Gryazin na prowadzeniu, Łukasz Habaj tuż za podium po odcinku kwalifikacyjnym Rally di Roma Capitale
Wypadek podczas Eifel Rallye Festival 2019
„Będzie długo, długo nic, a później ja” – Sebastian Luty zawodnik w szybkim wózku
RaceForce 1 – nowy projekt w polskim motorsporcie
Ott Tänak zdominował Rajd Estonii!
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: Kartka z kalendarza, WRC

Film na wieczór: Rajd Australii, zawody zdominowane przez Finów

Rajdy rozgrywane na nawierzchni szutrowej od wielu lat są „specjalnością” kierowców z Finlandii. Poza Rajdem Finlandii, który traktowany jest niemalże jak święto narodowe, również Rajd Australii można nazwać „fińską kolonią”.

Impreza zadebiutowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) w 1989 roku. Pierwszym zwycięzcą był Juha Kannkunen (Fin), który prowadził Toyotę Celicę GT-Four. Powtórzył ten wynik jeszcze trzykrotnie w latach: 1990 (Lancia Delta Integrale 16V), 1991 (Lancia Delta Integrale 16V) i 1993 (Toyota Celica Turbo 4WD). W 1992 roku serię zwycięstw Kannkunena przerwał Didier Auriol (Francuz), w Lanci Delta HF Integrale.

Kolejne lata to zwycięstwa Tommiego Makinena (Fin, 1996, 1998) w Mitsubishi Lancer Evo III i Evo V, które zostały przerwane triumfami Colina McRae (Brytyjczyk, 1994, 1997), rywalizującego za kierownicą Subaru Impreza 555 i Subaru Impreza WRC. Jedynie w 1995 roku honoru Skandynawów bronił Kenneth Eriksson (Szwed) w Mitsubishi Lancer Evo III.

Przełom wieków, to zwycięstwo Richarda Brunsa (Brytyjczyk) za kierownicą Subaru Impreza WRC z 1999 roku, i początek serii „Bosse”, czyli Marcusa Gronholma (Fin). W latach 2000 – 2002 wygrał wszystkie edycje Rajdu Australii za sterami Peugeota 206 WRC.

Kolejne lata nie były łaskawe dla Finów i Skandynawów. Co prawda w 2003 roku 16. Rajd Australii padł łupem Pettera Solberga z Norwegii, który prowadząc Subaru Imprezę WRC sięgnął w tym sezonie po tytuł mistrza świata i jest ostatnim triumfatorem w klasyfikacji generalnej sezonu przed „erą Francuską”. Częściowo potwierdzają to kolejne lata. W 2004 i 2005 roku wygrywają Sebastian Loeb (Francja) i Francois Duval (Belgia) w Citroenach Xsara WRC.

Lata 2006 – 2011, są ostatnią fińską serią zwycięstw. Mikko Hirvonen jako ostatni Fin z trzema triumfami na koncie, dołączył do elitarnego grona „kierowców z północy”, którzy na wiele lat zdominowali rajdy szutrowe. Od 2013 roku mamy Sebastiana Ogiera. Czy w tej rundzie również okaże się niepokonany?








Do Góry