Akademia Rajdy24: jak rozpocząć karierę?


No właśnie – od czego tu zacząć? Obecnie zarówno kierowca jak i pilot muszą przejść dokładnie taką samą ścieżkę, aby uzyskać licencję. W sezonie 2015 nie ma licencji stworzonej tylko dla pilota, dlatego zarówno fizyczny jak i umysłowy musi wyrobić sześć KJSów, aby zgłosić się po licencję, o czym przeczytasz później.

Przede wszystkim, aby zacząć jeździć w amatorskich imprezach samochodowych (KJS, czyli Konkursowa Jazda Samochodem) musisz mieć… samochód. Można go wynająć, jednak przy niskim budżecie (a zakładamy, że tak jest) nie będzie to opłacalne. Samochód, którym chciałbyś startować musi być oczywiście ubezpieczony (uwaga, dodatkowo konieczne jest posiadanie ubezpieczenia NNW!) i z ważnym przeglądem. Kaski muszą być stosowane w sporcie samochodowym (oznacza to, że nie mogą być to typowe kaski na motocykl, tylko te przystosowane do sportu samochodowego). Do tego prawo jazdy i w zasadzie tyle, co potrzebujesz. Jeśli samochód nie jest Twój, musisz mieć zgodę właściciela na jego używanie. I pilota, rzecz jasna.

Jeśli chcesz zacząć karierę jako pilot, musisz rozpocząć od… znalezienia sobie kierowcy. Dobrze jest, gdy posiadasz swój kask – nie wszyscy kierowcy posiadają dwa, a pilot z własnym „sprzętem” jest milej widziany. Musisz mieć także swój notes do zapisania opisu, nie zaszkodzi również stoper – tak, na wszelki wypadek.

Jaki samochód na początek?

Nie warto już na samym początku rozglądać się za samochodem do wygrywania. Najpierw sprawdź, czy na pewno chcesz poświęcić większość swojego życia na rajdy i spróbuj jeździć samochodem niedrogim, ale takim, który będzie mógł rywalizować w swojej klasie – tu najlepszym wyborem będzie Fiat Cinquecento lub Seicento. Auta te posiadają bardzo dużo części zamiennych na rynku wtórnym, a ich silniki to w zasadzie serca od kilku modeli z gamy włoskiego producenta, co jeszcze bardziej obniża koszty. Do tego jest sporo części sportowych, takich jak zawieszenie czy klatki do montażu, przez co wydatki znów będą mniejsze.

Pojawi się zatem pytanie: czy warto kupić samochód cywilny i robić go samemu, czy kupić gotową rajdówkę? Zdania są bardzo podzielone. Po pierwsze jeśli nie jesteś pewny startów, pojedź najpierw seryjnym – nie wpakujesz pieniędzy w momencie, gdy zrozumiesz, że to nie ma sensu. Gdy jednak jesteś pewien swoich czynów to pytanie zaczyna być nurtujące. Musisz pamiętać, że cywil w dobrym stanie również trochę kosztuje, a sama budowa rajdówki zawsze wyjdzie drożej niż kupno gotowej. Porównanie: załóżmy, że chcesz kupić Seicento seryjne. Na w miarę dobry egzemplarz wydasz około 4. tysięcy złotych. Do tego zawieszenie, kubełki, pasy, kierownica, płyta i dodatki (jak np. wyciągnięcie lewarka skrzyni biegów itd.), może wyjść nawet 8/9 tysięcy, a Ty dalej będziesz potrzebować części dodatkowych opon. Według mnie łatwiej jest kupić samochód już przygotowany, nawet w gorszym stanie (wydając mniej pieniędzy) i trochę przy nim podziałać. Każdy ma swój pogląd na tę sytuację i Ty pewnie również masz swoje zdanie na ten temat, bo oczywistą sprawą jest, że jeśli jesteś dobrym mechanikiem to chciałbyś wszystko budować od początku. Ale zakładamy wersję taniego rajdowania.

Jak i gdzie trenować?

W Polsce jest naprawdę niewiele miejsc do treningu dla kierowców i pilotów. Najpopularniejszą formą treningu są „testy” na zamkniętym odcinku specjalnym – w przypadku początków kariery jest to jednak niezbyt dobrym pomysłem. Po pierwsze, koszta są bardzo duże (profesjonalne zabezpieczenie odcinka z karetką i wozem ratowniczym może wynieść ponad kilka tysięcy złotych), a po drugie niedoświadczony kierowca powinien unikać odcinków drogowych do momentu, gdy sam nie poczuje się na tyle pewnie, aby na nich zmierzyć się z czasem.

Co więc robić? Trzeba szukać dni otwartych na torach, lotniskach. O ile to możliwe znaleźć plac, który będziemy w stanie niskim kosztem „zamknąć” i podszkolić swoje umiejętności. Chodzi tu przede wszystkim o czucie samochodu, obycie się z nim. Zdecydowanie odradzamy trenowania w ruchu otwartym, ulicznym. Może Ty nie boisz się ryzyka, jednak musisz pamiętać, że na drodze nie jesteś sam. Warto także spędzać więcej czasów w halach gokartowych, których coraz więcej w naszym kraju. Refleks i wyczucie tzw. „kontry” na pewno przydadzą Ci się w jeździe rajdówką.

U pilotów sprawa jest równie skomplikowana. Warto szukać w internecie porad dotyczących pilotażu, oglądać on-boardy (nagrania z dźwiękiem z mikrofonu pilota), aby wyczuwać odpowiednią intonację i rytm dyktowania. Warto także próbować pytać bardziej doświadczonych – z reguły chętnie służą pomocą, która może okazać się bardzo wartościowa.

Pierwszy start

Jeśli siedzisz w środowisku dłuższą chwilę zapewne wiesz gdzie znaleźć KJS do pierwszego startu. Kiedy jednak znalezienie zawodów idzie opornie, polecamy Ci trzy wyjścia z sytuacji:

1. To znalezienie automobilklubów w swojej okolicy i odwiedzenie ich stron internetowych. Możesz także zadzwonić i dopytać się o planowane zawody, a może również dołączyć do któregoś z nich? Do startów nie jest wymagane członkostwo w automobilklubie, jednak zazwyczaj członkowie mają niższe wpisowe na zawody. Pełną listę automobilklubów znajdziesz tutaj.
2. Obserwuj nasz dział rajdów amatorskich. Staramy się opisywać w nim jak najwięcej imprez, w których możesz wziąć udział!
3. Po prostu zapytaj na naszym forum akademickim, a my spróbujemy Ci pomóc.

Pamiętaj również, że każdy KJS oparty jest na regulaminie Polskiego Związku Motorowego, który znajdziesz tutaj. Organizowane są także imprezy bez wizy PZM, jednak każda z nich posiada swój osobny regulamin i starty w tych zawodach nie liczą się do licencji.

Serwis tworzy grupa pasjonatów, dla których rajdy samochodowe są czymś więcej niż tylko sportem.

Zgodnie z nazwą Rajdy24, relacjonujemy życie rajdowego świata 24 godziny na dobę.

Nasi partnerzy

Dołącz do nas!

Copyright © Rajdy24.pl (2014 - 2016). Właścicielem serwisu jest firma GB Promotion

To Top