Kategoria: Kartka z kalendarza, WRC

Historia jednego teamu (cz. 1): M-Sport

Każdy samochód ma dedykowanego inżyniera, czterech mechaników odpowiedzialnych za osobny „róg” auta i starannie dobraną załogę. Wszystkim dowodzi Malcolm Wilson, były rajdowy Mistrz Wielkiej Brytanii, a obecnie szef jednego z czołowych teamów startujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Witajcie w świecie M-Sport.

Nie od początku brytyjski zespół wystawiał zawodników pod własnym szyldem. Od założenia jednak związany był z branżą rajdową. Wszystko zaczęło się pod koniec lat 80., kiedy obecny szef firmy założył jej pierwszą siedzibę koło swojego domu w Cockermouth, w Anglii. Przedsiębiorstwo zajmowało się przygotowywaniem samochodów do startów w rajdach i początkowo nosiło nazwę Malcolm Wilson Motorsport. Firma rozwijała się bardzo szybko, zdobywając w 1994 roku międzynarodowe mistrzostwo Bliskiego Wschodu, Włoch, Portugalii oraz mistrzostwo Wielkiej Brytanii. Prawdziwy przełom przyszedł dwa lata później. Wtedy M-Sport, z siedzibą już w Cumbrii, zaczął serwisować i przygotowywać samochody fabrycznego zespołu Forda w WRC – Ford World Rally Team.

393200_279648435411549_1516891596_nWspółpraca z „Blue Oval” układała się dobrze, aż do tego stopnia, że w 2006 roku zadebiutował Stobart M-Sport Ford Rally Team. Był to początek startów ekipy sygnowanej logiem firmy Wilsona w WRC. Zespół bazował na silnikach Forda, w dalszym ciągu obsługując jego fabryczne załogi. Pierwszym zawodnikiem M-Sportu został syn Malcolma – Matthew Wilson. Jako drugi kierowca, podczas debiutu zespołu w Rajdzie Monte Carlo, wystartował Pieter Tsjoen. Za sterami rajdowych Focusów zasiadło w pierwszym sezonie także kilku innych kierowców, z których najlepszym okazał się Jari-Matti Latvala, zdobywając czwarte miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii. Ostatecznie w klasyfikacji producentów M-Sport uplasował się na piątej pozycji.

W kolejnym sezonie do ekipy dołączył Henning Solberg, zdobywając trzecie miejsce w Japonii i Norwegii. Zespół wskoczył na czwartą pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Podobnie było w kolejnym sezonie. W 2009 roku znowu przeniósł się oczko wyżej zajmując trzecie miejsce. Dwa lata później Mads Østberg zajął drugą lokatę w Rajdzie Szwecji. Był to największy sukces w dotychczasowej historii zespołu. Powtórzył go dwukrotnie Jewgienij Nowikow, zajmując rok później drugie miejsca w Rajdach Portugalii i Włoch. W 2012 roku Ford World Rally Team wycofał się z rywalizacji w WRC. Partnerem M-Sportu tymczasem stał się Qatar. W ten sposób powstał Qatar M-Sport World Rally Team. Podstawowymi kierowcami zostali Mads Østberg i Jewgienij Nowikow. Zespół zakończył rywalizację powtórnie zajmując trzecie miejsce w tabeli. Jednocześnie powstał także Qatar World Rally Team, wspomagany przez M-Sport, którego zawodnikami zostali Nasser Al-Attiyah i Thierry Neuville.

Focus-farewell

W sezonie 2014 M-Sport kontynuował rywalizację już bez wsparcia Qataru. Podstawowymi kierowcami zostali Mikko Hirvonen i Elfyn Evans. Wtedy także brytyjski zespół rozpoczął współpracę z Robertem Kubicą, tworząc specjalnie dla niego RK M-Sport World Rally Team. Hirvonen zakończył sezon na czwartej pozycji, po czym zapowiedział zakończenie startów w WRC. Evans zajął siódme miejsce. Ostatecznie, cały zespół zakończył zmagania na trzecim stopniu podim. W ubiegłym sezonie Elfyn Evans pozostał podstawowym kierowcą. Hirvonena zastąpił Ott Tanak. Team zakończył rywalizację na czwartej pozycji w klasyfikacji konstruktorów.

M-Sport od początku swych występów w WRC związany jest z samochodami marki Ford. Początkowo były to Focusy, obecnie zaś Fiesty RS. Auto, zgodnie z ograniczeniami FIA, wyposażone jest w turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 litra, o mocy około 300 KM. Moment obrotowy wynosi 450 Nm i jest dostępny od 4000 obrotów. Waży 1200 kg, co skutkuje przyspieszeniem do „setki” rzędu 3,5 sekundy. Aktualne barwy Fiesty nawiązują do popularnego koloru z palety Forda na 2016 rok – Nitrous Blue, który zastąpił białą bazę z ubiegłego sezonu.

Obecnie M-Sport World Rally Team reprezentują w WRC Mads Østberg i Eric Camilli. Zespół po dwóch rundach zajmuje 4 pozycję, z dorobkiem 27 punktów, w klasyfikacji konstruktorów. Dzisiaj opublikował także informacje na temat współpracy przy fabrycznym projekcie Forda w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata (więcej tutaj).

Warto dodać, że M-Sport ma również mocny, polski akcent. W roku 2011 otwarto w Krakowie jego siedzibę, która zainicjowana została przez Macieja Wodę i prowadzi szereg działań M-Sportu na Europę centralną. Placówka jest także „dowodzącą” w sprawie programu Drive DMACK Fiesta Trophy, a w Rajdowych Mistrzostwach Europy wystawia Fiestę R5 Kajetanowi Kajetanowiczowi i Jarosławowi Baranowi.

Już za tydzień kolejny materiał z serii „Historia jednego teamu”!

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top