce. Od 2008 roku Citroën nie oddał zwycięstwa w klasyfikacji konstruktorów aż do 2012 roku włącznie. Warto nadmienić, iż w 2011 roku w pierwszym zespole debiutował Sébastien Ogier, prowadząc nowy samochód – DS3 WRC. Zastąpił on Daniego Sordo. Ostatecznie zajął 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. Wcześniej Francuz również był związany z marką, startując od 2008 roku za kierownicami C2 R2, C2 S1600 i C4 WRC (w zespole juniorskim).

MOTORSPORT/WRC TURKEY 2006W 2013 roku zespół był reprezentowany przez Mikko Hirvonena, powracającego Daniego Sordo i sporadycznie Loeba. Dwaj podstawowi kierowcy zakończyli sezon odpowiednio na 4 i 5 miejscu. Zespół zajął 2 pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Podobnie było w kolejnym roku. Zmienił się jednak cały skład temu. Reprezentowali go Mads Østberg, Kris Meeke i Khalid Al Qassim. Powtórnie wywalczyli oni 2 pozycję w generalce. W następnym sezonie do zespołu dołączył Stéphane Lefebvre, który zastępował Østberga.

Aktualnie fabryczna drużyna Citroëna znów wycofała się z rywalizacji na jeden sezon. W 2017 roku powrócić ma z nowym samochodem – C3 WRC. Relacje z jego testów można już zobaczyć w sieci. W zmaganiach sporadycznie uczestniczy jednak Abu Dhabi Total World Rally Team. Zawodnicy (Kris Meeke, Stéphane Lefebvre, Khalid Al Qassimi, Craig Breen) pod szyldem tego zespołu startowali w Monte Carlo i Szwecji. Zapowiadana jest także ich obecność podczas Rajdu Portugalii oraz Rajdu Polski. Czy powrót Citroëna znów przyniesie zmianę na szczycie rajdowego świata, tak mocno zdominowanego w ostatnich latach przez Volkswagena?

Kolejny materiał z serii „Historia jednego teamu” już wkrótce!

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top