Kategoria: Garaż z pasją, Historyczne

Garaż z pasją – FSO Polonez 2000 (grupa B) Michała Rogowskiego

– Krótki telefon do Marcina, później rozterki czy dzwonić w święto zmarłych do Właściciela. Efekt sobotniego telefonu był taki, że w poniedziałek rano byłem oglądać samochód w Olsztynie, a w piątek wiozłem już auto do Gdańska – mówi Michał Rogowski, właściciel repliki Fiata 125p Akropolis, opowiadając o swoim nowym projekcie budowy Poloneza 2000 z homologacją rajdowej grupy B.

Na początku lat 80. władze FISA (późniejsze FIA) podjęły decyzję o wprowadzeniu kategorii samochodów, w konstruowaniu których nie byłoby praktycznie żadnych ograniczeń. Producenci budowali więc pojazdy coraz lżejsze i coraz mocniejsze. Na rajdowych trasach pojawiły się Audi Quattro, Lancia Delta czy Peugeot 205 T16. Po serii śmiertelnych wypadków z udziałem B-brupowych aut, oficjalnie wycofano je z rywalizacji. Homologację grupy B otrzymał również projekt FSO – Polonez 2000. Nie zachował się jednak ani jeden oryginalny egzemplarz. Pasjonaci, tacy jak Michał, zajmują się budowaniem replik tych kultowych aut.

W dzisiejszym, pierwszym odcinku Garażu z pasją zapraszam do wywiadu z Michałem Rogowskim. Już teraz zapraszamy jednak wszystkich, którzy chcieliby pochwalić się swoim „garażem z pasją” lub mają wśród znajomych kogoś, kto idealnie wpisuje się w te słowa. Wszystkich zachęcamy do kontaktu – czekamy na Wasze wiadomości pod kontakt@rajdy24.pl!

Wszystko zaczęło się od tego, że kupiłeś nadwozie poloneza. Było przygotowane do sportu, czy to Ty zająłeś się wszystkim od początku?

foto 1Po budowie repliki Fiata 125p Akropolis miałem postanowienie, aby przystopować. To wszystko zajmuje sporo czasu, pieniędzy. Rzeczywistość okazała się jednak inna. W dniu 31.10.2014 roku Marcin Derewońko – właściciel jednej z replik Poloneza 2000 – umieścił na swoim profilu poniższe zdjęcie z opisem: „Na sprzedaż budowana replika Poloneza 2000 gr. B. Wszelkie informacje na priv”.

foto 2Krótki telefon do Marcina, później rozterki czy dzwonić w święto zmarłych do Właściciela. Efekt sobotniego telefonu był taki, że w poniedziałek rano byłem oglądać samochód w Olsztynie, a w piątek wiozłem już auto do Gdańska. Miało służyć jako show car na Torze Kormoran w Olsztynie i w związku z tym było też budowane z pewnymi ustępstwami, o których zostałem poinformowany. Przy okazji otrzymałem też trochę części, które miały być użyte do dokończenia budowy auta.

Samochód wizualnie wyglądał dobrze. Miał poszerzenia, wstawione szyby z poliwęglanu, płytę aluminiową pod silnik, ale zawieszenie i motor były oryginalne. Podjęta została decyzja, aby cofnąć się do podstaw: rozebrać samochód, wyciąć starą klatkę, wstawić nową, zgodną z załącznikiem J, oczyścić spód samochodu z zabezpieczeń, obspawać nadwozie, wypiaskować, polakierować i dopiero składać na gotowo. Zawieszenie złożone będzie na poliuretanie, a całość dopełnią amortyzatory Bilstein B6.

foto 4

 

Na bazie jakiego silnika powstaje motor wyczynowy? Jakie osiągi przewidujesz?

Silnik powstaje na bazie fiatowskiego 2000 DOHC. Zostanie wyposażony w kute tłoki SUPERTECH, korbowody TECHNO 5, sportowe wałki oraz regulowane koła rozrządu. Całość uzupełni głowica ABARTH wraz z dwoma gaźnikami Weber IDF 48. W przeniesieniu napędu pomagać będzie szpera.

Osiągi tak naprawdę pokaże nam życie. Z jednej strony chciałoby się jak najwięcej, z drugiej trzeba pamiętać, aby jednostka pozostała niezawodna. Auto ma cieszyć jazdą, a nie stać w garażu. W tamtym okresie moc tych silników podchodziła pod 180 KM. Każdy dodatkowy KM ponad 150 będzie cieszył.

foto 5

 

Czy udało Ci się zdobyć skrzynię biegów? I czy docelowo będzie to Colotti?

Na początek musi wystarczyć manualna 5 biegowa. Docelowo ma być kłowa. Oryginalnie w autach montowano kłową skrzynię biegów niesynchronizowaną Collotti (3 rodzaje przełożeń). Patrząc na kolegów jeżdżących w tej chwili to kompromisem cenowym jest skrzynia produkcji węgierskiej: 5-cio lub 6-cio biegowa w obudowach małych piątek od Abartha.

