Kategoria: Rallycross

FIA World RX w Lydden Hill: Perfekcyjny weekend Solberga

Za nami piąta runda FIA Rallycross Championship w Wielkiej Brytanii na torze Lydden Hill. W wyjątkowym miejscu, podczas rocznicy pięćdziesięciolecia powstania rallycrossu, Petter Solberg zdominował rywalizację, wygrywając zawody.

Od początku sezonu było widać, że zespół PSRX Volkswagen Sweden jest bardzo mocny. W poszczególnych rundach brakowało nieco szczęścia, zwłaszcza Petterowi Solbergowi. Jednak Lydden Hill należy do ulubionych torów Norwega, więc jego znakomita postawa w Wielkiej Brytanii nie jest zaskoczeniem.

W Q1, Q2 i Q3 najszybszy był Petter Solberg, tuż za nim plasował się Johan Kirstoffersson, a podium uzupełniał Mattias Ekström z Teamu EKS w Audi S1. Zmiana przyszła dopiero przed półfinałami, kiedy w Q4 najszybszym czasem popisał się Timmy Hansen z zespołu Team Peugeot-Hansen. Wtedy Kristoffersson i Solberg musieli uznać wyższość kolegi.

Zaskoczenia nie było również w półfinałach. W pierwszym ponownie najszybszy był Solberg, dalej uplasował się Andreas Bakkerud z Hoonigan Racing Division w Fordzie Focusie RX, który był nieznacznie lepszy od dobrze dysponowanego Timmiego Hansena w Peugeocie 208 RX.

Drugi półfinał również padł łupem kierowcy Volkswagena Polo – wygrał Johan Kristoffersson, drugi na metę wpadł Sébastien Loeb ze swoim Peugeotem 208 RX, a trzeci lider klasyfikacji generalnej Mattias Ekström .

Interesujące były strategie przejazdu przez obowiązkowy fragment toru, tzw. joker lap. W niewielu rundach obserwowaliśmy tak częste, „grupowe” wjazdy na joker lapa już na pierwszym okrążeniu. Taką strategię opracowali w drugim półfinale także Ekström , Eriksson, Jordan i Heikkinen, jednak okazała się ona korzystna jedynie dla Mattiasa.

W finale World RX ponownie mogliśmy zaobserwować wjazd na joker lapa już na otwierającym rywalizację okrążeniu. Z tej możliwości skorzystali Kristoffersson i Loeb. Znowu to rozwiązanie miało odmienne skutki dla kierowców. Johan Kristoffersson między innymi na skutek tej strategii dojechał na drugim miejscu, za plecami niedoścignionego na Lydden Hill Pettera Solberga. Natomiast najniższy stopień podium wywalczył Andreas Bakkerud. Nieco mniej szczęścia miał Sébastien Loeb, który mimo zastosowania takiej samej taktyki przejazdu joker lapa, jak kierowca Volkswagena Polo, zakończył zmagania na czwartym miejscu. Jednak największym pechowcem piątej rundy World RX jest Timmy Hansen. Szansę na doskonały wynik w tak historycznych zawodach przepadły w chwili przebicia tylnej lewej opony. Doprowadziło to do obrócenia się w zakręcie i sporych start czasowych.

Poza najmocniejszą klasą samochodów rallycrossowych, przyciągającą uwagę była kategoria RX2, która jest przedsionkiem World RX. Na wyboistym, przyczepnym i technicznym torze Lydden Hill najlepiej poradził sobie lider klasyfikacji generalnej, Raymond. Za nim uplasowali się Rooke i Holmen. Największym wyzwaniem dla kierowców nie była bezpośrednia rywalizacja bok w bok, a wyszukanie na torze odpowiedniej linii przejazdu, ponieważ przez nierówną nawierzchnię można było nie tylko uszkodzić samochód, ale także stracić ceny czas.

W klasyfikacji generalnej mistrzostw na prowadzeniu jest Kristoffersson (124 p.). Drugi jest Ekström (120 p.), a trzeci Solberg (117 p.). Na dalszych miejscach znajdują się Hansen (91 p.), Loeb (81 p.), Bakkerud (73 p.), Block (52 p.), Scheider (50 p.), Heikkinen (46 p.) i  Eriksson (42 p.).

Wyniki finału World RX w Lydden Hill:

1. Petter Solberg – Volkswagen Polo 4:09,602

2. Johan Kristoffersson – Volkswagen Polo (+1,690s)

3. Andreas Bakkerud – Ford Focus ( +3.317s)

4. Sébastien Loeb – Peugeot 208 (+6,730s)

5. Mattias Ekström – Audi S1 (+14,156s)

6. Timmy Hansen – Peugeot 208 (+58,020s)

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top