Arkadiusz Lechoszest gotowy do startu Rallysprint Kopna 2019
Mam bardzo duży niedosyt – Beata Borowicz po pierwszej rundzie MPRC 2019
Platinum 3. Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 2019 – siódme miejsce w klasie 1 duetu Wrona / Browiński
Oponeo Mistrzostwa Polski Rallycross 2019 – niespodziewany triumf Cywińskiego, ostre starcie Kuchara i Gagackiego
Dariusz Poloński – “Abarth to bardzo szybki i wymagający samochód. Mamy nadzieję na dobre wyniki i dobrą zabawę!” – wywiad
previous arrow
next arrow
Slider


Kategoria: RSMP, Wywiady

Dariusz Poloński – “Abarth to bardzo szybki i wymagający samochód. Mamy nadzieję na dobre wyniki i dobrą zabawę!” – wywiad

Dariusz Poloński jest jednym z najbardziej doświadczonych kierowców w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W tym sezonie czas na starty w pucharze Abartha w ramach Rajdowych Mistrzostw Europy. Zapytaliśmy o kilka wątków z początków kariery oraz dowiedzieliśmy się jaka jest najlepsza rajdówka!

Debiut w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski w 1999 roku, jak z perspektywy lat oceniasz aktualną sytuację w RSMP?

Koniec lat 90-tych i początek XXI w. to złoty czas sportu samochodowego – również w Polsce. Na Rajdzie Polskim w 2000r. (wtedy ME) startowałem w Pucharze Seicento z numerem trzycyfrowym (chyba 112). Frekwencja zawodników, jak również ilość kibiców na odcinkach specjalnych była wielokrotnie większa, aniżeli teraz. Liczba kilometrów oesowych również. Ściganie w tamtych czasach było wielkim wyzwaniem zarówno dla sprzętu, jak i zawodników (większym niż teraz). Rajdy wymagały dużej improwizacji. Taka była ich formuła.

Coraz więcej zawodników z niższych lig rajdowych zwraca uwagę, że brakuje w Polsce pucharu dla młodych załóg. Ty masz w swojej karierze starty w cyklu organizowanym przez Peugeota i Forda. Uważasz, że nowy puchar pomógłby RSMP wizerunkowo?

W latach, kiedy zaczynałem moją rajdową przygodę dostępne były dwie serie pucharowe – Puchar Seicento Sporting i Peugeot 106 (który przekształcił się w puchar 206). To była idealna formuła dla młodych zawodników – dostawało się gotowe „know-how” ze znajomości samochodu, pomoc w sprawach technicznych i mocno ułatwiony dostęp do części zamiennych. Ze strony sportowej było jeszcze lepiej – wszyscy zgłoszeni zawodnicy (a było ich wielu) ścigali się w teoretycznie identycznych samochodach. Rywalizacja była bardzo zacięta. To samo dotyczy Pucharu Fiesty (świetnie zorganizowanego)…ale to już niedaleka historia i puchar nie odniósł sukcesu, prawdopodobnie ze względu na koszty. Generalnie uważam, że puchary napędzają rywalizację i widowiskowość zawodów, ale potrzebny jest promotor, który ma w tym interes, czyli uzasadnienie marketingowe – tego u nas brakuje 😕

Kontynuując wątek wizerunku. Byłeś bardzo szybkim zawodnikiem w każdym samochodzie na przednią oś, w którym startowałeś. Co najbardziej lubisz w mocnych “ośkach”?

Óśki wymagaja agresywnego sposobu jazdy – taki mi zawsze pasował 

Czy Peugeot 206 S1600 jest najlepszą rajdówką napędzaną na jedną oś, jaką jeździłeś? A może to Peugeot 208 lub… Fiat do którego jeszcze wrócimy?

Peugeot 206 S1600 to najbardziej zaawansowany sprzęt jakim jeździłem – to była 100% A-grupa, zbudowana jak ówczesne WRC, od podstaw na potrzeby rajdów. Nie bazowała na samochodzie seryjnym. To najlepsze auto, jakim miałem okazję rywalizować w rajdach.

Sezon 2018 to starty Fordem Fiesta R5, wyniki w czołówce RSMP przeplatały się z problemami. Jak oceniasz ten sezon pod kątem tego, co dowiedziałeś się o sobie, jako kierowcy?

Dowiedziałem się ile jeszcze mam miejsca na progres 😀

Najlepszy moment ubiegłego sezonu to..?

Drugi dzień Rajdu Rzeszowskiego – jedyny w pełni deszczowy dzień RSMP. Zawsze w takich warunkach jechało mi się dobrze i potwierdziło się to również w samochodzie R5 (satysfakcjonujący dzień zakończony 3 miejscem w klasyfikacji generalnej RSMP)

Kilka tygodni temu miałeś okazję testować nową rajdówkę Fiata, możesz coś więcej na ten temat powiedzieć? Skąd pomysł na taką zmianę?

To właśnie kolejny puchar na mojej drodze 🙂  Po sezonie startów w ERC w 2017r. widziałem, że chcę tam wrócić… Tegoroczny budżet nie pozwala nam na starty autem klasy R5 w tym cyklu, ale na szczęście pojawiła się okazja startów w Pucharze Abartha. Decyzja właśnie zapadła – jedziemy Puchar w cyklu ERC! Abarth to bardzo szybki i wymagający samochód. Mamy nadzieję na dobre wyniki i dobrą zabawę!

Czy Fiat stworzył samochód przyklejony do drogi, a może jazda poślizgami jest możliwa, nawet wskazana, niczym w rajdówkach sprzed lat?

Rajdowe samochody tylnonapedowe to rzadkość w ostatnich czasach. Abarth to auto, które jedzie w poślizgu niemal na każdym biegu, ma opcje „rajdowej” kontroli trakcji, która w niewielkim stopniu to ogranicza. W specyficznych warunkach Fiat może być tak szybki jak R5.

Na koniec jedno z naszych tradycyjnych pytań, gdyby budżet nie miał znaczenia, start w jakim rajdzie za kierownicą jakiego samochodu jest Twoim marzeniem?

Bez ograniczeń budżetowych biorę aktualne WRC na Rajd Monte Carlo








Do Góry