Akademia Rajdy24: wyrabiamy licencję


Gdy już jeździsz w KJSach zaczynasz myśleć o dalszej drodze. Kolejnym poziomem „rajdowania” są rajdy okręgowe, czyli obecna druga liga w polskich sportach motorowych. Aby jeździć w rajdach okręgowych musisz posiadać licencję RN. Warunkiem uzyskania licencji rajdowej stopnia RN jest:

Przedstawienie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do uprawiania dyscypliny sport samochodowy przez lekarza posiadającego specjalizację medycyny sportowej oraz ważnego orzeczenia psychologicznego, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego regulaminu*. Zaświadczenie lekarskie musi znajdować się na wniosku o przyznanie licencji stopnia RN oraz na wniosku o przyznanie certyfikatu.

Ukończenie, w charakterze kierowcy, co najmniej 6 imprez KJS lub TIS (Terenowa Impreza Samochodowa, przyp. red.), na przestrzeni ostatnich dwóch sezonów, co należy potwierdzić na druku P-3 będącym załącznikiem do wniosku o przyznanie licencji. Ubiegający się o licencję osobiście odpowiada za prawidłowe wypełnienie wszystkich pozycji wniosku i załącznika P-3 oraz ich właściwe sygnowanie przez osoby upoważnione.

Odbycie szkolenia obejmującego zajęcia teoretyczne w zakresie znajomości regulaminów sportu samochodowego, obowiązujących zasad bezpieczeństwa oraz znajomości opisów nawigacyjnych. Szkolenia organizują Automobilkluby i Kluby we własnym zakresie. Szkolenia mogą prowadzać trenerzy i instruktorzy sportu samochodowego oraz sędziowie sportu samochodowego z licencją klasy I.

Zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną OKSS PZM i otrzymanie stosownego zaświadczenia. Zaświadczenie ważne jest przez okres 3 lat od daty jego wystawienia, po tym okresie ubiegający się o licencję winien zdać ponownie egzamin teoretyczny z obowiązującego materiału.

* regulamin rajdów okręgowych znajdziesz tutaj

Gdy znasz już wymogi uzyskania licencji, musisz także wiedzieć, że wiąże się ona z kosztami. W zależności od wysokości ubezpieczenia (25 lub 50 tysięcy złotych) wydanie licencji kosztuje 420 lub 720 złotych, a jej przedłużenie (co rok) 200 lub 350 złotych.

Ważną kwestią jest również to, że od tego roku piloci mają taką samą ścieżkę uzyskiwania licencji. Nie ma osobnych licencji dla pilotów, dlatego każdy „umysłowy” musi jako kierowca przejechać sześć KJSów, aby uzyskać licencję stopnia RN, dzięki której będzie mógł pilotować w rajdach okręgowych. Aby uzyskać licencję do pilotażu w mistrzostwach Polski (lub Europy czy świata), czyli R co-driver, każdy pilot musi przejechać (tym razem już jako pilot) sześć rajdów okręgowych i zgłosić się po nią do automobilklubu.

Co dalej?

O ile w przypadku pilota wiesz już o licencji R co-driver, to w przypadku kierowcy droga do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wygląda podobnie. Warunkiem uzyskania licencji rajdowej stopnia R jest:

Przedstawienie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do uprawiania dyscypliny – sport samochodowy, przez lekarza posiadającego specjalizację medycyny sportowej oraz ważnego orzeczenia psychologicznego, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego regulaminu. Zaświadczenie lekarskie musi znajdować się na wniosku o przyznanie licencji stopnia „R” lub w przypadku posiadania aktualnych badań w MKZ, uwierzytelniona kopia tych badań.

Ukończenie, w charakterze kierowcy, co najmniej 6 zawodów RO lub RPPST, na przestrzeni ostatnich dwóch sezonów, co należy potwierdzić na druku P-3 będącym załącznikiem do wniosku o przyznanie licencji. Ubiegający się o licencję osobiście odpowiada za prawidłowe wypełnienie wszystkich pozycji wniosku i załącznika P-3 oraz ich właściwe sygnowanie przez osoby upoważnione.

Po spełnieniu warunków art. 3 kompletne wnioski wraz z załącznikami zostaną przesłane przez Automobilklub/Klub do ZG PZM, gdzie dokonana zostanie rejestracja w kartotece zawodników sportu samochodowego na Inside PZM, a następnie wystawiona licencja rajdowa stopnia „R”.

Do zaświadczenia należy dołączyć sporo wniosków, o których więcej w regulaminie licencji sportu samochodowego. Licencja R pozwala na udział w charakterze kierowcy w rajdach mistrzostw Polski (rajdy płaskie, czyli RSMP), mistrzostw Polski samochodów terenowych oraz Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Posiadacz tej licencji może także brać udział w tych zawodach jako pilot, dodatkowo jeszcze w rajdach okręgowych.

Na stronie Polskiego Związku Motorowego znajdziesz wszelkie potrzebne regulaminy, z których dowiesz się więcej o cyklach i licencjach. Pamiętaj także o naszym forum akademickim, na którym zawsze możesz o coś zapytać!

Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top