Obręcze ATS mają niewielką średnicę. Jak rozwiązana została kwestia skutecznych hamulców?

Mam przygotowany komplet ATS Classic 8 cali obuty w opony Yokohama 205/60. Za skuteczność hamowania odpowiadać będą z przodu zaciski z Porsche 911 RS, z tyłu fabryczne, tak jak to miało miejsce w tamtych czasach. Hamulce hydrauliczne dwuobwodowe bez wspomagania oraz hydrauliczny hamulec ręczny.

foto 8

 

Skąd bierzesz szczegółowe informacje do budowy? Czy oprócz zdjęć zachowały się jakieś dokumenty?

Jeśli chodzi o dokumentację to jej praktycznie nie ma. Bazą do budowy jest homologacja Poloneza, załącznik J oraz dokumentacja fotograficzna. Nieoceniona, jak również najważniejsza, jest pomoc kolegów, którzy posiadają repliki rajdowych Polonezów lub zajmują się tą tematyką na co dzień. Wiele części, np. wzmocnienie tylnego mostu, mocowania zacisków Porsche, są zrobione na podstawie oryginałów.

Czy na tym etapie prac wiesz już, że jakiejś części nie da się odwzorować lub zdobyć? Wiem, że były problemy ze znalezieniem kierownicy Abartha.

Trudno powiedzieć, skoro nie ma archiwalnej dokumentacji. Pamiętając o tym jak wyglądało to w tamtych czasach można przyjąć, granicząc z pewnością, iż każdy egzemplarz był inny. Co do kierownicy, to na samym początku miałem epokową kierownicę MOMO. Przez zupełny przypadek pewnego dnia trafiłem na jednym z popularnych portali aukcyjnych na małą kierownicę Abarth. Decyzja była szybka i kierownica czeka teraz na montaż w aucie. Na tę chwilę możemy powiedzieć, iż najtrudniejsze do zdobycia były zaciski Porsche – kupione w Luksemburgu oraz gaźniki Weber IDF 48 kupione we Francji na politechnice. Problemem też jest kłowa skrzynia. Colotti produkuje wkłady, ale o innych przełożeniach niż dla OBRSO, Węgrzy tak samo. W rajdówkach stosowano maskę przednią oraz klapę tylną z laminatu poliestrowo-szklanego, ja mam te elementy stalowe.

Czy jest już koncepcja na oklejenie samochodu? Kolor nadwozia wskazuje, że będą to klasyczne barwy FSO Sport.

Auto będzie oklejone zgodnie z rocznikiem samochodu. W grę więc wchodzi malowanie z 84 roku. Przygotowane już są metalowe zderzaki z wersji C oraz zestaw 4 halogenów CIBIE.

Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, ale czy możesz orientacyjnie powiedzieć, ile kosztuje budowa takiego projektu?

Prowadzę dokładną rozpiskę wydatków, ale patrząc na drogę, która jest jeszcze przede mną, o kosztach wolę nie mówić. Wszystko zależy od końcowej specyfikacji auta i silnika, od wyboru skrzyni biegów – kłowa węgierska czy jednak zamówienie wkładu u Colotti. Tu każda decyzja to ogromny rozrzut kosztów. Na pewno jednak w cenie wykonania repliki można kupić nowe auto.

Kiedy samochód będzie ukończony?

Wstępny plan budowy zakładał 3 lata. Myślę, że najbardziej żmudną pracę mamy za sobą, więc w przyszłym roku auto powinno cieszyć jazdą. W tej chwili czeka na piaskowanie a następnie idzie do lakiernika.

Budowanie takich samochodów to raczej nastawienie na hobby. Czy jednak planujesz udział w jakiś imprezach?

Po pierwsze jest to hobby, odreagowanie godzin spędzonych w pracy. W świecie, w którym ciągle pędzimy do przodu, warto się trochę cofnąć wstecz i pielęgnować naszą, polską historię. Patrząc dalej w przyszłość to w planie na początku mam imprezy w Rallyland i Classic Cup. Przy okazji chciałbym poprosić o kontakt osoby które mają wiedzę, części i inne rzeczy związane z OBRSO o pomoc w realizacji projektu.

foto 10

 

Aktualne informacje na temat budowy rajdowego Poloneza znajdziecie na Facebooku. Zachęcamy do polubienia i śledzenia powstawania projektu!

Zakładane dane techniczne:

Silnik i osprzęt: 2000 DOHC, kute tłoki Supertech, korbowody Techno 5, sportowe wałki, regulowane koła rozrządu, głowica Abarth, 2 gaźniki Weber IDF 48
Moc: oryginalnie ok. 180 KM
Skrzynia biegów: 5-cio biegowa manualna (docelowo kłowa Colotti lub produkcji węgierskiej)
Hamulce: przód – zaciski z Porsche 911 RS, tył – seria, hydrauliczny ręczny
Zawieszenie: poliuretan, amortyzatory Billstein B6
Felgi: ATS Classic 8 cali
Opony: Yokohama 205/60

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top