Kategoria: Kartka z kalendarza, RSMP

Od Elmotu do Świdnickiego-KRAUSE – 44 lata historii

Jedyny rajd rozegrany w roku ogłoszenia stanu wojennego, dwukrotna runda RSMP w jednym sezonie, wreszcie eliminacja europejskiego czempionatu – to tylko niektóre fakty z historii Rajdu Elmot, a obecnie Świdnickiego-KRAUSE. W ten weekend czas na jego 44 odsłonę.

Od samego początku sportowe zmagania organizuje Automobilklub Sudecki. Do Mistrzostw Polski rajd zaliczany był od 7 edycji. Wcześniej, a więc od 1972 roku, był najpierw rajdem popularnym, a dwa lata później eliminacją Mistrzostw Polski Strefy Południowo-Zachodniej. Pierwsza wygrana w świdnickich zawodach rangi Mistrzostw Polski padła łupem załogi Maciej Stawowiak/Ryszard Żyszkowski, startującej Fiatem 125p 1600 Monte Carlo. – Dużą atrakcją dla zawodników była skomplikowana trasa rajdu, gdzie wszystkie odcinki specjalne były odwracane, a gęsta sieć dróg przyczyniała się do jazdy w tzw. maliny. W tamtych czasach były to trasy nowatorskie, a os-y stanowiły 35 proc. trasy rajdu – wspomina Andrzej Dobosz, ówczesny dyrektor imprezy. Organizatorzy mieli wtedy duże problemy z łącznością. Z pomocą przyszło wojsko zapewniające łączność dyspozycyjną i wynikową. Os-ową natomiast gwarantowała telekomunikacja za pomocą kabla.

fot. Robert Magiera

fot. Robert Magiera

W 1980 roku miała miejsce bezprecedensowa sytuacja. 9. i 10. Rajd Elmot odbył się w tym samym roku, stanowiąc I i VI rundę RSMP. – Obie imprezy zorganizowane były wzorowo, a Automobilklub zdobył tytuł najlepszego organizatora w sezonie 1980 – mówi Dobosz. W kolejnym roku organizacja imprezy napotkała na poważne przeszkody związane z kryzysem paliwowym i stanem wojennym. – Po prostu benzyna była reglamentowana, a na przydziałowe 20 litrów paliwa, trzeba było czekać w kolejce całą noc. Była to jedyna impreza rajdowa, która doszła do skutku w roku ogłoszenia stanu wojennego – tłumaczy dyrektor. Pozostałe eliminacje, włącznie z Rajdem Polski odwołano 10 dni przed startem.

Po dwóch latach nieobecności, w 1984 roku, Elmot nieprzerwanie obecny jest w kalendarzu rajdowych zmagań Mistrzostw Polski. 13. jego odsłona przeszła do historii. Wtedy po raz pierwszy zorganizowano „os w obwodzie zamkniętym” w Jugowie. Zawodnicy okrążali trasę pięć lub siedem razy, po czym mijali metę. Podobne odcinki organizowano przez kilka kolejnych lat w centrum Wałbrzycha. Kibice reagowali na nie bardzo entuzjastycznie, gdyż na trasie asfaltowych oesów znajdowało się równocześnie nawet 15 samochodów. Rajd przybierał postać jedynych w ówczesnej Polsce wyścigów ulicznych.

W latach 1998-99 w okolice Świdnicy zawitały Mistrzostwa Europy. Zwycięzcami pierwszej edycji zostali Janusz Kulig i Jarosław Baran, natomiast drugiej Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin. Kierowca rodem z Łapanowa zanotował 5 zwycięstw – najwięcej w dotychczasowej historii rajdu. Podobną liczbę tryumfów w imprezie ma na swoim koncie Marian Bublewicz.

Rajd Elmot swoją nazwę wziął od Zakładów Elektrotechniki Motoryzacyjnej. Położona w Świdnicy fabryka zajmowała się produkcją rozruszników, alternatorów i prądnic. W wyniku prywatyzacji zakłady stały się częścią firmy Delco Remy International. Dlatego też sam rajd od 2005 roku nosił nazwę Elmot-Remy. W 2009 roku ostatecznie zamknięto fabrykę. Od tego czasu sponsorem tytularnym jest producent drabin, a rajd nosi miano Świdnickiego-KRAUSE. Nazewnictwo to było stosowane w równoległych rundach Rajdowego Pucharu Polski.

Warto nadmienić, iż w swojej ponad 40-letniej historii, zmagania miały tylko trzech dyrektorów. Organizacją pierwszych 23 edycji zarządzał wspomniany Andrzej Dobosz. Kolejnymi 4 rundami dowodził Ryszard Krawczyk. Aktualnym dyrektorem jest Roman Grygianiec, który na swoim koncie ma 14 edycji.

Pierwsza runda Castrol Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Rajd Świdnicki-KRAUSE, już w najbliższy weekend. Zapraszamy do śledzenia transmisji ze zmagań w naszym serwisie!

Zobacz więcej zdjęć z 15. Rajdu Elmot
Cytaty pochodzą ze strony ak-sudecki.pl

komentarzy







Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top